Wnioskiem z dnia 2 października 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2006r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie ... - Interpretacja - MP/443-18/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.10.2006, sygn. MP/443-18/06, Urząd Skarbowy w Wągrowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z dnia 2 października 2006r. uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2006r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje między innymi usługi:

- remontu kotłowni i centralnego ogrzewania,

- modernizacji kotłowni i centralnego ogrzewania,

- wykonania instalacji centralnego ogrzewania,

- roboty w zakresie montażu i rozruchu kotłów c.o.

W umowach zawieranych z klientami oraz w przyjmowanych zleceniach jako przedmiot sprzedaży określone zostają roboty budowlano-montażowe związane z instalacją c.o. oraz kotłami c.o. Wartość wynagrodzenia za świadczenie ww. usług jest ustalana za wykonanie całego zakresu robót, bez wyodrębniania wartości zużytych materiałów oraz wyrobów własnej produkcji. W fakturach stwierdzających wykonanie usługi nie wyodrębnia się wartości zużytych materiałów i własnych produktów (kotłów c.o.).

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Podatnik uważa, że skoro przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano - montażowych, remontu lub robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, to w przypadku wykonania całego zakresu robót można ująć w cenie świadczonej usługi wartość zużytych materiałów i pochodzących z własnej produkcji. Opodatkowanie powinno nastąpić według stawki przewidzianej dla wykonania usługi, ze względu na obiekt, w którym roboty są wykonywane. W związku z tym uważa, iż wykonując przedmiotową usługę ma prawo zastosować do całej wartości robót stawkę VAT w wysokości 7%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wągrowcu po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art.146 ust.1 pkt 2 lit. a cyt. ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Stosownie do treści ust. 2 tegoż artykułu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Obiektami budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% m.in. dla usług wymienionych pod poz. nr 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia (tj. budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania - PKOB ex 1130: domy opieki społecznej, internaty, bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych).

Dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku VAT jest właściwa dla czynności wykonywanej przez Podatnika ważne jest ustalenie, czy w danym przypadku mamy do czynienia z dostawą towarów czy ze świadczeniem usług.

Dla celów podatkowych, zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy o VAT nadal stosuje się klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). W zasadach metodycznych do tej klasyfikacji określono, że roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producenta klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu co towar. Oznacza to, że montaż wszelkich elementów budowlanych wykonywanych przez producentów w obiektach budownictwa mieszkaniowego (w szczególności w obiektach nowych) opodatkowany jest stawką przyporządkowaną dla danego wyrobu, czyli 22%. Tylko w przypadku, gdy montażu wyrobów dokonuje firma usługowa, która nie jest ich producentem czynność taką zalicza się do usług. Jednakże istotne znaczenie przy ustalaniu stawki VAT na roboty budowlane i budowlano montażowe ma również treść zawartej pomiędzy stronami umowy cywilnoprawnej. W przypadku, gdy umowa nie dotyczy tylko dostawy wyrobów producenta wraz z ich montażem, lecz robót budowlano - montażowych czy remontów, obejmujących swoim zakresem robociznę i materiał (świadczenie kompleksowej usługi) - do całości robót zastosowanie będzie miała stawka 7%.

Mając powyższe na uwadze oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika stwierdza się, że stanowisko zajęte we wniosku dotyczące zastosowania 7% stawki podatku VAT przy świadczeniu usług modernizacji lub remontu kotłowni w obiektach budownictwa mieszkaniowego z użyciem własnych materiałów (w tym także kotła c.o. własnej produkcji) jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Urząd Skarbowy w Wągrowcu