W przypadku, gdy przedmiotowe usługi związane z kształceniem zawodowym, w postaci konferencji bądź wizyt studyjnych, świadczone będą dla regionalnych ... - Interpretacja - IPPP1/443-1226/11-4/JL

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.11.2011, sygn. IPPP1/443-1226/11-4/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przypadku, gdy przedmiotowe usługi związane z kształceniem zawodowym, w postaci konferencji bądź wizyt studyjnych, świadczone będą dla regionalnych ośrodków pomocy społecznej i będą finansowane w całości ze środków publicznych wymienionych powyżej, w takim przypadku zastosowanie ma zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2011r. (data wpływu 08.08.2011r.) uzupełnionym w dniu 08.11.2011r. na wezwanie Organu z dnia 24.10.2011r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 04.11.2011r. (data wpływu 08.11.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 24.10.2011r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Przedmiotem podstawowej działalności Stowarzyszenia jest:

  • wspieranie społecznej, edukacyjnej aktywności środowisk lokalnych,
  • wspieranie działań organizacji, instytucji lokalnych i obywateli działających w obszarze samorządności, kultury, edukacji, przedsiębiorczości,
  • wspieranie działań w zakresie komunikacji społecznej w środowisku lokalnym, - animowanie i stymulowanie lokalnego rozwoju w oparciu o aktywność obywatelską, - inspirowanie i wspieranie innowacyjnych form funkcjonowania lokalnych instytucji publicznych i pozarządowych,
  • tworzenie płaszczyzny do międzynarodowej, ogólnopolskiej i regionalnej współpracy lokalnych liderów oraz instytucji publicznych i pozarządowych,
  • wspieranie idei integracji europejskiej.

Wyżej wymienione cele realizowane są w szczególności poprzez:

  • organizowanie i przeprowadzanie szkoleń podnoszących kwalifikacje lokalnych liderów oraz pracowników organizacji pozarządowych i instytucji publicznych (zgodnie z obowiązującymi przepisami PKD: kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, organizowanie szkoleń i kursów specjalistycznych).
  • organizowanie i udział w spotkaniach, konferencjach i seminariach o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

Zagadnienie 1

Wnioskodawca organizuje konferencje. Celem konferencji jest:

  • promowanie Aktywnej Polityki Społecznej jako modelu rozwiązań aktywizujących i wzmacniających społeczności lokalne,
  • przedstawienie metod pracy socjalnej jaką stanowią: praca zespołem interdyscyplinarnym, animacja społeczności lokalnych, środowiskowa praca socjalna,
  • prezentacja przykładów dobrych praktyk w obszarze pomocy i integracji społecznej z wykorzystaniem tych metod w kraju. Konferencje są organizowane dla określonych grup. Grupami docelowymi są: przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, podmiotów integracji społecznej, organizacji pozarządowych, wolontariuszy realizujących zadania w zakresie aktywnej integracji, przedstawiciele samorządów terytorialnych. Skupiają osoby reprezentujące daną dziedzinę i posiadające wiedzę z określonego zakresu (np. ze środowiskowej pracy socjalnej) w celu rozwijania przez nich nabytych bądź nowych umiejętności (np. przybliżenie m.in. zmian w prawie, świadczeń, korzyści, zagrożeń). Służą podnoszeniu kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej, są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zagadnienie nr 2

Wnioskodawca organizuje wizyty studyjne. Celem wizyt studyjnych jest:

  • prezentowanie dobrych praktyk w obszarze pomocy i integracji społecznej, wymiany doświadczeń oraz podniesienia kwalifikacji przydatnych w dalszej pracy zawodowej. Są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych, a ponadto:

  1. Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  2. Konferencje oraz wizyty studyjne realizowane przez Stowarzyszenie nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  3. Stowarzyszenie jest podmiotem, któryy nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług.
  4. Organizowane wizyty studyjne są ważnym narzędziem wspomagającym cykl szkoleniowy. Obejmują one powiązanie teorii z praktyką (szkolenie plus wizyta w ośrodku, instytucji działającej w danym obszarze tematycznym), pozostającej w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem. Mają one na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w danym temacie - spełniają funkcję kształcenia zawodowego.
  5. Szkolenia są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy organizowanie przez Stowarzyszenie konferencji będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT...

  • Czy organizowane wizyty studyjne będą korzystały ze zwolnienia podatku VAT...

    Zdaniem Wnioskodawcy prowadzone konferencje będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29, gdyż mają na celu ulepszanie i rozwijanie przez uczestników już nabytych bądź nowych umiejętności co Wnioskodawca uznaje za podniesienie kwalifikacji zawodowych. W całości są finansowane ze środków publicznych (Regionalne Ośrodki Pomocy Społecznej są jednostkami sektora publicznego) - są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego lub dla innych jednostek jeśli będą finansowane min. w 70% ze środków publicznych.

    Według Wnioskodawcy przeprowadzane wizyty studyjne będą korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29, gdyż mają na celu wymianę doświadczeń co przyczynia się do nabycia nowych umiejętności i podniesienia dodatkowych kwalifikacji przydatnych w dalszej pracy zawodowej. W całości są finansowane ze środków publicznych (Regionalne Ośrodki Pomocy Społecznej są jednostkami sektora publicznego) - są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego lub dla innych jednostek jeśli będą finansowane min. w 70% ze środków publicznych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

    Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych

    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

    1. Czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
    2. Czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz:
      1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
      2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
      3. czy są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

    1. dochody publiczne;
    2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
    3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
    4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
      1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
      2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
      3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
      4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
      5. z innych operacji finansowych;
    5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

    Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty. W związku z powyższym realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, konferencje i wizyty studyjne organizowane dla przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, podmiotów integracji społecznej, organizacji pozarządowych, wolontariuszy realizujących zadania w zakresie aktywnej integracji, przedstawicieli samorządów terytorialnych, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Wnioskodawca nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

    Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a c powyższego przepisu. Powołany art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia umożliwia stosowanie zwolnienia z podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

    W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz.U.UE.L. Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

    Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

    Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, iż przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca organizowane konferencje służą rozwijaniu przez uczestników nabytych bądź zdobywaniu nowych umiejętności poprzez np. przybliżenie m.in. zmian w prawie, świadczeń, korzyści, zagrożeń. Służą podnoszeniu kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej. Ponadto celem konferencji jest promowanie Aktywnej Polityki Społecznej jako modelu rozwiązań aktywizujących i wzmacniających społeczności lokalne, przedstawienie metod pracy socjalnej jaką stanowią: praca zespołem interdyscyplinarnym, animacja społeczności lokalnych, środowiskowa praca socjalna oraz prezentacja przykładów dobrych praktyk w obszarze pomocy i integracji społecznej z wykorzystaniem tych metod w kraju.

    Natomiast celem organizowanych wizyt studyjnych jest prezentowanie dobrych praktyk w obszarze pomocy i integracji społecznej, wymiany doświadczeń oraz podniesienie kwalifikacji przydatnych w dalszej pracy zawodowej. Organizowane wizyty studyjne są ważnym narzędziem wspomagającym cykl szkoleniowy. Obejmują one powiązanie teorii z praktyką (szkolenie plus wizyta w ośrodku, instytucji działającej w danym obszarze tematycznym), pozostającą w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem. Mają one na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych w danym temacie.

    W związku z powyższym należy uznać, iż w analizowanym przypadku Stowarzyszenia spełniona została podstawowa przesłanka umożliwiająca stosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w ww. przepisach art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia organizowane przez Stowarzyszenie konferencje i wizyty studyjne uznać należy za usługi związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

    Z opisu sprawy wynika jednak, iż konferencje oraz wizyty studyjne realizowane przez Stowarzyszenie nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a ponadto Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług. W związku z tym zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b nie może mieć zastosowania w przedmiotowej sprawie.

    Z opisu sprawy wynika również, że organizowane konferencje oraz wizyty studyjne są w całości finansowane ze środków publicznych, Wnioskodawca zaznaczył przy tym, iż regionalne ośrodki pomocy społecznej są jednostkami sektora publicznego. Ponadto omawiane usługi współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca wskazał ponadto w uzupełnieniu do wniosku, iż szkolenia są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

    Na podstawie przedstawionych w sprawie okoliczności należy zatem stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotowe usługi związane z kształceniem zawodowym, w postaci konferencji bądź wizyt studyjnych, świadczone będą dla regionalnych ośrodków pomocy społecznej i będą finansowane w całości ze środków publicznych wymienionych powyżej, w takim przypadku zastosowanie ma zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym powyższe usługi będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

    Należy również wskazać, że w przypadku świadczenia powyższych usług dla innych jednostek, jeśli usługi te nie będą finansowane w całości ale w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie mieć będzie również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 cyt. rozporządzenia.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 341 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie