POSTANOWIENIE - Interpretacja - VI/443-157/06/JD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2006, sygn. VI/443-157/06/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.05.2006 r., uzupełnionego pismem z dnia 20.06.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie posiadających wymiennych modułów pamięci, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, przejętych przez podmiot nabywający przedsiębiorstwo państwowe w drodze prywatyzacji,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik, jako następca prawny nabytego w drodze prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego, wykorzystuje do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego kasy rejestrujące starego typu, będące własnością przejętego podmiotu. Kasy te nie mają wymiennego modułu pamięci, a wszelkie zmiany, np. dotyczące identyfikacji podatnika, dokonywane są przez służby serwisowe wyznaczone przez producenta kas. Na dzień zakończenia działalności przejętego podmiotu urząd skarbowy przeprowadził odczyt wszystkich kas. Następnie w kasach starego typu, których moduł fiskalny się nie zapełnił, nastąpiło przeprogramowanie przez serwisanta danych podatnika (m.in. nazwy podatnika, jego numeru identyfikacji podatkowej NIP). Po dokonaniu zmian sprzedaż jest ewidencjonowana na rzecz właściwego podmiotu - Podatnika.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy przedstawione wyżej postępowanie w zakresie ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.

Zdaniem Podatnika, jest on następcą prawnym nabytego w drodze prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego. Z uwagi na zapisy art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego. Jednak nie wyklucza to sukcesji podatkowej określonej w Ordynacji podatkowej (art. 93 - 106), w szczególności w świetle przepisów art. 39 ust. 1 pkt 1 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.).

Poprzez wprowadzenie zmian w kasach rejestrujących, dzięki którym paragon fiskalny zawiera nazwę i numer identyfikacji podatkowej Podatnika (NIP), zostały zachowane wymogi § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Nie istnieją zatem przeszkody formalne w wykorzystaniu kas (mniej zaawansowanych technologicznie), gdyż spełniają one wszystkie warunki techniczne, którym powinny odpowiadać zgodnie z przepisami § 3 i § 4 rozporządzenia.

Zdaniem Podatnika, w kontekście sukcesji podatkowej w zakresie podatku VAT, wynikającej z przepisów Ordynacji podatkowej, następstwa prawnego wynikającego z Kodeksu cywilnego oraz ciągłości i kontynuacji działalności, przysługuje mu prawo, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia, stosowania przedmiotowych kas rejestrujących do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik, w trybie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabył przedsiębiorstwo, w skład którego wchodziły m.in. kasy rejestrujące starego typu. Kasy te nie mają wymiennego modułu pamięci, a wszelkie zmiany, np. dotyczące identyfikacji podatnika, dokonywane są przez służby serwisowe wyznaczone przez producenta kas. Na dzień zakończenia działalności przejętego podmiotu urząd skarbowy przeprowadził odczyt wszystkich kas. Następnie w kasach starego typu, których moduł fiskalny się nie zapełnił, nastąpiło przeprogramowanie przez serwisanta danych podatnika (m.in. nazwy podatnika, jego numeru identyfikacji podatkowej NIP). Po dokonaniu zmian sprzedaż jest ewidencjonowana na rzecz właściwego podmiotu - Podatnika.

Odnosząc się do kwestii następstwa prawnego Podatnika w stosunku do sprzedanego przedsiębiorstwa państwowego, uznać należy, iż zachodzi w niniejszej sprawie następstwo prawne. Zgodnie bowiem z treścią art. 94 Ordynacji podatkowej przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95 tej ustawy, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 6 lit. a) i b) powołanego wyżej rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, które zachowuje moc na podstawie art. 165 ustawy o VAT, kasy rejestrujące, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5, muszą spełniać pewne warunki niezbędne do ich stosowania, w tym m.in. paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jak wskazał w swoim stanowisku Podatnik zmiany dostosowujące pracę kas do wymogów cyt. wyżej przepisów § 4 ust. 1 pkt 6 lit. a) i b) rozporządzenia zostały przeprowadzone.

Skoro zatem kasy rejestrujące spełniają wymogi rozporządzenia, a przed ich wykorzystaniem dokonano odczytu obrotów poprzednika prawnego i skutkiem tego da się wydzielić obroty Podatnika - możliwe jest wykorzystywanie przedmiotowych kas rejestrujących w działalności gospodarczej Podatnika.

Pomorski Urząd Skarbowy