Czy Miastu Urząd Miasta realizując zdanie związane z publikacją albumu fotograficznego , może odliczyć podatek VAT naliczony? - Interpretacja - IPTPP1/443-234/11-4/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.08.2011, sygn. IPTPP1/443-234/11-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Miastu Urząd Miasta realizując zdanie związane z publikacją albumu fotograficznego , może odliczyć podatek VAT naliczony?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją zadania związanego z publikacją albumu fotograficznego pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją zadania związanego z publikacją albumu fotograficznego pn.: .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2011r. (data wpływu 18 sierpnia 2011r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta planuje wydanie albumu fotograficznego pn.: w celu poszerzenia wiedzy z dziedziny dendrologii.

Album otrzymają nieodpłatnie uczniowie szkół: podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych, pracownicy Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu, członkowie Ligii Ochrony Przyrody, pracownicy jednostek podległych WOŚiR, tj.: Leśnictwa Miejskiego Ogrodu Botanicznego, Miejskiego Ogrodu Zoologicznego.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po przyznaniu dotacji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej, zostanie przeprowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia na skład i druk albumu. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca wystawi fakturę za wykonaną usługę na Urząd Miasta, Wydział Ochrony Środowiska.

Konkurs Wojewódzkiego Funduszu Ochrony i Gospodarki Wodnej na uzyskanie dotacji przewiduje dofinansowanie zadania do wysokości xxx zł. Przy czym całkowity koszt składu i druku albumu przewiduje się na kwotę xxx zł. Tak więc przy założeniu uzyskania pełnej sumy dofinansowania, wkład własny WOŚiR wyniesie xxx zł.

Przedmiotowe zadanie należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Wydanie albumu nie będzie miało związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ponieważ album zostanie nieodpłatnie przekazany podmiotom wymienionym poniżej.

Przedmiotowy album, zgodnie z wymogami konkursowymi WŚOŚiGW, zostanie nieodpłatnie rozdysponowany w następujący sposób: 10% (100 egz.) albumów pozostanie do dyspozycji Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta, 30% (300 egz.) albumów zostanie przekazane do dyspozycji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 60% (600 egz.) albumów zostanie przekazane do następujących podmiotów: Ogród Botaniczny 30 egz., Miejski Ogród Zoologiczny 20 egz., Leśnictwo Miejskie 50 egz., Uniwersytet 100 egz., Towarzystwo Naukowe 30 egz., Wydział Edukacji Urzędu Miasta (szkolne biblioteki) 250 egz., Liga Ochrony Przyrody 60 egz., Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska 50 egz., Wojewódzki Konserwator Zabytków 10 egz. Żaden z 1.000 egzemplarzy nie zostanie sprzedany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miastu Urząd Miasta realizując zdanie związane z publikacją albumu fotograficznego , może odliczyć podatek VAT naliczony...

Zdaniem Wnioskodawcy, działania dotyczące edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Miasto Urząd Miasta wykonując nieodpłatnie obowiązki nałożone ustawowo, nie wykonuje czynności opodatkowanych i z tego też powodu nie będzie miało, w tym przypadku, możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, realizuje zadania dotyczące edukacji publicznej. Zainteresowany planuje wydanie albumu pod nazwą . Wszystkie albumy zostaną przekazane nieodpłatnie różnym instytucjom w tym bibliotekom szkolnym. Wydanie albumu nie będzie miało związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.:

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Wobec tego organ nie dokonał oceny kto, Miasto czy Urząd Miasta winien być zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i tym samym na kogo winny zostać wystawione faktury.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Miasto powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi