Wnioskodawcy, w myśl powołanych przepisów, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji w ramach Pr... - Interpretacja - IPTPP1/443-154/11-5/RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2011, sygn. IPTPP1/443-154/11-5/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy, w myśl powołanych przepisów, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2011r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 09 maja 2011 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 02 czerwca 2011 r. (data wpływu 06 czerwca 2011 r.) oraz z dnia 02 czerwca 2011 r. (data wpływu 06 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2017-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej Płocku, pismem z dnia 04 maja 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 09 maja 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie ubiega się o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Celem operacji jest stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu i odpoczynku przez mieszkańców poprzez modernizację pomieszczeń obecnej świetlicy wiejskiej oraz jej lepsze wyposażenie. Operacja przyczyni się do większej integracji mieszkańców miejscowości, stworzy warunki lokalowe do odbywania zebrań wiejskich, kultywowania miejscowych obrzędów i obyczajów oraz prób miejscowego zespołu ludowego. Realizacja operacji wpłynie na podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR. Przedmiotowa operacja spełnia potrzeby mieszkańców w zakresie stworzenia warunków lokalowych do wspólnego, atrakcyjnego spędzania wolnego czasu, biesiadowania, organizowania wiejskich zebrań i spotkań. Celem operacji jest zapewnienie mieszkańcom wsi atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu poprzez aktywne uczestnictwo w różnego rodzaju uroczystościach, imprezach, spotkaniach oraz umożliwienie korzystania z bezpłatnego Internetu, co jest bardzo ważne w przypadku dzieci i młodzieży.

Rozpoczęcie realizacji operacji planuje się od dnia 01 maja 2011 r. i zakłada się, że potrwa do dnia 31 lipca 2011r. W ramach operacji zostaną wykonane roboty budowlane polegające na rozbiórce istniejących ścianek, wykonaniu tynków, malowaniu ścian i sufitu, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej oraz wykonaniu posadzki w budynku obecnej świetlicy wiejskiej.

Przewiduje się, że w ramach operacji zostaną przeprowadzone następujące roboty budowlane:

  1. Rozebranie ścianki z cegieł z usunięciem gruzu z budynku.
  2. Uzupełnienie tynków z zaprawy cementowo-wapiennej.
  3. Przecieranie istniejących tynków wewnętrznych na stropie i ścianach z zeskrobaniem farby.
  4. Gruntowanie sufitów i ścian preparatem gruntującym.
  5. Dwukrotne malowanie farbami emulsyjnymi sufitów i ścian.
  6. Dwukrotne malowanie farbą olejną ścian z jednokrotnym szpachlowaniem.
  7. Wymiana 4 szt. stolarki okiennej oraz 2 szt. stolarki drzwiowej.
  8. Podokienniki zewnętrzne z blachy i wewnętrzne z PCV.
  9. Posadzka z płytek gres z wykonaniem cokolika wys. 10 cm.

W piśmie z dnia 02 czerwca 2011 r. podano, iż ponadto w ramach operacji zostanie zakupione niezbędne brakujące wyposażenie dla prawidłowego funkcjonowania świetlicy:

  1. zestaw nagłośnieniowy 1 szt.
  2. krzesła 50 szt.

Zestaw nagłośnieniowy jest niezbędny do nagłaśniania miejscowych uroczystości, zebrań, prób chóru itp. W celu zapewnienia dobrej słyszalności przez słuchaczy i uczestników uroczystości. Ponadto niezbędny jest zakup krzeseł do zapewnienia miejsc siedzących dla osób korzystających ze świetlicy.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej operacji będą mieć związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług VAT, gdyż koszty zakupionego wyposażenia będą zawierać już podatek VAT oraz wykonawca robót budowlanych będzie płatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 20 czerwca 2011 r. wskazano ponadto, iż za wszystkie imprezy, spotkania, biesiadowania nie będą pobierane żadne opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług VAT zapłacony w przyszłości przez Stowarzyszenie przy realizacji przedmiotowej operacji jest możliwy do odliczenia przez Stowarzyszenie...

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, bo nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, dlatego też nie jest w stanie go odzyskać i stanowi on koszt kwalifikowany. Założenie takie przyjęto na podstawie art. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cytowanej. ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności statutowej Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy na realizację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów. Realizacja projektu będzie polegała na wykonaniu robót budowlanych polegających na rozbiórce istniejących ścianek, wykonaniu tynków, malowaniu ścian i sufitu, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, wykonaniu posadzki w budynku obecnej świetlicy wiejskiej oraz zostanie zakupione niezbędne brakujące wyposażenie dla prawidłowego funkcjonowania świetlicy. Celem operacji jest zapewnienie mieszkańcom wsi atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu poprzez aktywne uczestnictwo w różnego rodzaju uroczystościach, imprezach, spotkaniach oraz umożliwienie korzystania z bezpłatnego Internetu, co jest bardzo ważne w przypadku dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej a za wszystkie imprezy, spotkania, biesiadowania nie będą pobierane żadne opłaty.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowych działań.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy, w myśl powołanych przepisów, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi