P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1406/VAT/443-15/MO/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2006, sygn. 1406/VAT/443-15/MO/06, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 06-02-2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


p o s t a n a w i a


stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Pismem z dnia 06 lutego 2006r., Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Gmina XXXXXX znajduje się w fazie rozpoczęcia inwestycji komunalnej dofinansowanej w sektorze gospodarki wodno - ściekowej z Funduszu Spójności. Gmina uzyskała środki z Funduszu Spójności na realizację projektu "gospodarka wodno - ściekowa na terenie miasta i gminy XXXXXX".

Gmina będzie również prowadzić i nadzorować inwestycję finansowaną z tych środków. Ze środków tego funduszu są realizowane inwestycje liniowe wodno - kanalizacyjne, a także obiekty służące ich obsłudze, w tym oczyszczalnia ścieków i stacje uzdatniania wody.

Zadania realizowane w inwestycjach są opodatkowane zróżnicowaną stawką podatku od towarów i usług, a mianowicie stawką podstawową 22% i stawką preferencyjną 7% w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Taka sytuacja przysparza problemów w rozliczeniu realizowanych zadań, bowiem infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (jeżeli korzystają z niej odbiorcy komunalni) opodatkowana jest stawką 7%, zaś ta sama infrastruktura w przypadku pozostałych odbiorców podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

Problemem jest wyodrębnienie tych dwu stawek podatkowych w dokumentacji technicznej poszczególnych zadań, a w konsekwencji trudności w ustaleniu wartości zadania; a w szczególności dotyczy to obiektów służących obsłudze inwestycji takich jak oczyszczalnia ścieków i stacje uzdatniania wody, bowiem nie da się wprost ustalić jaka część obiektu obsługuje odbiorców komunalnych, a jaka pozostałych. W takiej sytuacji zasadnym wydaje się przyjęcie do rozliczenia wskaźników procentowych zarówno dla inwestycji liniowych jak i obiektów służących obsłudze dla naliczania zróżnicowanej stawki 7 i 22% podatku VAT.

Pytanie:

Czy będzie możliwe przyjęcie do ustalania proporcji procentowych do rozliczania zadań inwestycyjnych w podatku od towarów i usług jako punktu odniesienia:
1. proporcji między liczbą odbiorców komunalnych (budownictwo mieszkaniowe) i odbiorców pozostałych do liczby odbiorców ogółem w danej inwestycji liniowej,
2. proporcji między wartością opłat za odbiór ścieków od odbiorców komunalnych i odbiorców pozostałych do wartości opłat za ścieki ogółem w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji inwestycji,
3. proporcji między wartością opłat za dostarczanie wody do odbiorców komunalnych i odbiorców pozostałych do wartości opłaty za wodę ogółem w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji inwestycji,oraz czy informacje o przyjętych wskaźnikach rozliczenia zamieścić w:
1. dokumentacji projektowej
2. dokumentacji przetargowej.

Strona stoi na stanowisku, że:

Inwestycje liniowe - dla rozliczenia tego zadania wskaźnik procentowy winien być ustalony na podstawie stosunku liczby odbiorców komunalnych do odbiorców ogółem (7% stawka podatku VAT) i odbiorców pozostałych do liczby odbiorców ogółem (22% stawka podatku VAT),Oczyszczalnia ścieków - dla rozliczania tego obiektu obsługującego inwestycje liniowe proponowany byłby wskaźnik ustalony na podstawie proporcji opłat pobieranych za ścieki od odbiorców komunalnych i pozostałych do wysokości opłat ogółem. Wskaźnik ten byłby ustalony za rok ubiegły raz w roku i stosowany do rozliczenia modernizacji obiektu oczyszczalnia ścieków. Stacja uzdatniania wody - dla rozliczania tego obiektu budowlanego proponowany byłby wskaźnik ustalony analogicznie jak wskaźnik dla oczyszczalni ścieków, ale punktem odniesienia byłyby opłaty pobierane na dostarczoną wodę w skali roku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

W art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), wskazano, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W art. 146 ust. 2 zdefiniowane zostały roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, które wymienione zostały w w/w przepisie. Zgodnie z definicją tą są nimi roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W art. 146 ust. 3 zdefiniowano natomiast pojęcie "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu". Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W uchwalonej ustawie z dnia 11 marca 2004r. Sejm nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania.

Przepis art. 146 w/w ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Tym samym w przypadku gdy infrastruktura dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

W ocenie organu podatkowego, w przypadku gdy realizowane roboty budowlano - montażowe, remontowe w zakresie infrastruktury towarzyszącej związane są zarówno z budownictwem mieszkaniowym, jak i innym budownictwem, to w oparciu o odpowiednią dokumentację należy wyodrębnić, w jakiej części realizowana inwestycja związana jest z budownictwem mieszkaniowym a w jakiej części z innym budownictwem.

Biorąc pod uwagę, iż kwestia ustalenia proporcji w jakiej stosuje się stawkę VAT w wysokości 7% a w jakiej 22% nie jest uregulowana żadnymi przepisami, należy uznać iż to podatnik decyduje o metodzie ustalenia wskaźników.Wyodrębnione części inwestycji należy opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj.: 7% - dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - w okresie do 31.12.2007r., 22% - dla pozostałej części.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim