Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-146/13/PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2013, sygn. ITPP2/443-146/13/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. T. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. T..

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest organizacją pozarządową, posiadającą osobowość prawną. Zgodnie z zapisem w Statucie może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych. Do tej pory jedynym źródłem przychodów były darowizny. W związku z tym, iż Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może odzyskać podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług. Nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Dofinansowanie projektu pn. T. przeznaczone jest na osiągnięcie celu, którym jest podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez rozwój ich aktywności społecznej i kulturalnej, jak również promocja aktywności społecznej mieszkańców, przyczyniające się do rozwoju więzi społecznych oraz integracji społeczności lokalnej, a także międzypokoleniowej mieszkańców LGD, w ramach ww. projektu. Realizacja ww. celów związana jest z poniesieniem kosztów na organizację i przeprowadzenie warsztatów edukacyjnych oraz organizację i przeprowadzenie eventów. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, lecz z realizacją zadań statutowych Fundacji. Realizacja ww. celów związana jest z poniesieniem kosztów związanych z:

  • przeprowadzeniem warsztatów edukacyjnych, integrujących pokolenia, mających na celu szerzenie kultury i zdrowego trybu życia o charakterze zabawowym,
  • nabyciem niezbędnych materiałów warsztatowych (różne gatunki papieru, przybory do malowania i rysowania, nożyczki, itp.),
  • przeprowadzaniem eventów i organizacji koncertów/występów gwiazd,
  • zakupem artykułów promocyjnych (upominki),
  • zleceniem usług: księgowej i informatycznej,
  • produkcją zaproszeń/podziękowań oraz plakatów, które dotyczą ww. imprezy.

Fundacja w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów PROW 2007-2013, złożyła wniosek na dofinansowanie przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja może odzyskać podatek od towarów i usług uiszczany przy dokonywaniu zakupu towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku od towarów i usług, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej oraz sprzedaży VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zrealizowany projekt nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 830 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy