Czy czynności, które dokonywała Spółka przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego związane z podatkiem VAT pozostają w mocy? - Interpretacja - IPPP2/443-609/12-2/AO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.08.2012, sygn. IPPP2/443-609/12-2/AO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy czynności, które dokonywała Spółka przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego związane z podatkiem VAT pozostają w mocy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 29.06.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia ważności czynności związanych z podatkiem VAT dokonanych przed wypełnieniem obowiązku rejestracji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia ważności czynności związanych z podatkiem VAT dokonanych przed wypełnieniem obowiązku rejestracji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. nie dopełniła obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Powyższe było działaniem nieświadomym i wynikało wyłącznie z przeoczenia pracownika Spółki. Spółka była przekonana, iż wszelkie czynności formalne (zgłoszenia) zostały w całości i w sposób prawidłowy dokonane. W związku z tym, pomimo braku zgłoszenia, Spółka prowadziła działalność, prawidłowo dokumentowała wszystkie wykonane czynności, wystawiała faktury VAT, uiszczała w terminie płatności podatek do Urzędu Skarbowego. Po otrzymaniu wezwania organu podatkowego, Spółka niezwłocznie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, usuwając dotychczasowe uchybienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności, które dokonywała Spółka przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego związane z podatkiem VAT pozostają w mocy...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności związane z podatkiem VAT dokonane przez Spółkę przed zgłoszeniem rejestracyjnym pozostają w mocy. Spółka wypełniała comiesięczne deklaracje VAT-7 i odprowadzała należny podatek. Uchybienie polegało jedynie na braku terminowego zgłoszenia rejestracyjnego, które nie skutkuje zdaniem Spółki sankcją nieważności dla czynności związanych z podatkiem VAT a dokonanych przed wypełnieniem obowiązku rejestracji.

W ocenie Spółki, w niniejszej sprawie, podstawowe znaczenie dla oceny skuteczności podjętych czynności powinien mieć materialny a nie formalny status podmiotu wystawiającego fakturę a podmiot ten powinien zostać uznany za podatnika. Transakcje, z których wynikają stawki podatku VAT zostały rzeczywiście przeprowadzone, natomiast Spółka wywiązywała się z nałożonych na podatników VAT obowiązków.

Faktury VAT wystawione przez Spółkę nie są fikcyjnymi dokumentami wystawionymi przez nieistniejący podmioty na czynności, które nie miały miejsca. Są one dokumentami potwierdzającymi rzeczywiście dokonane transakcje sprzedaży i wystawione zostały przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc podatnika, który nieumyśnie nie został zarejestrowany na potrzeby VAT.

Zaniechanie rejestracji ze strony Spółki nie było świadomym i nierzetelnym działaniem a wynikało jedynie z przeoczenia pracownika. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że stanowisko powinno zostać uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei art. 108 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego art. 108 ust. 2 ustawy.

Obowiązek dotyczący wystawiania faktur został doprecyzowany w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zgodnie z którym, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami FAKTURA VAT.

Z treści art. 106 ust. 1 ww. ustawy wynika obowiązek podatników odnośnie dokumentowania dokonywanej sprzedaży. Jednakże wskazany § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zastrzega możliwość dokumentowania dostaw towarów oraz świadczenia usług poprzez wystawienie faktury VAT jedynie przez czynnych podatników podatku VAT. Wobec powyższego, podmiot nieposiadający statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT.

Jednocześnie ustawodawca na podstawie art. 99 ust. 1 ww. ustawy nałożył na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 96 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Artykuł 96 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego" (art. 96 ust. 4 ww. ustawy).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie dopełnił obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż Spółka była przekonana, iż wszelkie czynności formalne (zgłoszenia) zostały w całości i w sposób prawidłowy dokonane prowadziła działalność, dokumentowała wszystkie wykonane czynności, wystawiała faktury VAT, wypełniała comiesięczne deklaracje VAT-7 i odprowadzała należny podatek. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wystawione faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiście dokonane transakcje sprzedaży i wystawione zostały przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Po otrzymaniu wezwania organu podatkowego, Spółka niezwłocznie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, usuwając dotychczasowe uchybienie polegające na braku terminowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Artykuł 15 ustawy o podatku od towarów i usług definiujący podatnika podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnikiem jest m.in. osoba prawna wykonująca działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zatem już sam fakt wykonywania działalności gospodarczej kwalifikuje dany podmiot jako podatnika podatku od towarów i usług. Żaden przepis nie uzależnia statusu podatnika od spełnienia wcześniejszego warunku zarejestrowania się w urzędzie skarbowym. Status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług jest kategorią obiektywną, niezależną od jego woli i poglądu w tym względzie, niezależną także od poglądów organów podatkowych.

Zauważyć należy, iż zarówno w art. 96 ustawy o VAT jak i w art. 99 stanowiących o obowiązku dokonania rejestracji i składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych oraz w art. 106 tej ustawy obligującym do wystawienia faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży ustawodawca posługuje się określeniem "podatnika (podmiotu), o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT". Oznacza to zatem, iż fakt niewywiązania się przez tak określony podmiot z obowiązku ustanowionego na mocy art. 96 cyt. ustawy, czyli dokonania rejestracji, nie zwalnia podatnika z obowiązku wystawienia faktury potwierdzającej dokonanie sprzedaży czy złożenia deklaracji. Zatem skoro dany podmiot spełnia kryteria określone w przepisie, czyli jest podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, to jest on podatnikiem podatku VAT w sensie obiektywnym, a więc niezależnie od faktu spełnienia formalnego wymogu, jakim jest rejestracja. W konsekwencji przy dokonywaniu przez taki podmiot czynności opodatkowanych, wskazanych w art. 5 cyt. ustawy, powstaje obowiązek podatkowy z wszelkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami prawnymi.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca, mimo formalnego braku rejestracji zachowywał się jak zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, tj. wystawiał faktury VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz odprowadzał należny podatek. Takie zachowanie i przedstawione okoliczności sprawy oznaczają, że Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności zamierzał być czynnym podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy, jednakże nie dopełnił, wynikającego z art. 96 ust. 1 ustawy, formalnego obowiązku złożenia dokumentów rejestracyjnych. Ponadto podkreślić należy, że jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca po otrzymaniu wezwania organu podatkowego niezwłocznie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego.

Mając na uwadze przywołane uregulowania i przedstawioną treść wniosku stwierdzić należy, że pomimo faktu iż Wnioskodawca nie posiadał w okresie przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego uprawnień do wystawiania faktur VAT, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług to miał obowiązek zapłaty i rozliczenia podatku VAT wykazanego w wystawionych fakturach VAT. Zaznaczyć przy tym należy, iż po dokonaniu formalnej rejestracji jako podatnik VAT czynny, wystawione faktury VAT stały się fakturami w rozumieniu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego jest wymogiem formalnym nie kreującym statusu podatnika.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 278 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie