zwolnienie od podatku VAT badań w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza - Interpretacja - IBPP4/443-181/11/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2011, sygn. IBPP4/443-181/11/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku VAT badań w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011r. (data wpływu 28 stycznia 2011r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług - badania w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza - jest prawidłowe.<...b>

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług - badania w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 marca 2011r. nr IBPP4/443-174/11/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca prowadzi Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, w ramach którego świadczy różne usługi w zakresie opieki medycznej i usługi ściśle z tymi usługami związane. W ramach działalności ww. NZOZ Wnioskodawca świadczy m.in. usługi:

  • badania w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza w ramach konkretnego procesu leczenia.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności, tj. od dnia 19 stycznia 2005r., albowiem poza czynnościami zwolnionymi z VAT na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca wykonywał także czynności nie podlegające zwolnieniu z VAT (np. wynajem lokali).

W odniesieniu do badań w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zleconych przez lekarza w ramach konkretnego procesu leczenia - cel badania w każdym przypadku nie jest znany Wnioskodawcy, zależy to od intencji, planów, sytuacji, itp. pacjenta.

Omawiane badania są badaniami w zakresie opieki medycznej, które mogą być oceniane jako służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia - w zależności od przyjętego znaczenia/interpretacji tych pojęć

Posiadanie krewkarty może okazać się przydatne w procesie leczenia i zbawienne podczas wypadku. Przed podaniem krwi osobie poszkodowanej w wypadku należy mleć pewność codo jej grupy i czynnika RH, zatem trzeba najpierw zbadać i określić krew rannego. Na oznaczenie grupy "+" potrzeba ok. 40 - 60 min, a to właśnie pierwsza godzina decyduje o stanie zdrowia i możliwych powikłaniach.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży krewkarty - Wnioskodawca wykonuje bowiem usługę kompleksową, tj. pobranie i badanie krwi oraz wydanie krewkarty.

Wątpliwości Wnioskodawcy co do kwalifikacji usługi w zakresie podatku VAT dotyczą tylko tych sytuacji, gdy badanie wykonywane jest bez skierowania od lekarza, w których to przypadkach Wnioskodawca nie posiada i nie może posiadać udokumentowanej wiedzy, czy pacjent jest obecnie w terapii, czy planuje terapię. Jak jednak wskazano oznaczenie grupy krwi w przyszłości może się przyczynić do uratowania zdrowia lub życia, albo być wykorzystanym w procesie leczniczym.

Wnioskodawca wykonuje oznaczenia grupy krwi na trzy sposoby:

  1. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi i wydanie wyniku w wersji papierowej jedno pobranie (cena cennikowa usługi 25,00 zł),
  2. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi z krewkartą (pacjent nie miał nigdy oznaczanej grupy krwi) dwa pobrania + krewkarta (cena cennikowa za kompleksową usługę 50,00 zł),
  3. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi z krewkartą (pacjent posiada już jeden dowód oznaczenia grupy krwi): jedno pobranie + krewkarta (cena cennikowa za kompleksową usługę 40,00 zł).

W każdym przypadku w cenie pobrania i badania skalkulowany jest koszt wydania krewkarty. W każdym z przypadków wydawania krewkarty Wnioskodawca wykonuje usługę pobrania i badania krwi (w jednym przypadku krew jest pobierana jeden raz, a w drugim przypadku dwa razy), natomiast nie występuje sytuacja wydawania krewkarty bez usługi pobrania i badania krwi.

Wnioskodawca wykonuje także badanie na oznaczenie grupy krwi i przekazuje wynik osobie badanej w formie papierowej. Wydanie krewkarty jest zawsze (każdorazowo) związane z dwoma badaniami oznaczenia grupy krwi (w jednym przypadku krew jest pobierana i badana na oznaczeniu grupy przez wnioskodawcę jeden raz, gdy pacjent dysponuje już jednym dowodem oznaczenia grupy krwi, a w drugim przypadku dwa razy), a cena krewkarty jest wkalkulowana w cenę usługi pobrania krwi.

Wnioskodawca nie sprzedaje kart z oznaczeniem grupy krwi bez usługi pobrania/ badania krwi na oznaczenie grupy. Wydanie krewkarty jest zawsze (każdorazowo) związane z dwoma badaniami oznaczenia grupy krwi (w jednym przypadku krew jest pobierana i badana na oznaczeniu grupy przez Wnioskodawcę jeden raz, gdy pacjent dysponuje już jednym dowodem oznaczenia grupy krwi, a w drugim przypadku dwa razy), a cena krewkarty jest wkalkulowana w cenę usługi pobrania krwi.

Wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą stawki podatku VAT, lecz kwestii podlegania usług pobrania i badania krwi w kierunku oznaczenia grupy krwi, w tym połączonych z wydaniem krewkarty, zwolnieniu w podatku VAT. Jak wyjaśniono już powyżej Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży kart plastikowych z danymi osoby zlecającej badanie oraz wskazaniem grupy jej krwi.

Wątpliwości Wnioskodawcy nie dotyczą stawki podatku VAT, lecz kwestii podlegania usług pobrania i badania krwi w kierunku oznaczenia grupy krwi, w tym połączonych z wydaniem krewkarty, zwolnieniu w podatku VAT. Badanie mające na celu oznaczenie grupy krwi wykonywane jest albo w celu hipotetycznego wykorzystania w przyszłości, wyłącznie potencjalnie, albo w celu związanym z terapią, która jest przeprowadzona, rozpoczęta bądź też planowana, jednak Wnioskodawca nie posiada i nie może posiadać udokumentowanej wiedzy na ten temat.

Posiadanie krewkarty np. w razie wypadku i konieczności przetoczenia pacjentowi krwi wyklucza już konieczność oznaczenia grupy krwi przez lekarza (pielęgniarkę) udzielającego pomocy medycznej. Posiadanie przez potencjalnego pacjenta karty plastikowej z oznaczeniem nazwiska, imienia i grupy krwi jest wystarczające do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym - podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług - według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. po uwzględnieniu zmian do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wprowadzonych ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te podlegają zwolnieniu od podatku VAT - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, według stanu obow. od 1 stycznia 2011r. Usługa w omawianym przypadku jest świadczona przez zakład opieki zdrowotnej i stanowi usługę w zakresie opieki medycznej oraz jest świadczeniem usług ściśle związanych z usługami służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ustawodawca przewidział w ustawie o VAT zwolnienie z podatku wybranych towarów i usług. Zagadnienie zwolnień od podatku uregulowane zostało w art. 43 cyt. ustawy.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Przytoczony powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów. Stąd też analogiczną konstrukcję zastosowano w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, wskazując, jaki rodzaj usług podlega zwolnieniu (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), oraz definiując krąg podmiotów wykonujących te usługi (zakłady opieki zdrowotnej).

Należy również podkreślić, że przy określaniu zakresu usług zwolnionych w nowelizacji ustawy o podatku od towarów odstąpiono od stosowania klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Okoliczność, że dana usługa zgodnie z nomenklaturą statystyczną jest zaklasyfikowana do usług medycznych pozostaje (od 1 stycznia 2011r.) bez znaczenia dla oceny, czy czynność ta podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, iż zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/We Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE. Ponadto z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, iż pojęcia używane do określenia zwolnień, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej dostawy towarów lub usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej świadczy usługi - badania w celu ustalenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej karty grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza w ramach konkretnego procesu leczenia.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności, tj. od dnia 19 stycznia 2005r., albowiem poza czynnościami zwolnionymi z VAT na podstawie przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2011r. Wnioskodawca wykonywał także czynności nie podlegające zwolnieniu z VAT (np. wynajem lokali).

Wnioskodawca wskazał, że oznaczenie grupy krwi w przyszłości może się przyczynić do uratowania zdrowia lub życia, albo być wykorzystanym w procesie leczniczym.

Posiadanie krewkarty może okazać się przydatne w procesie leczenia i zbawienne podczas wypadku. Przed podaniem krwi osobie poszkodowanej w wypadku należy mleć pewność codo jej grupy i czynnika RH, zatem trzeba najpierw zbadać i określić krew rannego. Na oznaczenie grupy "+" potrzeba ok. 40 - 60 min, a to właśnie pierwsza godzina decyduje o stanie zdrowia i możliwych powikłaniach.

Wnioskodawca wykonuje usługę kompleksową, tj. pobranie i badanie krwi oraz wydanie krewkarty.

Wnioskodawca wykonuje oznaczenia grupy krwi na trzy sposoby:

  1. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi i wydanie wyniku w wersji papierowej jedno pobranie (cena cennikowa usługi 25,00 zł),
  2. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi z krewkartą (pacjent nie miał nigdy oznaczanej grupy krwi) dwa pobrania + krewkartą (cena cennikowa za kompleksową usługę 50,00 zł),
  3. poprzez badanie na oznaczenie grupy krwi z krewkartą (pacjent posiada już jeden dowód oznaczenia grupy krwi): jedno pobranie + krewkartą (cena cennikowa za kompleksową usługę 40,00 zł).

W każdym przypadku w cenie pobrania i badania skalkulowany jest koszt wydania krewkarty. W każdym z przypadków wydawania krewkarty Wnioskodawca wykonuje usługę pobrania i badania krwi (w jednym przypadku krew jest pobierana jeden raz, a w drugim przypadku dwa razy), natomiast nie występuje sytuacja wydawania krewkarty bez usługi pobrania i badania krwi.

Wydanie krewkarty jest zawsze (każdorazowo) związane z dwoma badaniami oznaczenia grupy krwi (w jednym przypadku krew jest pobierana i badana na oznaczeniu grupy przez wnioskodawcę jeden raz, gdy pacjent dysponuje już jednym dowodem oznaczenia grupy krwi, a w drugim przypadku dwa razy), a cena krewkarty jest wkalkulowana w cenę usługi pobrania krwi.

Posiadanie krewkarty np. w razie wypadku i konieczności przetoczenia pacjentowi krwi wyklucza już konieczność oznaczenia grupy krwi przez lekarza (pielęgniarkę) udzielającego pomocy medycznej. Posiadanie przez potencjalnego pacjenta karty plastikowej z oznaczeniem nazwiska, imienia i grupy krwi jest wystarczające do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Rozpatrując kwestię ewentualnego zwolnienia usług świadczonych przez Wnioskodawcę - zakładem opieki zdrowotnej, należy więc dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości UE zwolnieniu od podatku VAT podlegają tylko świadczenia, które mają bezpośrednio na celu diagnozę, opiekę lub terapię.

W sprawie C-262/08 Trybunał Sprawiedliwości UE zauważył, że usługi są ściśle związane z opieką medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku.

Przepis § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra zdrowia z dnia 19 września 2005r. w sprawie określenia sposobu i organizacji leczenia krwią w zakładach opieki zdrowotnej w których przebywają pacjenci ze wskazaniem do leczenia krwią i jej składnikami (Dz. U. z 2005r. Nr 191 poz. 1607 ze zm.) stanowi, że przed przetoczeniem należy sprawdzić, czy w dokumentacji medycznej pacjenta znajduje się wynik badania grupy krwi. Za niewiarygodną uznaje się informację o grupie krwi zawartą w karcie informacyjnej z pobytu w innym szpitalu. Za wiarygodny można uznać wyłącznie wynik wpisany w dowodzie osobistym, karcie identyfikacyjnej grupy krwi zgodnej z wzorem nr 3 określonym w załączniku do rozporządzenia, legitymacji honorowego dawcy krwi lub wynik z pracowni serologii transfuzjologicznej. Wynik badania grupy krwi umieszcza się w formularzu historii choroby w obecności dwóch osób, które składają własnoręczne podpisy po sprawdzeniu zgodności wyniku z wpisem.

Wzór nr 3 określa jakie pozycje musi zawierać karta. Na stronie pierwszej karty znajdują się następujące pozycje:

Karta identyfikacyjna grupy krwi

Nazwa jednostki służby zdrowia

Imiona i nazwisko

Data i miejsce urodzenia

Imiona rodziców

PESEL

Na stronie drugiej karty znajdują się następujące pozycje:

Nazwa Pracowni Serologicznej

Grupa Krwi

Uwagi

Daty i nry badań

(Nr wpisu z książki ewidencyjnej/rok lub pełna data wpisu) (pieczątka i podpis osoby odpowiedzialnej za wpis).

Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że posiadanie krewkarty np. w razie wypadku i konieczności przetoczenia pacjentowi krwi wyklucza już konieczność oznaczenia grupy krwi przez lekarza (pielęgniarkę) udzielającego pomocy medycznej. Posiadanie przez potencjalnego pacjenta karty plastikowej z oznaczeniem nazwiska, imienia i grupy krwi jest wystarczające do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zatem, mając na uwadze powyższe wskazanie Wnioskodawcy oraz cyt. wyżej przepis (§ 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra zdrowia w sprawie określenia sposobu i organizacji leczenia krwią w zakładach opieki zdrowotnej w których przebywają pacjenci ze wskazaniem do leczenia krwią i jej składnikami) uznać należy, że przedmiotowa usługa (o ile faktycznie karta dokumentująca jej wynik jest zgodna z ww. wzorem) wpisuje się w logiczny sposób w ramy świadczenia opieki medycznej i stanowi w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, a tym samym spełnia kryterium przedmiotowe określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 w związku z art. 132 dyrektywy 2006/112/We Rady.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz regulacje prawne wynikające z ww. przepisów stwierdzić należy, że usługa badania w celu oznaczenia grupy krwi i wydania tzw. krewkarty (identyfikacyjnej grupy krwi) - nie zlecone przez lekarza wykonana przez Wnioskodawcę posiadającego status ZOZ-u korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.v

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie zwolnienia od podatku VAT pozostałych usług świadczonych przez Wnioskodawcę wydane zostaną odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach