Stan faktyczny: - Interpretacja - 1432/PP/P/440-115/14a/06/DB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.05.2006, sygn. 1432/PP/P/440-115/14a/06/DB, Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, dokonuje transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia i dostawy towarów i usług. W ......2005r. dokonał nabycia towarów od kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Strona otrzymała od kontrahenta z Wielkiej Brytanii fakturę unijną dotyczącą tej transakcji. Jednakże towar przybył bezpośrednio od producenta w Korei do Polski. Na granicy polskiej Urząd Celny naliczył cło i 22 % podatek VAT. Podatnik dokonał księgowań, traktując zakup jako nabycie wewnątrzunijne, a więc naliczył 22 % podatek po stronie zakupów oraz wystawił fakturę wewnętrzną rozliczając ten podatek po stronie sprzedaży.

Ponadto wystawił dla kontrahenta z Wielkiej Brytanii refaktury na koszty, które poniósł w związku z nabyciem towarów : na cło, podatek VAT i transport.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według Podatnika uznał on, iż kontrahent zwróci mu poniesione wydatki na cło i vat, w związku z czym nie zaksięgował tych kosztów w ewidencji podatku VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

W myśl przepisu art. 2 ust 7 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Terytorium państwa trzeciego to terytorium niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty Europejskiej, a terytorium kraju - to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W imporcie towarów podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną ( art. 17 ust. 1 ustawy ).

W myśl art. 19 ust. 7 w/w ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Do podstawy opodatkowania wlicza się również prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, pod warunkiem, że elementy nie zostały wcześniej włączone do podstawy opodatkowania - art. 29 ust. 13.

Stosownie do przepisu art. 33 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym podatek należny został pobrany przez właściwy organ, czyli Urząd Celny. W związku z powyższym Strona, wykazując podatek należny w deklaracji VAT-7, dokonałaby podwójnego opodatkowania tej samej transakcji.

W oparciu o art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi podatek należny z tytułu importu towarów wynikający z dokumentu celnego (art. 86 ust. 2 pkt 2).

Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany