Możliwość odzyskania przez Wspólnotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-843/12/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2012, sygn. ITPP2/443-843/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania przez Wspólnotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa nie jest osobą prawną, lecz jednostką organizacyjną wyposażoną w zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Organem Wspólnoty jest Zarząd, działający w oparciu o art. 20 i 21 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Wspólnota posiada nadany numer REGON i NIP. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszelkie Jej działania zmierzają do utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania budynku mieszkalnego, który jest własnością członków, a przychody osiągane z tego tytułu rozumiane są jako przychody z tytułu zaliczek płaconych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów utrzymania poszczególnych wyodrębnionych lokali, a nie jest to obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wspólnota wykonuje remont budynku objęty projektem , w ramach (...). W związku z realizacją tego działania Wspólnota otrzyma od wykonawców remontu faktury VAT, które opłaci i zaewidencjonuje w całości jako koszty.

Remont budynku polega na:

  • modernizacji instalacji centralnego ogrzewania,
  • malowaniu ścian na klatkach schodowych,
  • remoncie instalacji domofonowej,
  • wyłożeniu terakoty na posadzkach klatek schodowych,
  • wymianie pionów wewnętrznej instalacji zimnej i ciepłej wody oraz cyrkulacji.

Wspólnota, oprócz przychodów osiąganych z tytułu zaliczek płaconych przez współwłaścicieli na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, kosztów utrzymania poszczególnych wyodrębnionych lokali, nie osiąga obrotów z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wspólnota, działająca na podstawie ustawy o własności lokali, ma możliwość odzyskiwania/odliczania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania/odliczenia podatku wynikającego z faktur VAT wystawionych przez wykonawców remontu budynku. Wspólnota stwierdziła, że osiąga przychody, które nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a wysokość osiąganego obrotu zwalnia ją od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle zapisów ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazać należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota jest jednostką organizacyjną posiadającą zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszelkie Jej działania zmierzają do utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania budynku mieszkalnego, który jest własnością członków, a przychody osiągane z tego tytułu rozumiane są jako przychody z tytułu zaliczek płaconych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów utrzymania poszczególnych wyodrębnionych lokali. Wspólnota nie osiąga obrotów z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w związku z tym nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wspólnota wykonuje remont ww. budynku, który polega na:

  • modernizacji instalacji centralnego ogrzewania,
  • malowaniu ścian na klatkach schodowych,
  • remoncie instalacji domofonowej,
  • wyłożeniu terakoty na posadzkach klatek schodowych,
  • wymianie pionów wewnętrznej instalacji zimnej i ciepłej wody oraz cyrkulacji.

W związku z realizacją tego działania Wspólnota otrzyma od wykonawców remontu faktury VAT, które opłaci i zaewidencjonuje w całości jako koszty.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków poniesionych na remont budynku Wspólnocie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. W rozpatrywanym przypadku nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z treści wniosku wynika, iż środki o które ubiega się Wspólnota, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy