Czy istnieje możliwość prawna odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu? - Interpretacja - IPTPP4/443-384/12-4/ALN

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2012, sygn. IPTPP4/443-384/12-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy istnieje możliwość prawna odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z kompleksową termomodernizacją jednego z budynków kompleksu szpitalnego budynku nr X w lokalizacji przy X w Ł. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z kompleksową termomodernizacją jednego z budynków kompleksu szpitalnego budynku nr X w lokalizacji przy X w Ł.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przygotowuje w chwili obecnej inwestycję kompleksowej termomodernizacji jednego z budynków kompleksu szpitalnego - budynku nr X w lokalizacji przy X w Ł., w którym znajduje się specjalistyczna klinika oraz poradnia o profilu dermatologicznym. Termomodernizacja obejmie roboty budowlane polegające m.in. na dociepleniu dachu, ścian, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej oraz modernizacji instalacji centralnego ogrzewania. Realizacja zadania zaplanowana jest na 2012 rok. Opisany projekt będzie przedmiotem wniosku o pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu i Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Interpretacja indywidualna, o którą niniejszym zwraca się Wnioskodawca, jest jednym z obligatoryjnych załączników do wniosku.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. udzielania świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość prawna odliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na prowadzoną działalność medyczną (kod PKD 2004: 8511Z; kod PKD 2007:8610Z; kod PKWiU 1997:85.11 - usługi świadczone przez szpitale), nie będzie miał możliwości prawnej odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji.

Świadczenia medyczne są zwolnione z podatku VAT. Zainteresowany informuje ponadto, iż Szpital jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Inwestycja służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Szpitala. Nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje inwestycję kompleksowej termomodernizacji jednego z budynków kompleksu szpitalnego, w którym znajduje się specjalistyczna klinika oraz poradnia o profilu dermatologicznym.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Faktury z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu wystawiane będą na Zainteresowanego.

Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. udzielania świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie mógł zatem obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z kompleksową termomodernizacją jednego z budynków kompleksu szpitalnego budynku nr X w lokalizacji przy X w Ł., ponieważ zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, lecz będą wykorzystywane do udzielania świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 196 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi