Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity t... - Interpretacja - PP-443/3698/VAT1/28/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.01.2006, sygn. PP-443/3698/VAT1/28/05, Urząd Skarbowy w Końskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 08.11.2005 r. (uzupełnionego pismem z dnia 23.11.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego stawki podatku Vat usługę montażu filtra na terenie Norwegii zleconej przez polskiego producenta stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

    Podatnik złożył w tut. Urzędzie Skarbowym pisemny wniosek w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik w 2005 r. otrzymał od "X" S.A. z siedzibą w Polsce zlecenie wykonania usługi montażu filtra na terenie Norwegii. Jak wynika z zamówienia, wykonawca usługi jest przedstawicielem "X" w czasie montażu na terenie Norwegii oraz przy odbiorze zamówienia przez stronę norweską. Ponadto jest koordynatorem robót i ponosi odpowiedzialność za jakość wykonanej pracy.Dotychczas podatnik stosował przy wykonaniu tej usługi stawkę 0%, gdyż jak wyjaśnia głównym kryterium było miejsce wykonania czynności.Jednak w związku z różnymi interpretacjami dotyczącymi stawki Vat w przypadku świadczenia w/w usług podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wydanie interpretacji w powyższym zakresie. Stan prawny:Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.W w/w wykazie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem Vat nie wymieniono eksportu usług, co oznacza, że usługi wykonywane poza granicami Polski nie można uznać za eksport usług a tym samym stosować wobec nich zerowej stawki Vat jak to miało miejsce pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.Wnioskodawca nie ma też prawa do stosowania stawki 0% w oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b wyżej wymienionej ustawy.Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem przy uwzględnieniu art. 83 ust. 2 - stawkę podatku Vat w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak wynika z przedłożonych dokumentów (zamówienie) i wyjaśnień zawartych we wniosku, podatnik dokonuje montażu urządzeń na terytorium kraju trzeciego, które zostały wyprodukowane w Polsce i są własnością innego polskiego podatnika.Zasadnicze znaczenie dla zasad opodatkowania usług ma miejsce ich świadczenia. Zasadę ogólną określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zgodnie z nią w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczący usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.Od powyższej zasady ustawodawca określił jednak wiele wyjątków, co oznacza, że zasada ogólna wyrażona w wyżej cytowanym przepisie obowiązuje wtedy, gdy niemożliwe jest ustalenia miejsca świadczenia usługi na podstawie regulacji szczegółowej zawartej w art. 27 ust. 2-6 oraz art. 28 w/w ustawy.W przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego-miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o Vat).W związku z tym, jeśli wnioskodawca świadczy usługi na nieruchomościach na terenie Norwegii, miejscem świadczenia tych usług nie jest więc terytorium kraju. Z punktu widzenia polskiej ustawy usługi te posiadają status usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem Vat w Polsce, co jednak nie oznacza, że nie podlegają one opodatkowaniu w ogóle tj. w innym państwie, w tym przypadku w Norwegii, według stawek podatkowych w nim obowiązujących.Nadmienia się, iż do obowiązków polskiego podatnika należy zapoznanie się oraz przestrzeganie przepisów w zakresie podatku od wartości dodanej obowiązujących w państwie będącym miejscem opodatkowania. Podatnik ma ponadto obowiązek wykazania powyższej transakcji w składanej deklaracji Vat.Uwzględniając powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Końskich stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Końskich