Czy podmiot dokonujący rozbiórki starych, nie nadających się do eksploatacji budynków mieszkalnych, komórek, garaży winien w stosunku do wykonanej usł... - Interpretacja - ILPP2/443-1118/10-3/JKa

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2010, sygn. ILPP2/443-1118/10-3/JKa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy podmiot dokonujący rozbiórki starych, nie nadających się do eksploatacji budynków mieszkalnych, komórek, garaży winien w stosunku do wykonanej usługi zastosować stawkę VAT 7%, pod warunkiem, że przeprowadzona rozbiórka wiąże się z budową budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym wraz z infrastrukturą towarzyszącą?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 5 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 5 października 2010 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako TBS, zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późniejszymi zmianami). Zamierza on zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych z lokalami przeznaczonymi pod wynajem wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Żaden z planowanych do wybudowania lokali mieszkalnych nie ma większej powierzchni niż 150 m2. Uzyskano pozwolenie na budowę wydane przez stosowny organ. W chwili obecnej trwa procedura przetargowa na wybór generalnego wykonawcy ww. prac. W miejscu, gdzie powstać mają nowe budynki i infrastruktura towarzysząca stały stare, nie nadające się do eksploatacji budynki mieszkalne, komórki, garaże. Budynki te zostały rozebrane przez podmiot zewnętrzny na mocy podpisanej umowy. Podmiot ten za wykonaną usługę wystawił fakturę VAT, stosując 22% stawkę podatku. Zainteresowany jest nabywcą usługi polegającej na rozbiórce budynków. Usługę wykonano na mocy podpisanej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot dokonujący rozbiórki starych, nie nadających się do eksploatacji budynków mieszkalnych, komórek, garaży winien w stosunku do wykonanej usługi zastosować stawkę VAT 7%, pod warunkiem, że przeprowadzona rozbiórka wiąże się z budową budynków mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym wraz z infrastrukturą towarzyszącą...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy (...) obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Rozbiórka budynków jest w opisywanym przypadku nierozerwalnie związana z budową nowego budynku mieszkalnego. Nie jest bowiem możliwe wybudowanie budynku nowego bez dokonania rozbiórki budynku starego. Rozbiórka staje się więc jednym z etapów budowy.

Za taką interpretacją przemawia także wykładnia celowościowa przytaczanego przepisu. Celem wprowadzenia tego przepisu było zmniejszenie obciążeń podatkowych niektórych usług, a co się z tym wiąże cen obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ma to umożliwić zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa i zmniejszyć niedobór mieszkań w skali kraju.

Biorąc powyższe pod uwagę Zainteresowany stoi na stanowisku, że wykonawca usługi rozbiórkowej zastosował nieprawidłową stawkę podatku VAT, bowiem usługa ta podlega opodatkowaniu wg stawki 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 art. 8 ust. 3 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj.: 7%, 3% i 0%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym art. 41 ust. 12 ustawy.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, w myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

   w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na budowie dwóch budynków mieszkalnych, wielorodzinnych z lokalami przeznaczonymi pod wynajem wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Żaden z planowanych do wybudowania lokali mieszkalnych nie ma większej powierzchni niż 150 m2. W chwili obecnej trwa procedura przetargowa na wybór generalnego wykonawcy ww. prac. W miejscu, gdzie powstać mają nowe budynki i infrastruktura towarzysząca stały stare, nie nadające się do eksploatacji budynki mieszkalne, komórki, garaże. Budynki te zostały rozebrane przez podmiot zewnętrzny na mocy podpisanej umowy. Podmiot ten za wykonaną usługę wystawił fakturę VAT, stosując 22% stawkę podatku. Zainteresowany jest nabywcą usługi, wykonanej na mocy podpisanej umowy, polegającej na rozbiórce budynków.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przedmiotem zawartej pomiędzy Zainteresowanym a podmiotem zewnętrznym umowy jest rozbiórka nie nadających się do eksploatacji budynków mieszkalnych, komórek i garaży. Według klasyfikacji wynikającej z przepisów wskazanego uprzednio rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), roboty związane z rozbiórką i burzeniem budynków i budowli; roboty ziemne; roboty związane z przystosowaniem terenu do prac budowlanych, roboty związane z oczyszczaniem terenu budowy, klasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.1, jako roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę.

Zatem, usługi polegające na wykonywaniu rozbiórki budynków mieszkalnych, komórek, garaży, bez względu na PKOB obiektu którego dotyczą, choć wiążą się niewątpliwie z robotami budowlanymi, nie stanowią usług o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 37 rozporządzenia. W przypadku rozbiórki przedmiotowych budynków, konsekwencją jest likwidacja budynków mieszkalnych, komórek, garaży, nie zaś np. budowa, przebudowa, remont, czy modernizacja budynku mieszkalnego. W tym miejscu należy podkreślić, iż za taką interpretacją przemawia wykładnia celowościowa powołanych przepisów art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług i § 37 rozporządzenia, bowiem wskazane tam preferencje, uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku, dotyczą czynności, które mają na celu m.in. budowę, przebudowę, remont, modernizację obiektu, realizowaną dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych społeczeństwa. Celem tym nie jest natomiast sama rozbiórka budynków mieszkalnych, komórek, garaży.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, iż podmiot dokonujący rozbiórki starych, nie nadających się do eksploatacji budynków mieszkalnych, komórek, garaży był zobowiązany w stosunku do wykonanej usługi zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Zatem, stanowisko Zainteresowanego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu