opodatkowanie dofinansowania otrzymanego na realizację projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1048/12/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.01.2013, sygn. IBPP3/443-1048/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie dofinansowania otrzymanego na realizację projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2012r. (data wpływu 1 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. ...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu pn. .....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 7 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2012r. znak: IBPP3/443-1048/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 6 grudnia 2012r.):

Wnioskodawca na podstawie umowy o udzielenie wsparcia z dnia 29 lutego 2012r. świadczy (w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego) usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Odbywa się to w ramach realizacji projektu systemowego PARP ... współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Świadczenie usług odbywa się zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011r. nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług ponoszone są wydatki, które następnie kwalifikowane są w projekcie, z tym, że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych finansowane jest z dotacji PARP.
  2. Do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych finansowane jest z dotacji PARP, a pozostałą część (min. 10%) finansują z wkładu własnego odbiorcy usług - przedsiębiorcy lub osoby fizyczne zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą, co dokumentowane jest wystawianymi przez podatnika na ich rzecz fakturami VAT.

1.Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054), podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowalny.

2.Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych, mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług), w związku z tym na podstawie przywołanego w pkt 1 przepisu ustawy, co od zasady, podatnikowi, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 grudnia 2011r. znak: ITPP2/443-1514/11/RS. W konsekwencji zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi nie będzie kwalifikowalny.

3.Otrzymane przez podatnika dofinansowanie z PARP stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych w związku z tym stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja, nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe oraz interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011r. znak: ILPP2/443-1428/11-2/AK. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

4.Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe. W związku z tym podatnik winien wystawiać faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010r. znale ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże przy zastosowaniu założonej w projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy, powinna byćwystawiona na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy:

  1. obrotem będzie 8,13% wartości usługi,
  2. obrót zostanie opodatkowany właściwą stawką podatku (23%), co stanowić będzie z kolei 1,87% wartości usługi,
  3. łącznie obrót i podatek złożą się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

Uzupełnienie do opisu stanu faktycznego zgodnie z wezwaniem z dnia 27 listopada 2012r.:

  1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
  2. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.

z 2011r. nr 177, poz. 1054), podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

  1. Usługi informacyjne świadczone są nieodpłatnie.
  2. Nabywane w ramach projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych, mają związek z wykonywaniem czynnościami opodatkowanych (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług).
  1. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Świadczenie usług doradczych i informacyjnych dla podmiotów i osób fizycznych prowadzących lub zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, jest jednym z rodzajów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności.
  3. Otrzymana z PARP dotacja (dofinansowanie) na pokrycie kosztów, stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.
  4. Wnioskodawca nie ma możliwości, co do niektórych zakupów, wyodrębnienia tych, które są związane ze świadczeniem usług informacyjnych, doradczych oraz pozostałych świadczonych przez spółkę, wśród których również są takie usługi, które podlegają opodatkowaniu oraz takie, które są zwolnione z opodatkowania, i wreszcie takie, które nie podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacje udzielane podatnikowi w ramach projektu nie podlegają opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje udzielane podatnikowi w ramach Projektu nie spełniają przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, nie stanowią obrotu, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu. Dotacje stanowić będą zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowić będą dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), wówczas tego rodzaju dofinansowanie pomniejszone o kwotę podatku uznaje się za obrót podlegający opodatkowaniu. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku bezpośredniego związku, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie czy dotacja (subwencja lub inna dopłata) dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje (subwencje lub inne dopłaty) niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. .... W ramach projektu Wnioskodawca będzie świadczyć usługi informacyjne i doradcze przedsiębiorcom i osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć działalność gospodarczą. Z opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymane dofinansowanie z PARP będzie pokrywało 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych oraz 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymana z PARP dotacja (dofinansowanie) na pokrycie kosztów, stanowi dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Tym samym należy uznać, że dotacja na realizację ww. projektu stanowić będzie zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych czyli kosztów realizowanego projektu, a zatem stanowić będzie dotację o charakterze zakupowym a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na podstawie umowy wsparcia na realizację projektu systemowego PARP pn. ... nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z tytułu nabycia towarów i usług związanych ze świadczeniem usług doradczych i informacyjnych oraz możliwości wyliczenia proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT przy realizacji projektu pn. ... zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Natomiast w części dotyczącej oceny czy kwota wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług może być kwotą brutto (zawierającą VAT) (pyt. Nr 4 wniosku ORD-IN z dnia 7 sierpnia 2012r.) wydane zostało w dniu 27 listopada 2012r. odrębne rozstrzygnięcie nr IBPP3/443-1297/12/AŚ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach