Możliwość odzyskania podatku w związku z realizacją projektu mającego na celu doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD. - Interpretacja - ITPP2/443-868/11/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2011, sygn. ITPP2/443-868/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania podatku w związku z realizacją projektu mającego na celu doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu mającego na celu doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu mającego na celu doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie realizuje projekt, w ramach wspierania obszarów wiejskich, z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, PROW 2007-2013 dla małych projektów. Celem projektu jest doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD: kuchenki gazowej, szafy chłodniczej oraz taboretu gazowego. Nabyty sprzęt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzęt ten zostanie wykorzystany przez członków Stowarzyszenia w celu promowania i integracji mieszkańców wsi, jak również będą z niego korzystać bezpłatnie inne organizacje i grupy działające na terenie wsi w czasie swoich spotkań.

Środki, które uzyska Stowarzyszenie, nie będą stanowić środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Założeniem Stowarzyszenia jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi w obszarze Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie, realizując cele statutowe, opiera się na społecznej pracy jego członków oraz osób niezrzeszonych. Nie prowadzi działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT, a tym samym nie ma możliwości odzyskania kwoty podatku od towarów i usług.

Pomoc finansowa, przyznana w ramach projektu, uwzględnia podatek od towarów i usług w kosztach kwalifikowalnych i Stowarzyszenie wnosi o refundację kosztów tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług oraz czy może zaliczyć ten podatek do kosztów kwalifikowalnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, niebędące czynnym podatnikiem VAT, realizuje projekt dofinansowany ze środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, którego celem jest doposażenie świetlicy wiejskiej poprzez zakup sprzętu AGD: kuchenki gazowej, szafy chłodniczej oraz taboretu gazowego. Nabyty sprzęt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzęt ten będzie służyć promowaniu i integracji mieszkańców wsi, jak również będą z niego korzystać bezpłatnie inne organizacje i grupy działające na terenie wsi w czasie swoich spotkań.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu, ponieważ nie występuje, ani nie wystąpi w przyszłości, związek nabytych towarów z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwać prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z treści wniosku wynika, że pozyskane środki nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy