W dniu 04.09.2006 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie możliwości zastosowania szczególnej procedury przy sprzedaży używanych wy... - Interpretacja - III-1/443-24/06/ER

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2006, sygn. III-1/443-24/06/ER, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 04.09.2006 r. Podatnik złożył do tut. organu zapytanie w przedmiocie możliwości zastosowania szczególnej procedury przy sprzedaży używanych wyrobów jubilerskich.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pożyczania pieniędzy pod zastaw różnych towarów, między innymi są to używane wyroby jubilerskie (złote pierścionki, łańcuszki, kolczyki, itp.). W ramach działalności udzielane są pożyczki zabezpieczone przeniesieniem własności rzeczy na wierzyciela, przy czym przy sprzedaży przejętych rzeczy zastosowana jest szczególna procedura w zakresie dostaw towarów używanych w myśl art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zdaniem Podatnika na podstawie art. 120 ust. 4 oraz ust. 1 pkt 4 ma on prawo sprzedając te wyroby korzystać ze szczególnej procedury opodatkowania marżą, ponieważ są to wyroby używane przejmowane od osób fizycznych, a jednocześnie nie są metalami szlachetnymi w stanie surowym, półproduktów lub w postaci proszku oraz odpadami lub złomem metali szlachetnych. Jednocześnie Podatnik nadmienił, iż zgodnie z ust. 19 tegoż artykułu nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze sprzedażą towarów używanych, jeśli podlegają opodatkowaniu zgodnie z ust. 4. Wobec powyższego Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy sprzedając używane wyroby jubilerskie ma prawo opodatkować jedynie uzyskaną marżę ze sprzedaży tych wyrobów

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie tut. organ wziął pod uwagę co następuje:

Zgodnie z art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:


1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5;
4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust.1 pkt 2 lub art. 113;
5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy została zawarta definicja towarów używanych dla potrzeb tej szczególnej procedury, zgodnie z którą przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku dostaw towarów używanych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych przez podatnika prowadzącego lombard od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 ustawy, można stosować przepis art. 120 ust. 4 ustawy, czyli przyjąć jako podstawę opodatkowania jedynie marżę. Należy jednak podkreślić, że opodatkowanie marży nie może mieć zastosowania w przypadku niektórych towarów takich jak metale szlachetne lub kamienie szlachetne oznaczone symbolami - (PCN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 27.41.10-30, ex 27.41.10-50, ex 27.41.20-30, ex 27.41.20-50, ex 27.41.20-70.00, 27.41.30-30, 27.41.30-50, 27.41.61-00, 27.41.62-00, 36.22.11-30.00, 36.22.11-50.00 i 36.22.12-30.00).

Zatem tut. organ postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Ponadto tut. organ nadmienia, iż urząd skarbowy nie jest organem upoważnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobu wg PKWiU, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym i podatkowym identyfikację wyrobów bądź usług ponosi podatnik. Dlatego też ustalenie przez Podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanych dostaw pozwoli na właściwe zastosowanie opodatkowania marżą.

Jednocześnie zauważa się, że szczególna procedura opodatkowania marży nie jest obligatoryjna, a podatnik jeżeli chce w myśl przepisu art. 120 ust. 14 ustawy, może stosować do dostawy towarów używanych zasady ogólne opodatkowania.

Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna