Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z przebudową i rozbudową ... - Interpretacja - IPTPP1/443-683/12-3/MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2012, sygn. IPTPP1/443-683/12-3/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z przebudową i rozbudową kino-teatru oraz zakupu wyposażenia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową i rozbudową kino-teatru jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwiększenia obrotu i obowiązku opodatkowania dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową i rozbudową kino-teatru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dom Kultury zwany dalej DK jest samorządową instytucją kultury utworzoną przez Gminę i działającą na podstawie Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. z uwzględnieniem nowelizacji z 31 sierpnia 2011 r., oraz na podstawie statutu.

DK jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. DK prowadzi działalność w trzech budynkach użytkowych na podstawie zawartych z Gminą umów użyczenia na czas nieokreślony. Działalność DK jest finansowana poprzez dotacje otrzymane od Gminy oraz uzyskiwane przychody. Jednym z budynków użytkowanych przez DK jest obiekt kino-teatru, który wymaga generalnej przebudowy i rozbudowy.

Przebudowa i rozbudowa została podzielona na kilka etapów do realizacji w ciągu 3 lat. W 2012 r. Gmina przyznała dla DK na realizację I etapu zadania dotację inwestycyjną w wysokości . zł. Dotacja inwestycyjna nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ceny usług świadczonych przez DK. W celu wyłonienia wykonawcy został ogłoszony przetarg nieograniczony na wykonanie następujących robót budowlanych: demontaż foteli kinowych i okładzin akustycznych sali widowiskowej wraz ze złożeniem ich w miejscu wskazanym przez Inwestora, roboty fundamentowe, roboty murowe, budowa schodów, wymiana stropów, wykonanie podłóg i posadzek, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, cieplnych i przeciwdźwiękowych, wykonanie tynków wewnętrznych wraz z gruntowaniem i malowaniem, wykonanie okładzin stropów i okładzin ściennych, wymiana stolarki drzwiowej, montaż wyposażenia łazienek, przełożenie instalacji wentylacji, demontaż wyposażenia sali widowiskowej, montaż konstrukcji balkonu, ułożenie okładzin akustycznych, montaż foteli; roboty sanitarne: montaż instalacji c.o., montaż grzejników, montaż instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż instalacji hydrantowej, montaż pompowni wody hydrantowej, montaż przewodów wentylacyjnych, montaż nawiewników, montaż klap ppoż, montaż agregatu sprężarkowo-skraplającego; roboty elektryczne: ułożenie instalacji elektrycznej wraz z montażem puszek, gniazd, włączników, elementów oświetlenia, montaż systemu oddymiania, montaż instalacji odgromowej, montaż instalacji teletechnicznych do nagłośnienia sceny, sprzętu projekcyjnego, technologii sceny, urządzeń elektroakustycznych, kina cyfrowego, oświetlenia scenicznego.

Termin zakończenia I etapu inwestycji został wyznaczony na 30.11.2012 r. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem są wystawiane na DK.

II etap inwestycji został zaplanowany na 2013r. i obejmuje wyposażenie obiektu w technologię kinową, oświetlenie estradowe, system nagłośnienia i wyposażenie garderób. III etap inwestycji został zaplanowany na rok 2013 i obejmuje wykonanie robót budowlanych w pozostałej części budynku kino-teatr i rozbudowę obiektu o część przeznaczoną na sanitariaty, pomieszczenia administracyjne, studio nagrań i salę plastyczną (dwa ostatnie pomieszczenia w stanie surowym). IV etap przewidziano do realizacji w roku 2014 i będzie on obejmował wykończenie i wyposażenie pozostałej części budynku, pozostającej w stanie surowym.

W obiekcie kino-teatru po zakończeniu III etapu przebudowy w 2013 r. DK będzie prowadził następującą działalność:

  • odpłatne prezentacje filmów (bilety wstępu na seanse filmowe opodatkowane stawką VAT 8%),
  • odpłatne spektakle teatralne, kabaretowe, koncerty (bilety stępu opodatkowane stawką 8%),
  • najem powierzchni (opodatkowany stawką VAT 23%),
  • odpłatne zajęcia dydaktyczne (Uniwersytet III Wieku, składki opodatkowane stawką 23%)

Po zakończeniu IV etapu działalność DK zostanie poszerzona o odpłatną działalność studia nagrań. Efekty powstałe w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wg stanu prawnego na dzień sporządzania wniosku ORD-IN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy DK ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu wystawionych na DK, dotyczących przebudowy i rozbudowy kino-teatru oraz zakupu niezbędnego do działalności obiektu wyposażenia w 2012 r. i w latach następnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 mówi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku iż wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi i w związku z tym DK będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu poczynając od 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. DK prowadzi działalność w trzech budynkach użytkowych na podstawie zawartych z Gminą umów użyczenia na czas nieokreślony. Działalność DK jest finansowana poprzez dotacje otrzymane od Gminy oraz uzyskiwane przychody. Jednym z budynków użytkowanych przez DK jest obiekt kino-teatru, który wymaga generalnej przebudowy i rozbudowy. Przebudowa i rozbudowa została podzielona na kilka etapów do realizacji w ciągu 3 lat. W 2012 r. Gmina przyznała dla DK na realizację I etapu zadania dotację inwestycyjną. Dotacja inwestycyjna nie będzie miała bezpośredniego wpływu na ceny usług świadczonych przez DK. W ramach inwestycji wykonane będą następujące roboty budowlane: demontaż foteli kinowych o okładzin akustycznych sali widowiskowej wraz ze złożeniem ich w miejscu wskazanym przez Inwestora, roboty fundamentowe, roboty murowe, budowa schodów, wymiana stropów, wykonanie podłóg i posadzek, wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, cieplnych i przeciwdźwiękowych, wykonanie tynków wewnętrznych wraz z gruntowaniem i malowaniem, wykonanie okładzin stropów i okładzin ściennych, wymiana stolarki drzwiowej, montaż wyposażenia łazienek, przełożenie instalacji wentylacji, demontaż wyposażenia sali widowiskowej, montaż konstrukcji balkonu, ułożenie okładzin akustycznych, montaż foteli; roboty sanitarne: montaż instalacji c.o., montaż grzejników, montaż instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż armatury sanitarnej, montaż przepompowni do przetłaczania wody brudnej, montaż instalacji hydrantowej, montaż pompowni wody hydrantowej, montaż przewodów wentylacyjnych, montaż nawiewników, montaż klap ppoż, montaż agregatu sprężarkowo-skraplającego; roboty elektryczne: ułożenie instalacji elektrycznej wraz z montażem puszek, gniazd, włączników, elementów oświetlenia, montaż systemu oddymiania, montaż instalacji odgromowej, montaż instalacji teletechnicznych do nagłośnienia sceny, sprzętu projekcyjnego, technologii sceny, urządzeń elektroakustycznych, kina cyfrowego, oświetlenia scenicznego.

Termin zakończenia I etapu inwestycji został wyznaczony na 30.11.2012 r. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem są wystawiane na DK. II etap inwestycji został zaplanowany na 2013 i obejmuje wyposażenie obiektu w technologię kinową, oświetlenie estradowe, system nagłośnienia i wyposażenie garderób. III etap inwestycji został zaplanowany na rok 2013 i obejmuje wykonanie robót budowlanych w pozostałej części budynku kino-teatr i rozbudowę obiektu o część przeznaczoną na sanitariaty, pomieszczenia administracyjne, studio nagrań i salę plastyczną (dwa ostatnie pomieszczenia w stanie surowym). IV etap przewidziano do realizacji w roku 2014 i będzie on obejmował wykończenie i wyposażenie pozostałej części budynku, pozostającej w stanie surowym.

W obiekcie kino-teatru po zakończeniu III etapu przebudowy w 2013 r. DK będzie prowadził następującą działalność:

  • odpłatne prezentacje filmów (bilety wstępu na seanse filmowe opodatkowane stawką VAT 8%),
  • odpłatne spektakle teatralne, kabaretowe, koncerty (bilety stępu opodatkowane stawką 8%),
  • najem powierzchni (opodatkowany stawką VAT 23%),
  • odpłatne zajęcia dydaktyczne (Uniwersytet III Wieku, składki opodatkowane stawką 23%)

Po zakończeniu IV etapu działalność DK zostanie poszerzona o odpłatną działalność studia nagrań. Efekty powstałe w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wg stanu prawnego na dzień sporządzania wniosku ORD-IN.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i poniesione wydatki w związku z realizacją ww. inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. inwestycja.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z przebudową i rozbudową kino-teatru oraz zakupu wyposażenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w 2012r. i latach następnych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przebudową i rozbudową kino-teatru. Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania za obrót i obowiązku opodatkowania otrzymanej od Gminy dotacji załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-683/12-2/MW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 155 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi