Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją II etapu inwestycji, już na etapie ponoszenia wydatków. - Interpretacja - ITPP2/443-1163b/12/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2012, sygn. ITPP2/443-1163b/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją II etapu inwestycji, już na etapie ponoszenia wydatków.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. B. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. B..

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W latach 2009-2011 Gmina realizowała zadnie inwestycyjne pn.: B.. Inwestycja ta została przeprowadzona w dwóch etapach. Pierwszy z nich obejmował wybudowanie sieci wodociągowej w miejscowości W., drugi - w miejscowościach D. i G. Projekt ten został dofinansowany w ramach PROW na lata 2007-2013 Oś 3: Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, Działanie 3.2.1 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej. W ramach dofinansowania podatek od towarów i usług z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji na rzecz Gminy nie był uznany jako koszt kwalifikowalny projektu. Koszty każdego etapu i odcinka są możliwe do wyodrębnienia. Dla każdej nowowybudowanej sieci wodociągowej na wskazanych odcinkach, zostały sporządzone odrębne dokumenty OT. W czerwcu 2012 r. Gmina podpisała umowy cywilnoprawne na dostawę wody z sieci wodociągowej w miejscowości W. Dostawa wody do tych odbiorców stanowi dla Gminy sprzedaż opodatkowaną. Rozpoczynając budowę wodociągu w miejscowości D. i G. Gmina wiedziała, że jest to inwestycja, która będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, jednakże w momencie składania wniosku o interpretację nie zawarto jeszcze żadnej umowy na dostawę wody z tego wodociągu. W przyszłości będą one zawierane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w związku z ww. zadaniem inwestycyjnym ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towaru i usług zawartego w fakturach związanych z realizacją tej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towaru i usług zawartego w fakturach związanych z realizacją ww. inwestycji na etapie I, ponieważ inwestycja ta wykonana została w celu zapewnienia odpłatnej (opodatkowanej) dostawy wody, na którą Gmina zawarła umowy cywilnoprawne. W odniesieniu do odzyskania podatku naliczonego związanego z wybudowaniem sieci w etapie II, Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego od momentu, kiedy zostaną podpisane umowy na dostawę wody, która będzie sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% , z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Według regulacji art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20.0).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wyniki z treści wniosku Gmina realizowała I etap inwestycji w celu wykorzystywania go do sprzedaży opodatkowanej, przysługiwało Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z jego wykonaniem, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Gmina miała również prawo odliczyć podatek naliczony związany z realizacją II etapu inwestycji, już na etapie ponoszenia wydatków, gdyż jak wskazała w treści uzupełnienia wniosku - rozpoczynając budowę wodociągu w miejscowości D. i G. wiedziała, że inwestycja ta będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, o ile nie zaistniały przesłanki wyłączające te prawo z art. 88 ustawy. Zatem nie jest prawidłowe twierdzenie Gminy, iż będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego od momentu, kiedy zostaną podpisane umowy na dostawę wody (sprzedaż opodatkowana).

Mając na uwadze powyższe, oceniając stanowisko Gminy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Należy wskazać, iż kwestię dotyczącą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. A. rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-1163a/12/EK.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy