Usługi polegające na doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców Gminy. - Interpretacja - IBPP3/443-1129/12/AZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2013, sygn. IBPP3/443-1129/12/AZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Usługi polegające na doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców Gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012r. (data wpływu 16 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem korekty wieloletniej,
  • zastosowania 10 letniego okresu korekty wieloletniej,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie za świadczenie usług wsparcia administracyjnego,

-jest prawidłowe,

w zakresie:

  • prawa do skorzystania z odliczenia podatku w deklaracji za miesiąc styczeń 2013r. w części związanej z infrastrukturą przypadającej na rok 2012

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem korekty wieloletniej,
  • zastosowania 10 letniego okresu korekty wieloletniej,
  • prawa do skorzystania z odliczenia podatku w deklaracji za miesiąc styczeń 2013r. w części związanej z infrastrukturą przypadającej na rok 2012r.,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie za świadczenie usług wsparcia administracyjnego,
  • stawki podatku dla usług wsparcia administracyjnego świadczonych na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Informacje ogólne.

Gmina B. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca składa deklaracje VAT za miesięczne okresy rozliczeniowe. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występowała w charakterze inwestora. W szczególności Gmina przeprowadziła inwestycje w zakresie kanalizacji sanitarnej (budowa określonych odcinków sieci).

Na terenie Gminy funkcjonuje Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej (dalej jako: GZGK, Zakład), którego przedmiotem działalności jest m.in. zajmowanie się gospodarką wodno-kanalizacyjną Gminy. GZGK świadczy usługi doprowadzania wody i odprowadzania ścieków (przy pomocy oddanej mu w tym celu przez Gminę infrastruktury) i obciąża z tego tytułu mieszkańców Gminy, wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. GZGK jest zakładem budżetowym.

Inwestycja wodno-kanalizacyjna.

W latach 2010-2011 Gmina zrealizowała projekt inwestycyjny polegający na budowie odcinków kanalizacji sanitarnej oraz remoncie stacji uzdatniania wody (dalej jako infrastruktura; inwestycja). Obydwa zadania miały charakter inwestycyjny tj. zwiększały wartość początkową środków trwałych, a nie były kwalifikowane jako koszty bieżące. Inwestycja została częściowo zrealizowana ze środków własnych Gminy a częściowo z wykorzystaniem dofinansowań zewnętrznych. Z tytułu zakupów w ramach inwestycji Gmina otrzymywała faktury VAT z wykazanym podatkiem oraz ze wskazaniem Gminy jako nabywcy.

W 2011r. po zakończeniu inwestycji Gmina przekazała nieodpłatnie do używania wybudowaną infrastrukturę do GZGK. Przekazanie to miało taki charakter, że w części infrastruktura ta była przekazana nieodpłatnie za pomocą wyłącznie protokołu, który stwierdzał oddanie do używania na rzecz GZGK, a w części infrastruktura ta była oddana w nieodpłatny trwały zarząd na rzecz GZGK. W każdym przypadku jednak GZGK używał przedmiotową infrastrukturę nieodpłatnie do świadczenia przez siebie usług. Dotychczas Gmina nie obciążała GZGK żadnymi opłatami z tytułu używania infrastruktury. Gmina dotychczas nie odliczyła podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Plany Gminy w zakresie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Obecnie, Gmina rozważa dokonanie zmiany w zakresie organizacji gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Intencją Gminy jest to, aby oddana dotychczas na rzecz GZGK infrastruktura została przekazana na majątek Gminy. W konsekwencji, majątek składający się na infrastrukturę ujęty obecnie w księgach GZGK zostanie przeniesiony do ksiąg Gminy. Rozwiązanie to spowoduje, że od momentu przeniesienia infrastruktury na majątek Gminy, to Gmina (a nie GZGK) będzie świadczyć usługi w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków.

Rola zakładu po restrukturyzacji.

Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że GZGK nie zostanie zlikwidowany. GZGK będzie zajmował się wsparciem administracyjno-technicznym Gminy w zakresie obsługi infrastruktury. W ramach planowanych działań Gmina zawarłaby z GZGK porozumienie, na podstawie którego GZGK świadczyłby na rzecz Gminy czynności wsparcia techniczno-administracyjnego związanego z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Wsparcie to obejmowałoby ogół czynności techniczno-administracyjnych związanych z obsługą Gminy w trakcie świadczenia przez nią usług w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, a w szczególności: przeprowadzanie przeglądów i napraw infrastruktury, usuwanie awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych, dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań, sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody, rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami, dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT, pobieranie od odbiorców usług opłat, na podstawie obowiązującej taryfy, egzekwowanie należności, zawieranie w imieniu Gminy umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

Wnioskodawca podkreśla, iż jednym z obowiązków GZGK na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Oznacza to, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, od strony technicznej, GZGK wystawiałby faktury jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usługi oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc będą to faktury wystawione przez Gminę jednakże de facto, technicznie sporządzone przez Zakład. Opłaty z tytułu usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychody Gminy.

Na podstawie powołanego porozumienia Gmina będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz GZGK umówionego wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności administracyjno-technicznych. GZGK będzie zatem z tytułu wykonanych czynności administracyjno-technicznych wystawiać na Gminę fakturę z wykazanym podatkiem VAT.

Decyzja o wprowadzeniu restrukturyzacji.

Gmina podkreśla, iż ostateczna decyzja o wprowadzeniu opisanego rozwiązania zostanie podjęta przed końcem 2012r. Również porozumienie, o którym mowa powyżej, zostanie zawarte jeszcze w 2012r. Wnioskodawca zaznacza jednak, iż samo świadczenie opisanych usług może rozpocząć się już na początku 2013r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców Gminy, polegające na doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków przy wykorzystaniu Infrastruktury, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...

  • Czy z uwagi na wykorzystanie przez Gminę infrastruktury do świadczenia usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem metody korekty wieloletniej...
  • Czy w przypadku podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę infrastruktury, długość okresu korekty wieloletniej wynosić będzie 10 lat i tym samym kwota rocznej korekty podatku naliczonego po zmianie przeznaczenia, będzie wynosiła odpowiednio 1/10 podatku naliczonego wykazanego na wszystkich fakturach zakupowych związanych z budową infrastruktury...
  • Czy w przypadku podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia infrastruktury przed końcem 2012r. poprzez jej wykorzystanie w działalności opodatkowanej, Gminie będzie przysługiwać prawo do dokonania wieloletniej korekty podatku naliczonego począwszy od deklaracji VAT za styczeń 2013r. w części związanej z ww. infrastrukturą przypadającej na rok 2012r....
  • Czy w przyszłości Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczania podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury, które na podstawie zawartego porozumienia nie będą ponoszone przez GZGK, a będą ponoszone przez Gminę...
  • Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie GZGK z tytułu świadczonych usług wsparcia administracyjnego (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)...

  • Stanowisko Wnioskodawcy:

    1. Usługi świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców Gminy, polegające na doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków przy wykorzystaniu infrastruktury, będą podlegać opodatkowaniu VAT.
    2. Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na budowę infrastruktury z zastosowaniem metody korekty wieloletniej.
    3. Okres korekty wieloletniej w odniesieniu do infrastruktury wynosić będzie 10 lat. W konsekwencji, kwota rocznej korekty podatku naliczonego, którą Wnioskodawca będzie obowiązany przeprowadzić po zmianie przeznaczenia infrastruktury, wynosiła będzie odpowiednio 1/10.
    4. W opinii Wnioskodawcy, w przypadku podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia infrastruktury przed końcem 2012r. poprzez jej wykorzystanie w działalności opodatkowanej, Gminie będzie przysługiwać prawo do dokonania wieloletniej korekty podatku naliczonego począwszy od deklaracji VAT za styczeń 2013r., w części związanej z ww. infrastrukturą przypadającej na rok 2012r.
    5. Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy nie będą ponoszone przez GZGK, a będą ponoszone przez Gminę.
    6. Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie GZGK z tytułu świadczonych usług wsparcia administracyjnego (stanowisko oznaczone we wniosku nr 7).

    UZASADNIENIE

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

    W opinii Wnioskodawcy świadczenie polegające na zapewnieniu przez Gminę mieszkańcom stałego dostępu do bieżącej wody oraz obierania od mieszkańców ścieków powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku wykonywania przez Gminę czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, umowę o dostawę wody i odprowadzanie ścieków należy uznać niewątpliwie za umowę cywilnoprawną, uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (dalej: kodeks cywilny). Konsekwentnie, w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowych czynności działa ona w roli podatnika VAT. Zatem, mając na uwadze, że Gmina będzie wykonywać usługę doprowadzania wody i odprowadzania ścieków za wynagrodzeniem i będzie działać w tym zakresie w roli podatnika VAT, w ocenie Gminy przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, zdaniem Gminy, transakcja ta nie będzie zwolniona z VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

    Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych ().

    W tym miejscu pełnomocnik Wnioskodawcy, przytacza obszerne fragmenty interpretacji indywidualnych wydanych dla innych podatników. Ponieważ stanowisko Wnioskodawcy w części zawierającej cytaty interpretacji wydanych dla innych wnioskodawców, chociażby w podobnych sprawach, nie może być przedmiotem oceny Organu upoważnionego do wydawania interpretacji, pominięto te zapisy zarówno w tym miejscu jak i w kolejnych punktach uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy.

    Ad. 2

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

    • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
    • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

    Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki będą spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową przedmiotowej infrastruktury. W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać fakt, iż poniesienie wydatków na budowę infrastruktury było konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe, gdyż brak byłoby niezbędnej do tego celu infrastruktury. Ponadto Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

    Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

    Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin ().

    Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z przepisem art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego określone w ust. 1-6 tego przepisu, tj. dotyczące metody korekty wieloletniej, stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

    Analiza powyższych regulacji jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, polegającej na rozpoczęciu jego wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnik, który pierwotnie nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego (ze względu na wykorzystywanie tego środka trwałego do czynności nieopodatkowanych VAT), ma prawo do dokonania dodatniej korekty podatku naliczonego, tak samo jak byłby zobowiązany do przeprowadzenia korekty zmniejszającej, w sytuacji gdyby pierwotnie dokonał takiego obniżenia, a następnie zaprzestał wykorzystywania danego środka trwałego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W opinii Wnioskodawcy taki przypadek występuje w opisanym zdarzeniu przyszłym, gdyż infrastruktura początkowo była udostępniona nieodpłatnie na rzecz GZGK (tj. była wykorzystywana w działalności nieopodatkowanej VAT), a następnie będzie wykorzystywana w działalności opodatkowanej polegającej na świadczeniu usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców Gminy ().

    W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, w odniesieniu do inwestycji polegającej na budowie infrastruktury należy uznać, iż w związku ze zmianą przeznaczenia infrastruktury polegającej na wykorzystywaniu ją w świadczeniu usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków podlegających opodatkowaniu VAT, Gmina będzie uprawniona do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jej budowę z zastosowaniem metody korekty wieloletniej.

    Ad. 3

    Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 (dotyczące korekty wieloletniej dop. Gminy) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego artykułu, do którego odwołuje się powyższy przepis, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    W konsekwencji długość okresu, w jakim powinna zostać dokonana korekta, jest zależny od przedmiotu korekty (tj. od tego czy są nim nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów czy też pozostałe środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne).Ustawa o VAT nie zawiera definicji nieruchomości. Również ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wyjaśnienia tego pojęcia. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy zasadne jest posłużenie się definicją zawartą w innym akcie prawnym. Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r., nr 16 poz. 93 ze zm.), .nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwałe z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

    Art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, iż część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Zgodnie z § 2, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. W myśl art. 45 Kodeksu cywilnego, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

    Z zacytowanych powyżej przepisów prawa cywilnego wynika, iż nieruchomościami są grunty i budynki lub ich części trwale z gruntem związane. Grunt zaś stanowi przedmiot materialny, a więc jest rzeczą. Natomiast w przypadku, gdy na gruncie znajdują się budynki lub budowle, wówczas uznawane są one za część składową gruntu stanowiąc nieruchomość. Pojęcia budynków i budowli również nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r., nr 243, poz. 1623 ze zm.), budynek to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

    Art. 3 pkt 3 cyt. ustawy stanowi, iż przez pojęcie budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

    Dodatkowo, według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999r., nr 112, poz. 1316 ze zm.) przedmiotowa infrastruktura jest ujęta w Sekcji 2 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, Działu 22 Rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, grupy 222 Rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze, klasy 2223 Rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej oraz oczyszczalnie wód i ścieków.

    W konsekwencji, biorąc pod uwagę całokształt przepisów należy uznać, iż części infrastruktury obejmujące odcinki sieci kanalizacyjnej i stację uzdatniania wody są nieruchomościami będącymi budowlami, w związku z tym korekta podatku naliczonego powinna być dokonana w okresie właściwym dla nieruchomości a zatem dziesięciu kolejnych lat licząc od roku, w którym sieć została oddana do użytkowania. Jednocześnie z oparciu o art. 91 ust. 2 ustawy o VAT kwota rocznej korekty wynosiła będzie 1/10 kwoty podatku naliczonego wykazanego na wszystkich fakturach zakupowych związanych z budową danego środka trwałego ().

    Ad. 4

    Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy o VAT, korekta wieloletnia przewidziana dla wskazanych w tym przepisie środków trwałych dokonywana jest m.in. zgodnie z ust. 3 tego artykułu. Natomiast, w oparciu o art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korektę dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

    W analizowanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), do podjęcia ostatecznej decyzji (podjęcia ostatecznego zamiaru) o przeznaczeniu infrastruktury do czynności opodatkowanych, a więc do zmiany przeznaczenia w rozumieniu art. 91 ust. 7 i 7a ustawy o VAT ma dojść w 2012r. W konsekwencji, pierwszym rokiem podatkowym, za który Gmina powinna dokonać korekty podatku naliczonego w odpowiedniej wysokości, będzie rok 2012. Tym samym, zdaniem Gminy, pierwsza korekta związana z wieloletnim rozliczeniem VAT od części Infrastruktury, która przez pewien okres była nieodpłatnie użytkowana przez GZGK, a w przyszłości (przed końcem 2012r.) będzie wykorzystana w działalności opodatkowanej polegającej na świadczeniu usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków powinna zostać dokonana przez Gminę w deklaracji VAT za styczeń 2013r.

    Stanowisko Wnioskodawcy znajduje uzasadnienie m.in. w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 listopada 2011r. (sygn. ITPP1/443-1132/11/DM).

    Wnioskodawca pragnie również wskazać, iż może powstać pytanie, od którego dnia należy uznać, że dana infrastruktura jest wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy wskazać, iż, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministra Finansów, za dzień zmiany przeznaczenia infrastruktury na przeznaczenie do wykonywania czynności opodatkowanych należy uznać dzień podjęcia decyzji o takim przeznaczeniu infrastruktury.

    Należy podkreślić, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2012r. (sygn. IBPP3/443-390/12/MN; interpretacja dotyczyła wykładni art. 91 ust. 8 jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, oparta ona została na przesłankach mających zastosowanie również w przedmiotowej sprawie) uznał, że: Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte łub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

    W treści wniosku jednoznacznie wskazano, iż inwestycja jest w trakcie realizacji, w jej wyniku nie powstały jeszcze środki trwałe i żadna część inwestycji nie jest dopuszczona do obrotu, nie generuje jakichkolwiek obrotów. Obecnie też nie służy żadnym czynnościom opodatkowanym, zwolnionym czy też nieopodatkowanym podatkiem VAT. Decyzja o zmianie sposobu wykorzystania powstałej infrastruktury ze związanej z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu na opodatkowaną, została podjęta w marcu 2012r. (w dniu 14 marca 2012r. złożono zmiany do wniosku o dofinansowanie dla ww. projektu inwestycyjnego, w których przyjęto, że zarządzanie majątkiem powstałym w wyniku realizacji projektu spoczywać będzie na Gminie). Skoro żaden z przedmiotowych środków trwałych (powstające w wyniku realizacji projektu obiekty) nigdy nie był wykorzystywany do działalności zwolnionej, ani do działalności niepodlegającej opodatkowaniu to tym samym nie nastąpiła zmiana przeznaczenia wykorzystywanego przez Wnioskodawcę środka trwałego, lecz zmiana przeznaczenia towarów i usług nabytych do wytworzenia środka trwałego. Decyzję o zmianie przeznaczenia zakupionych towarów i usług podjęto przed oddaniem środka trwałego do użytkowania.

    W opinii Wnioskodawcy, w przypadku podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia infrastruktury przed końcem 2012r. poprzez jej wykorzystanie w działalności opodatkowanej, Gminie będzie przysługiwać prawo do dokonania wieloletniej korekty podatku naliczonego począwszy od deklaracji VAT za styczeń 2013r., w części związanej z ww. infrastrukturą przypadającej na rok 2012r.

    Ad. 5

    Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

    Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak już wskazywano w niniejszym wniosku dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

    • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
    • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

    Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, należy wskazać, iż jak już wskazano Gmina spełnia ten warunek, gdyż jest podatnikiem. Szczegółowe uzasadnienie powyższego stanowiska znajduje się w uzasadnieniu odpowiedzi na pytanie nr 1 i 2 niniejszego wniosku.

    Odnosząc się natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak już zostało wskazane, umowy zawierane z mieszkańcami, których przedmiotem jest doprowadzanie wody i odprowadzania ścieków są umowami cywilnoprawnymi w konsekwencji Gmina, która będzie działać w roli podatnika, zobligowana będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy istnieje zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na bieżące utrzymanie infrastruktury, w części, w której zgodnie z zawartym porozumieniem będą obciążać Gminę a nie GZGK, z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Gdyby bowiem Gmina nie ponosiła wydatków na utrzymanie infrastruktury, mogłaby ona ulec awarii, co z kolei uniemożliwiłoby Gminie świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT.

    Wobec powyższego, w ocenie Gminy także drugą z ww. przesłanek, warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT należy uznać za spełnioną. Gmina pragnie wskazać, iż przedstawione przez nią stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych, ().

    Ad. 6 (stanowisko oznaczone we wniosku nr 7).

    Mając na uwadze, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy powinno przysługiwać jej również prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od GZGK faktur za usługi administrowania. Nabycie tych usług, w ocenie Gminy, będzie bowiem ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez nią podlegających opodatkowaniu VAT usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Charakter usług świadczonych przez GZGK, opisanych szczegółowo w zdarzeniu przyszłym, powoduje bowiem, że będą one wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z GZGK umowy na świadczenie usług administrowania. W konsekwencji, przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie zdaniem Gminy spełniona. ().

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

    prawidłowe w zakresie:

    • opodatkowania świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem korekty wieloletniej,
    • zastosowania 10 letniego okresu korekty wieloletniej,
    • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie za świadczenie usług wsparcia administracyjnego,

    nieprawidłowe w zakresie:

    • prawa do skorzystania z odliczenia podatku w deklaracji za miesiąc styczeń 2013r. w części związanej z infrastrukturą przypadającej na rok 2012.

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

    W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) co w tej sprawie nie ma miejsca.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

    Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

    Z treści wniosku wynika, że Gmina (Wnioskodawca) obecnie rozważa dokonanie zmiany w zakresie organizacji gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Intencją Gminy jest to, aby oddana dotychczas na rzecz GZGK infrastruktura została przekazana na majątek Gminy. W konsekwencji, majątek składający się na infrastrukturę ujęty obecnie w księgach GZGK zostanie przeniesiony do ksiąg Gminy. Rozwiązanie to spowoduje, że od momentu przeniesienia infrastruktury na majątek Gminy, to Gmina (a nie GZGK) będzie świadczyć usługi w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Opłaty z tytułu usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychody Gminy. Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne z odbiorcami usług, i Gmina będzie wskazana jako sprzedawca w fakturach dokumentujących świadczenie usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków.

    W świetle powołanych powyżej przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych podlegają wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, co skutkuje opodatkowaniem tej czynności.

    Innymi słowy Gmina prowadząca samodzielnie gospodarkę wodno-kanalizacyjną na swoim terenie, w związku ze świadczeniem usług z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego usługi świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców polegające na doprowadzaniu wody i odprowadzaniu ścieków przy wykorzystaniu infrastruktury będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe.

    Przechodząc to kwestii prawa odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z budową infrastruktury wodociągowo kanalizacyjnej, należy zauważyć, że w związku z przejęciem przez Gminę wykonywanie czynności z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej, poniesione wydatki na budowę tej infrastruktury staną się wydatkami związanymi z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

    Zgodnie natomiast z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

    Mając na uwadze cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy wskazać, iż ze względu na związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z budową infrastruktury.

    Do rozpatrzenia pozostaje kwestia sposobu realizacji tego prawa.

    Należy w tym miejscu zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące budowy infrastruktury w trakcie jej trwania tj. w latach 2010-2011. W 2011r. po zakończeniu inwestycji Gmina przekazała nieodpłatnie do używania wybudowaną infrastrukturę do GZGK. GZGK używał przedmiotową infrastrukturę nieodpłatnie do świadczenia przez siebie usług. Dotychczas Gmina nie obciążała GZGK żadnymi opłatami z tytułu używania infrastruktury.

    Należy zaznaczyć, iż przekazanie w nieodpłatne użyczenie wytworzonego majątku jest nieodpłatnym świadczeniem usług. Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

    W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
    2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w celach działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika. W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych tj. w tym przypadku budowa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania w nieodpłatne użytkowanie powstałej infrastruktury Zakładowi, który te zadania wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Wnioskodawca nie miał więc prawa do obniżenia na bieżąco podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji. Prawo do odliczenia Wnioskodawca nabędzie na skutek zmiany sposobu wykorzystania powstałego mienia, czyli na skutek rozpoczęcia wykorzystywania infrastruktury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

    Należy zatem zauważyć, iż w przedmiotowej sytuacji nastąpi zmiana przeznaczenia przedmiotowych środków trwałych z pierwotnego przeznaczenia ich do wykonywania czynności niepodlegajacych opodatkowaniu na ostateczne wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych. Przeznaczenie wytworzonych środków trwałych do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tych nieruchomości, który nie został odliczony przy ich nabyciu. Należy jednak podkreślić, iż odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało Wnioskodawcy wyłącznie w części w jakiej nabyte towary i sługi zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    W przypadku zmiany przeznaczenia wykorzystywanego przez podatnika towaru lub usługi zastosowanie znajdują przepisy art. 91 ustawy o VAT.

    Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    Z art. 91 ust. 2 ustawy wynika, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    Zgodnie z ust. 2a powołanego artykułu, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

    Natomiast stosownie do ust. 3 powołanego artykułu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

    Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru. Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

    W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).

    W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

    • opodatkowane w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
    • zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

    Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

    Ponadto, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty art. 91 ust. 7a ustawy.

    Jak stanowi art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

    Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy (art. 91 ust. 7c).

    Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

    Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (art. 91 ust. 8 ustawy).

    W konsekwencji, długość okresu, w jakim powinna zostać dokonana korekta jest zależny od tego, czy przedmiotem korekty będą nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów czy też pozostałe środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

    Jak stanowi art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Stosownie do treści art. 47 § 1 k.c., część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy w myśl § 2 powołanego przepisu jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. W myśl art. 45 k.c. rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

    Z powołanych przepisów prawa cywilnego wynika zatem, iż nieruchomościami są grunty, a także budynki i budowle lub ich części trwale z gruntem związane. Grunt natomiast będąc przedmiotem materialnym jest rzeczą. W sytuacji natomiast, gdy na gruncie znajdują się budynki lub budowle wówczas uznawane są one za część składową gruntu stanowiąc nieruchomość.

    Pojęcia budynków i budowli nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też należy skorzystać z definicji zawartych w innych przepisach prawa, tj. w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 2 tej ustawy, pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Natomiast w świetle art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: (), sieci techniczne, ()wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, ()sieci uzbrojenia terenu (), oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

    Jak wynika z analizy ww. przepisów infrastruktura wodno-kanalizacyjna jest budowlą, a zatem należy uznać, iż okres korekty w przypadku sieci wodno-kanalizacyjnej przewidzianej w art. 91 ust. 2 ustawy wynosić będzie 10 lat.

    W sytuacji nieruchomości będących przedmiotem wniosku, w celu ustalenia rozpoczęcia okresu korekty wieloletniej zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 7a w związku z ust. 2 zdanie drugie oraz ust. 3, zgodnie z którym korekty kwoty podatku odliczonego (w tym przypadku nieodliczonego) podatnik dokonuje w ciągu 10 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

    Zatem, w momencie rozpoczęcia wykorzystywania wytworzonego majątku do czynności opodatkowanych powstanie sytuacja, w wyniku której dojdzie do zmiany przeznaczenia przedmiotowej infrastruktury, a Wnioskodawca będzie miał prawo do dokonania korekty nieodliczonego podatku naliczonego. Przepisy przewidują, że korekta ta ma charakter cząstkowy i wieloletni.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na budowę infrastruktury z zastosowaniem metody korekty wieloletniej, przy czym okres korekty wieloletniej w odniesieniu do infrastruktury wynosić będzie 10 lat, a w konsekwencji, kwota rocznej korekty podatku naliczonego, wynosiła będzie odpowiednio 1/10, należało uznać za prawidłowe.

    W przedmiotowej sprawie prawo do odliczenia Wnioskodawca nabędzie od momentu faktycznego rozpoczęcia użytkowania przedmiotowej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych tj. od roku w którym faktycznie osiągnie obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania infrastruktury.

    W przypadku środków trwałych oddanych do użytkowania sam zamiar wykorzystania do czynności opodatkowanych czy też samo podpisanie umów cywilnoprawnych nie jest warunkiem wystarczającym dla spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniających do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT. Nie należy tej sytuacji utożsamiać ze zmianą przeznaczenia zakupionych towarów i usług dokonywanych w trakcie realizacji inwestycji, która nie została oddana do użytkowania.

    Powyższe wynika bezpośrednio z brzmienia przepisu art. 91 ust. 2, który wskazuje, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, () podatnik dokonuje () w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Korekty tej należy dokonać w przypadku każdej zmiany sposobu wykorzystania środka trwałego.

    Jak już wskazano powyżej prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie za okres, w którym oddane do użytkowania środki trwałe (nieruchomości) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inne rozumienie wyżej powołanych uregulowań prowadziłoby do sytuacji, w której Wnioskodawca dokonałby odliczenia 9/10 podatku naliczonego z faktur związanych z budową infrastruktury, którą wykorzystywałby tylko przez osiem z dziesięciu lat korekty do czynności opodatkowanych. Byłoby to sprzeczne z intencją ustawodawcy oraz zasadą neutralności podatku VAT.

    W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że samo świadczenia opisanych usług może rozpocząć się na początku roku 2013. Jeżeli więc faktycznie przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych od 2013r., to za ten rok (2013) Wnioskodawca będzie miał prawo do dokonania korekty. Korekty Wnioskodawca winien dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Wnioskodawca rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń 2014r., w wysokości 1/10 podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją.

    Zatem, biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł dokonać korekty podatku naliczonego związanego z wybudowaną infrastrukturą w wysokości 1/10 kwoty podatku naliczonego za każdy rok, w którym infrastruktura będzie wykorzystana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, licząc do końca 10-letniego okresu korekty.

    W świetle powyższego nie można zgodzić się z opinią Wnioskodawcy, zgodnie z którą w przypadku podjęcia decyzji o zmianie przeznaczenia infrastruktury przed końcem 2012r. poprzez jej wykorzystanie w działalności opodatkowanej, Gminie będzie przysługiwać prawo do dokonania wieloletniej korekty podatku naliczonego począwszy od deklaracji VAT za styczeń 2013r., w części związanej z ww. infrastrukturą przypadającej na rok 2012r.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za nieprawidłowe.

    Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy również prawa do odliczenia podatku VAT, jednakże wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą ponoszone przez Gminę w przyszłości na bieżące utrzymanie infrastruktury.

    Należy więc zauważyć, że w sytuacji gdy Gmina będzie użytkowała przedmiotową infrastrukturę do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT, to wszystkie zakupy związane z jej utrzymaniem będą niewątpliwie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

    Zgodnie więc z powołanym już wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, w których jako nabywca wskazana będzie Gmina, a związanych z bieżącym utrzymaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wykorzystywanej przez Gminę do świadczenia usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków.

    Również ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług wsparcia administracyjnego, świadczonych na rzecz Gminy przez GZGK.

    Jak wskazał Wnioskodawca GZGK będzie zajmował się wsparciem administracyjno-technicznym Gminy w zakresie obsługi infrastruktury. W ramach planowanych działań Gmina zawarłaby z GZGK porozumienie, na podstawie którego GZGK świadczyłby na rzecz Gminy czynności wsparcia techniczno-administracyjnego związanego z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Wsparcie to obejmowałoby ogół czynności techniczno-administracyjnych związanych z obsługą Gminy w trakcie świadczenia przez nią usług w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, a w szczególności: przeprowadzanie przeglądów i napraw infrastruktury, usuwanie awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych, dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań, sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody, rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami, dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT, pobieranie od odbiorców usług opłat, na podstawie obowiązującej taryfy, egzekwowanie należności, zawieranie w imieniu Gminy umów cywilnoprawnych z mieszkańcami Gminy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków. Jednym z obowiązków GZGK na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Na podstawie powołanego porozumienia Gmina będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz GZGK umówionego wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności administracyjno-technicznych. GZGK będzie zatem z tytułu wykonanych czynności administracyjno-technicznych wystawiać na Gminę fakturę z wykazanym podatkiem VAT.

    Ponieważ usługi wsparcia administracyjnego są ściśle związane ze świadczeniem przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, zatem Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach wystawianych przez podmiot świadczący te usługi, czyli GZGK.

    Mając powyższe na uwadze, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury, które to wydatki na podstawie zawartej umowy będą ponoszone przez Gminę, jak również będzie mu przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wynagrodzenie GZGK z tytułu świadczonych usług wsparcia administracyjnego.

    Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

    prawidłowe w zakresie:

    • opodatkowania świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem korekty wieloletniej,
    • zastosowania 10 letniego okresu korekty wieloletniej,
    • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury,
    • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie za świadczenie usług wsparcia administracyjnego,

    nieprawidłowe w zakresie:

    • prawa do skorzystania z odliczenia podatku w deklaracji za miesiąc styczeń 2013r. w części związanej z infrastrukturą przypadającej na rok 2012.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dniu wydania interpretacji.

    Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę infrastruktury z zastosowaniem korekty wieloletniej, zastosowania 10 letniego okresu korekty wieloletniej, prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na bieżące utrzymanie infrastruktury, prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynagrodzenie za świadczenie usług wsparcia administracyjnego, prawa do skorzystania z odliczenia podatku w deklaracji za miesiąc styczeń 2013r. w części związanej z infrastrukturą przypadającej na rok 2012 (pytania oznaczone we wniosku nr 1-5 i 7). Natomiast w zakresie stawki podatku dla usług wsparcia administracyjnego świadczonych na rzecz Wnioskodawcy przez GZGK zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 3 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach