
Temat interpretacji
Czy Powiat ma możliwość odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych przy realizacji inwestycji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Projekt jest w trakcie realizacji. Inwestycja znajduje się na terenie Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Przedmiotem inwestycji jest głównie zagospodarowanie terenu polegające na wybudowaniu szeregu elementów małej architektury:
- wiata ze stojakiem na rowery - 1 szt.,
- wiata z siedziskami i stoły - 3 szt.,
- wiata paleniskowa - grill - 2 szt.,
- tablica informacyjna - 1 szt.,
- oświetlenie terenu,
- osłona kontenerów WC i śmietnika - 1 szt.,
- ciągi piesze- 1027,2 m2,
- nawierzchnia żwirowa -118 m2,
- modernizacja boiska do koszykówki,
- modernizacja istniejących pomostów.
Bezpośrednim rezultatem inwestycji będzie rozbudowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej na terenie MOS. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie jak dotychczas Powiat. W związku z powyższym całą infrastrukturą zarządzać będzie Międzyszkolny Ośrodek Szkolny. Korzystanie z powstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Ponadto z uzupełnienia do wniosku wynika, iż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Powiat ma możliwość odzyskania poniesionego podatku VAT, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych przy realizacji inwestycji...
Powiat stoi na stanowisku, że realizując inwestycję, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, nie może odzyskać poniesionego podatku VAT. Na podstawie § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Powiatowi nie przysługuje prawo do odzyskania podatku z uwagi na to, że środki na dofinansowanie inwestycji nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej o których mowa w ww. rozporządzeniu. Powiat wskazuje, iż nie ma prawa do odliczenia podatku w związku z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W obowiązującym w okresie do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w rozdziale 8 przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 8 tego rozporządzenia.
Wskazać należy, iż w kolejno obowiązujących rozporządzeniach Ministra Finansów:
- z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), oraz
- z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.),
jak również w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), powyższe regulacje zostały zawarte w identycznym brzmieniu (rozdział 9).
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat realizuje inwestycję, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Bezpośrednim rezultatem inwestycji będzie rozbudowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej na terenie Międzyszkolnego Ośrodka Sportowy. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Powiat, a zarządzać całą infrastrukturą będzie Międzyszkolny Ośrodek Sportowy. Korzystanie z powstałej infrastruktury będzie nieodpłatne. Wydatki dokonywane w związku z planowaną inwestycją nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu. Powiatowi nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzymała nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
