
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 113 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 9.06.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: ?czy Ośrodek może stać się podatnikiem podatku od towarów i usług?? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko Strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe, z zastrzeżeniem że podatnik może, po spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie, zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.
W dniu 9.06.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek ośrodka szkolno-wychowawczego, uzupełniony pismem z dnia 10.07.2006 r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Podatnik zwraca się z pytaniem: ?czy jednostka może stać się podatnikiem podatku od towarów i usług??
Z treści pisma uzupełniającego wynika, że podstawową działalnością jednostki jest całodobowa opieka wychowawcza dla dzieci i młodzieży, PKWiU 85.31.15-00.00; osiągnięty obrót z tego tytułu za 2005r. ? 67.138,62 zł, za okres styczeń do maj 2006 r. ? 32.901,68zł, planowany obrót za 2006 r. ? 70.520,00zł. Pozostałe przychody: za czynsz mieszkalny, PKWiU 70.20.11-00,00; osiągnięty obrót z tego tytułu za 2005 r. ? 1.098,12 zł, za okres styczeń do maj 2006 r. ? 480,55 zł, planowany obrót za 2006r. ? 1.200,00 zł; jednorazowa sprzedaż samochodu ? symbol PKWiU 34.10.25-00,00; obrót za 2005 r. z tego tytułu nie wystąpił, planowany obrót w 2006 r. 20.000zł; jednorazowa sprzedaż złomu - symbol PKWiU 27.10.13-20,00; obrót za 2005 r. ? 737,60 zł, za okres styczeń do maj 2006 r. ? 471,45 zł, planowany obrót w 2006 r. ? 500 zł
Zdaniem Jednostki ? ośrodek nie powinien stać się podatnikiem podatku od towarów i usług ponieważ osiągane przychody wynikają z charakteru działalności ośrodka.
Po zapoznaniu się z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym ? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach ? wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy). Dla określenia czy i w jakich warunkach jednostka może stać się podatnikiem podatku od towarów i usług, należy przede wszystkim ustalić, czy w konkretnym przypadku spełnione zostały przesłanki o charakterze podmiotowym i przedmiotowym.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją 9 wymieniono ?usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)?. Jednostka określiła w uzupełnieniu wniosku, że w 2005 r. osiągnęła obroty zwierające się w grupowaniu PKWiU 85.31.15-00.00 w kwocie 67.138,62 zł, natomiast do 31.05.2006 r. obrót wyniósł ? 32.901,68 zł. Zgodnie z powołanym przepisem w odniesieniu do tych usług jednostka może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na fakt, że są to usługi zwolnione od podatku od towarów i usług. Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Kwota ta stanowiła odpowiednio w 2005 r. ? 43.800 zł ? zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.11.2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) oraz w 2006 r. ? 39.200 zł - zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15.11.2005 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 229, poz. 1949).
Jednocześnie w art. 113 ust. 2 ustawy określono, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Tak więc określając wartość sprzedaży podlegającą opodatkowaniu ? podatnik nie powinien uwzględniać sprzedaży zwolnionej z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz dostaw towarów zaliczanych do środków trwałych. Tym samym w przedmiotowej sytuacji ? uwzględniając wielkości obrotów i klasyfikacje wskazane przez podatnika należy stwierdzić, że jednostka nie przekroczyła w 2005 r. ani też za okres do 30.05.2006 r. wartości sprzedaży powodującej obowiązek zarejestrowania się dla potrzeb podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ustawodawca przewidział również możliwość dokonania przez podatnika wyboru opodatkowania dokonywanej sprzedaży towarów i usług podatkiem od towarów i usług. W ust. 4 art. 113 ustawy określone zostało, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jednostka może dobrowolnie zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług i zgłosić obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług. Powinna wtedy dokonać pisemnego zgłoszenia obowiązku podatkowego na druku VAT-R, zgodnie z zasadami określonymi w art. 96 ust. 5 pkt 3 ustawy tj. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia.
Stąd też stanowisko jednostki należy uznać za prawidłowe z zastrzeżeniem że podatnik może, po spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie, zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.
