
Temat interpretacji
Czy ww. dofinansowanie otrzymywane ze środków europejskich w wysokości 85% całkowitych wydatków projektu oraz wkład własny wnoszony z budżetu jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 15% całkowitych wydatków projektu w związku z realizacją projektu , jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT czy wyłączone spod działania ustawy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanej dotacji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT uzyskanej dotacji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
Stowarzyszenie jest wpisane do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej - nie widnieje w Rejestrze Przedsiębiorców.
Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, w ramach której uzyskuje następujące rodzaje przychodów:
- dotacje unijne na realizację projektów, zgodnie z zawartymi umowami o dofinansowanie projektów
- darowizny
- składki członkowskie
Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Stowarzyszenie na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) zawartej z Województwem (Instytucją Pośredniczącą jest Urząd Marszałkowski Województwa realizuje projekt pt. . Projekt jest realizowany w ramach działania 9.4 i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie zgodnie z zawartą umową, otrzymuje w określonych transzach dofinansowanie, które stanowi płatność ze środków europejskich w wysokości 85% całości dofinansowania. Pozostałe 15% wartości projektu stanowić będzie wkład niefinansowy jednostek samorządu terytorialnego w formie niepieniężnej, liczony wielkością wynagrodzenia dla pracowników (nauczycieli) za czas trwania szkolenia, odbywającego się w godzinach pracy nauczycieli (a więc z tytułu ich nieobecności w pracy). Wkład w wysokości 15% wartości projektu ma wymiar jedynie techniczny nie będą zachodziły żadne przepływy finansowe. W rzeczywistości dofinansowanie w wysokości 85% wartości projektu stanowi 100% realnych płatności w ramach projektu.
Projekt jest realizowany na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie. Zgodnie z wnioskiem, o którym mowa wyżej, celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych 144 nauczycieli z województwa, uczących na obszarach wiejskich w szkołach podstawowych i gimnazjach.
W ramach projektu nauczyciele odbędą kurs kształtujący ich umiejętności rozwijana kompetencji kluczowych uczniów (w szczególności umiejętności uczenia się) oraz wykorzystywania nowoczesnych metod nauczania. Wezmą także udział w indywidualnych konsultacjach z doradcą metodycznym.
Uczestnicy projektu otrzymają materiały szkoleniowe i podręczniki. Przewidziano dla nich także wyżywienie w czasie zajęć oraz zwrot kosztów dojazdu.
Dofinansowanie otrzymywane w ramach projektu, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jest przeznaczane na pokrycie wydatków związanych z realizacją danego projektu.
W ramach projektu Stowarzyszenie otrzymuje zwrot 100% poniesionych kosztów m.in. takich jak:
- koordynacja i zarządzanie projektem oraz promocja: wynagrodzenia personelu, obsługa prawna, bankowa, zakup sprzętu biurowego i komputerowego, działania promocyjno-informacyjne
- realizacja kolejnych edycji programu wsparcia dla nauczycieli: materiały szkoleniowe i podręczniki dla uczestników szkoleń, sprzęt komputerowy wykorzystywany w czasie zajęć, koszty związane z organizacją szkoleń i indywidualnych konsultacji z doradcą metodycznym, w tym wynajem sal, honorarium dla wykładowców i doradców, koszt wyżywienia i serwisu dla uczestników w czasie zajęć;
- koszty pośrednie: czynsz za biuro projektu, koszty obsługi księgowej, materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne i pocztowe, koszty sprzątania biura
Stowarzyszenie nie pobiera z tytułu realizacji projektu wynagrodzenia, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych kosztów. Projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie jego realizacji, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
Czy ww. dofinansowanie otrzymywane ze środków europejskich w wysokości 85% całkowitych wydatków projektu oraz wkład własny wnoszony z budżetu jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 15% całkowitych wydatków projektu w związku z realizacją projektu , jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT czy wyłączone spod działania ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko dotacje, subwencje i inne podobne dopłaty, które związane są z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług i mają wpływ na ich cenę. Naszym zdaniem zatem otrzymane przez Stowarzyszenie, w związku z realizacją projektu, dofinansowanie nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.
W przypadku uznania, że uzyskane dofinansowanie do kosztów jest obrotem Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z VAT przy realizacji projektu , gdyż spełnione zostaną łącznie dwa warunki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 c) ustawy o VAT. Przede wszystkim na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje wyłącznie środki europejskie oraz wkład własny wnoszony z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a jak wynika z art. 5 ustawy o finansach publicznych z dn. 27 sierpnia 2009 r., środkami publicznymi są m. in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej. Ponadto jak wynika z celu, który Wnioskodawca zamierza osiągnąć poprzez realizację projektu , projekt dotyczy usług kształcenia zawodowego uczestników, którymi są nauczyciele
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.
W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy zawartej z Województwem na realizacją projekt pt. polegającego na przeprowadzenie kursu dla nauczycieli uczących na obszarach wiejskich w szkołach podstawowych i gimnazjach.
Celem dotacji jest sfinansowanie kosztów działalności Wnioskodawcy, poniesionych w związku z realizacją ww. projektu. Dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Zainteresowany nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczoną usługę, jedynie zwrot poniesionych kosztów.
W świetle powyższego dotacja, którą otrzymuje Wnioskodawca na pokrycie kosztów związanych ze świadczeniem usług nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej usługi, a jej istotą jest pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.
Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż ww. dotacja nie będzie zwiększać obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym dokonywanie oceny stanowiska Wnioskodawcy z zakresie ewentualnego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności związanych z realizacją przedstawionego projektu, w przypadku, gdy dotacja będzie zwiększała obrót, stało się niezasadne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Informuje się ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
