
Temat interpretacji
Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (VAT) związanego z realizowanym projektem, finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców i budżetu państwa?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu na lata 2009-2011 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, wykonującą działalność statutową odpłatną i nieodpłatną. Fundacja jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT zwolniony, a w związku z tym nie może się ubiegać o zwrot tego podatku. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową dzięki otrzymanym grantom, dotacjom, darowiznom i wpływom z 1% (działalność nieodpłatna pożytku publicznego) oraz opłatom od beneficjentów (działalność odpłatna pożytku publicznego).
W związku z otrzymaniem dotacji z Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców i budżetu państwa na realizację projektu (Program 2009-2011), Działania w ramach projektu są nastawione na rozwinięcie i poprawę oferty integracyjnej dla osób ubiegających się w Polsce o status uchodźcy, jak i tych, które uzyskały ochronę uzupełniającą lub status. Celem projektu jest między innymi: zapewnienie dostępu do fachowej wiedzy i poradnictwa z zakresu prawnego oraz społecznego funkcjonowania w Polsce, przeciwdziałanie wykluczeniu z edukacji przedszkolnej dzieci cudzoziemców oraz podwyższenie poziomu ich znajomości języka polskiego, wspieranie dialogu międzykulturowego pomiędzy uchodźcami a społeczeństwem przyjmującym oraz podnoszenie kompetencji osób pracujących z uchodźcami. Cele te są realizowane przez takie działania jak: wsparcie asystentów rodzinnych, poradnictwo prawne, spotkania szkoleniowe, warsztaty międzykulturowe, dopłaty do mieszkań, wparcie wolontarystyczne dzieci cudzoziemców, prowadzenie zajęć w ramach Akademii Przedszkolaka oraz zajęć tanecznych w ramach Zespołu. Działania te są zgodne z celami statutowymi w ramach pożytku publicznego oraz mieszczą się w szeroko rozumianej pomocy społecznej, w tym pomocy dzieciom. Ponadto wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów projektu mają charakter nieodpłatny. Do realizacji działań w ramach projektu są nabywane towary i usługi, co dokumentowane jest między innymi fakturami VAT. Nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Fundacji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (VAT) związanego z realizowanym projektem, finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców i budżetu państwa...
Zdaniem, Fundacji nie posiada ona prawnych możliwości odzyskania podatku VAT.
Zgodnie z art. 5. ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 86 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96.
W opinii Fundacji, biorąc pod uwagę powyższe przepisy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. W związku z tym, że Fundacja jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT zwolniony, a ponadto towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych brak jest prawnych możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy, w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
W treści rozdziału 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.
Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:
- z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
- z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
- z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizuje projekt w ramach Programu na lata 20092011, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców i budżetu państwa. Wszystkie usługi świadczone na rzecz beneficjentów projektu mają charakter nieodpłatny.
Mając zatem na uwadze powołany wyżej stany prawny w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki te nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
