Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz niepodlegającymi opo... - Interpretacja - ITPP1/443-1304/11/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2011, sygn. ITPP1/443-1304/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz niepodlegającymi opodatkowaniu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011 r. (data wpływu 19 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika realizuje projekt dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 20112013. Głównym celem projektu jest tworzenie warunków do powstania i rozwijania przedsiębiorczości w środowisku akademickim. Inkubator tworzony jest dla osób fizycznych/firm, które mają zamiar w przyszłości rozpocząć działalność gospodarczą, jak również dla osób bezrobotnych, studentów absolwentów uczelni mających pomysł na biznes. W tym celu powstaną pomieszczenia biurowe, do których będzie miał dostęp inkubowany przedsiębiorca. Osoby te będą miały również możliwość korzystania z usług biurowych, internetu, usług doradczych, a także uczestniczyć w szkoleniach w zakresie zarządzania, księgowości itp. Zadaniem inkubatora w tym zakresie jest umożliwienie powstania nowych przedsiębiorstw, w tym spółek spin off oraz pomoc w przetrwaniu początkowej fazy ich istnienia. Kolejnym zadaniem inkubatora jest efektywne wykorzystanie potencjału intelektualnego i technicznego uczelni oraz transfer wyników prac naukowych do otoczenia w celu ich wykorzystania w gospodarce. Koszty projektu stanowią wydatki kwalifikowane i zostaną sfinansowane w 50% ze środków europejskich i w 50% ze środków własnych Politechniki. Zakończenie projektu nastąpi w III kwartale 2012 roku. W celu realizacji założeń projektu uczelnia wykona następujące zadania:

  1. Dokona modernizacji i remontu części budynku i zakupi do obiektu niezbędne wyposażenie, tj. meble i sprzęt komputerowy. W budynku powstaną pomieszczenia biurowe na potrzeby inkubowanych przedsiębiorstw oraz pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna w celu odbywania szkoleń i warsztatów.
  2. Utworzy laboratorium (w innym budynku będącym własnością uczelni), w którym będą prowadzone innowacyjne badania, dydaktyka i szkolenia. Laboratorium zostanie wyposażone w specjalistyczną Aparaturę.
  3. Dokona promocji projektu, mającej na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat programów operacyjnych UE; upowszechni wiedzę na temat przedsiębiorczości, innowacyjności, konkurencyjności. Promocja przyjmie formę ulotek, broszur oraz informacji na stronie www, a także akcji promocyjnej.
  4. Zakupi usługi specjalistyczne, w tym doradcze na rzecz inkubowanych przedsiębiorców w zakresie finansów, księgowości, itp.

Po rozliczeniu projektu, w celu zachowania jego trwałości uczelnia ma zamiar i intencję: Odnośnie zadania I:

  1. przekazać obiekt, o którym mowa w pkt. I w odpłatny zarząd (na podstawie umowy najmu) powołanej przez uczelnię spółce celowej, która będzie administrowała pomieszczeniami biurowymi oraz rozporządzała powstałymi salami (pracownią szkoleniową oraz salą konferencyjną),
  2. refakturować koszty eksploatacyjne obiektu na w/w spółkę (w związku z tym, że uczelnia pozostaje właścicielem obiektu, dostawcy będą obciążać uczelnię wszelkimi kosztami związanymi z dostawą mediów oraz innymi opłatami),
  3. pracownia szkoleniowa oraz sala konferencyjna (o których mowa w pkt I) będą odpłatnie administrowane przez Spółkę, jak również wykorzystywane przez uczelnię na potrzeby szkoleń i warsztatów w sposób odpłatny i nieodpłatny. W związku z tym, że sale będą wyposażone w sprzęt audiowizualny, mogą również być w przyszłości wynajmowane.

Odnośnie zadania II:

  1. administrować laboratorium, które może być wykorzystywane do celów dydaktycznych i szkoleniowych. Funkcjonowanie laboratorium skupiać się będzie również na doradztwie z zakresu wdrażania nowoczesnych technik. Zadania te realizowane będą w sposób odpłatny, jak i nieodpłatny w ramach działalności statutowej uczelni. W laboratorium mogą być również realizowane odpłatne prace zlecone na rzecz przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorcy wykażą zainteresowanie wykorzystaniem aparatury, laboratorium może być w przyszłości odpłatnie wynajmowane.
  2. w związku z tym, iż do laboratorium zostaną zakupione specjalistyczne stanowiska laboratoryjne, Uczelnia będzie starała się w jak najbardziej efektywny sposób wykorzystać je do celów statutowych oraz udostępniać je podmiotom z otoczenia gospodarczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do zakupów towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym:

  1. W odniesieniu do zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną tj. kosztami związanymi z pomieszczeniami biurowymi (m.in. meble, sprzęt biurowy), które uczelnia na podstawie umowy najmu odpłatnie odda w zarząd spółce przysługuje 100% naliczonego podatku do odliczenia.
  2. W przypadku zakupów inwestycyjnych (m.in roboty budowlane) związanych z częścią wydzierżawioną i salami szkoleniowymi przysługuje prawo do odliczenia proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
  3. W odniesieniu do zakupów związanych z laboratorium przysługuje prawo do odliczenia proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
  4. Dla zakupów dotyczących promocji projektu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, ponieważ brak jest związku ze sprzedażą opodatkowaną.
  5. W przypadku zakupów dotyczących usług specjalistycznych nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, ponieważ przedsiębiorcy uzyskają dostęp do tych usług w sposób nieodpłatny.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do zakupów wymienionych w pkt 2 i 3 własnego stanowiska nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym uczelnia zastosuje przepisy art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to że realizacja projektu zakończy się w III kwartale 2012 roku uczelnia nie jest w stanie ustalić miarodajnego i uzasadnionego klucza podziałowego i wyodrębnić z ogółu zakupów tą część podatku naliczonego, która nie jest związana z działalnością podlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, poz. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie ETS.

Przepisy Rozdziału 14 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Powyższe regulacje wskazują, że w przypadku gdy podatnik prowadzi jednocześnie działalność opodatkowaną, jak i działalność, która nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, konieczne jest przyporządkowanie zakupów i wynikającego z nich podatku naliczonego do obu rodzajów działalności.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Analiza powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, iż w przypadku nabycia, którego nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi. W przypadku nabyć związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku bądź niepodlegającymi opodatkowaniu, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje.

Obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Politechnika realizuje projekt dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2011-2013. Polega on na modernizacji i wyposażeniu części budynku, który będzie stanowił inkubator przedsiębiorczości oraz stworzeniu laboratorium, niezbędnego do przeprowadzania innowacyjnych badań. Politechnika przeprowadzi akcję promocyjną realizowanego projektu w formie ulotek, broszur oraz informacji na stronie www. Ponadto, Politechnika zakupi usługi specjalistyczne, w tym doradcze, do których inkubowani przedsiębiorcy uzyskają bezpłatny dostęp.

Po zakończeniu projektu zmodernizowany budynek (pomieszczenia biurowe, pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna), po wyposażeniu w meble, sprzęt komputerowy, zostanie przekazany w odpłatny zarząd na podstawie umowy najmu nowopowołanej spółce.

Pomieszczenia biurowe będą administrowane wyłącznie przez spółkę, natomiast pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna, dodatkowo będą wykorzystywane przez Politechnikę na potrzeby prowadzenia szkoleń i warsztatów w sposób odpłatny i nieodpłatny. Powstałe w budynku sale wyposażone w sprzęt audiowizualny mogą być również wynajmowane.

Natomiast laboratorium będzie wykorzystywane do celów dydaktycznych i szkoleniowych, a także prowadzenia doradztwa z zakresu wdrażania nowoczesnych technik. Zadania te realizowane będą w sposób odpłatny, jak i nieodpłatny w ramach działalności statutowej uczelni. W laboratorium mogą być również realizowane odpłatnie prace zlecone na rzecz przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorcy wykażą zainteresowanie wykorzystaniem aparatury, laboratorium może być w przyszłości odpłatnie wynajmowane.

Zatem przyjąć należy, iż pomieszczenia biurowe będą wykorzystywane przez Politechnikę wyłącznie do czynności opodatkowanych, natomiast pracownia szkoleniowa i sala konferencyjna, jak i laboratorium będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych), jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto, przeprowadzona akcja promocyjna, jak i nabyte usługi specjalistyczne będą związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu lub zwolnionymi.

Biorąc pod uwagę opisane okoliczności na tle powołanych przepisów, w przypadku nabycia towarów i usług dotyczących remontu (modernizacji) pomieszczeń biurowych, a zatem zakupu towarów służących czynnościom wyłącznie opodatkowanym, Politechnice przysługuje prawo do odliczenia w całości.

Natomiast w przypadku zakupu towarów i usług dotyczących remontu (modernizacji) pracowni szkoleniowej i sali konferencyjnej oraz utworzenia laboratorium, których nie można jednoznacznie przypisać do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), Politechnika nie może odliczyć podatku naliczonego w pełnym zakresie. Politechnice przysługuje bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w takiej części, w jakiej nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

W sytuacji, gdy Politechnika będzie wykonywać czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (mogą to być zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione) oraz świadczyć czynności niepodlegające opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w powołanych wyżej art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, dla ustalenia zakresu prawa do odliczenia należy wyodrębnić część podatku naliczonego służącego wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Dokonanie odliczenia w innym zakresie byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku od towarów i usług i naruszałoby podstawowy mechanizm działania tego podatku, bowiem zarówno w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W celu realizacji prawa do odliczenia w przypadku, gdy Politechnika będzie wykonywać czynności niepodlegajace opodatkowaniu, zwolnione od podatku oraz opodatkowane można zastosować np. dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie, z całości faktur dokumentujących zakupy, które będą w przyszłości związane zarówno z działalnością podlegającą opodatkowaniu (opodatkowaną i zwolnioną) oraz niepodlegającą opodatkowaniu, należy wydzielić kwotę podatku naliczonego przypadającą na czynności podlegające opodatkowaniu (opodatkowane i zwolnione). Wyodrębnienie to winno zostać dokonane w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie ustalić stosowny podział czynności w celu wyliczenia prawidłowej wysokości, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej. Zastosowany klucz podziału, musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności podlegającej opodatkowaniu.

Następnie, w odniesieniu do wydzielonych części podatku naliczonego, związanego z działalnością gospodarczą (opodatkowaną i zwolnioną), należy ustalić właściwą proporcję na podstawie obrotu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, jako udział rocznego obrotu z działalności opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu natomiast do nabycia towarów i usług związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, jak i usług specjalistycznych, które, jak wskazano we wniosku, w żadnej części nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, Politechnice nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków w zakresie, w jakim nabycia te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi Politechniki (powstaniem podatku należnego). Natomiast w odniesieniu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz czynności zwolnionych, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, Politechnika będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w stosunku do wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi -nabyciem towarów i usług związanych z remontem (modernizacją) pomieszczeń biurowych, zaś odnośnie wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu w zakresie, w jakim zachodzi związek tych wydatków ze sprzedażą podlegająca opodatkowaniu (opodatkowaną i zwolnioną), oraz niepodlegającą opodatkowaniu Politechnika ma prawo do częściowego odliczenia, z uwzględnieniem zasad omówionych wyżej. Nie ma natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków, które Politechnika poniesie w związku z przeprowadzoną akcją promocyjną, jak i nabyciem usług specjalistycznych udostępnionych nieodpłatnie.

Stąd też, oceniając stanowisko zawarte we wniosku całościowo, uznano je za nieprawidłowe, mimo, iż podzielono pogląd Politechniki w zakresie prawa do odliczenia zakupów związanych z remontem (modernizacją) pomieszczeń biurowych oraz braku prawa do odliczenia wydatków związanych z przeprowadzoną akcją promocyjną, jak i nabyciem usług specjalistycznych udostępnionych w ramach projektu bezpłatnie.

Końcowo nadmienia się, że podatek naliczony, odliczony według proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług będzie podlegał korekcie na zasadach i w zakresie określonym w art. 91 tej ustawy.

Tutejszy organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy