
Temat interpretacji
W dniu 8 marca 2005r. został złożony wniosek , uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2005r. i 03 czerwca 2005r. w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
Spółka na zlecenie firmy spedycyjnej jako podwykonawca organizuje przewóz kontenerów ładownych do portu polskiego. Ładowny kontener z dowolnego miejsca w kraju za krajowym listem przewozowym PKP przewożony jest do portu polskiego, skąd wysyłany jest transportem międzynarodowym do krajów trzecich ze zmianą statków np. w porcie unijnym w Hamburgu - w wolnym obszarze celnym.
Spedytor zlecający Stronie wykonanie ww. usług przesyła kserokopię dokumentu spedytorskiego - konosament morski, z którego wynika, że kontener wysyłany jest z Polski do kraju trzeciego.
Zlecający usługę zadeklarował, że będzie dodatkowo dostarczał Spółce kserokopie dokumentów: FCR - spedytorskie potwierdzenie odbioru towarów oraz kartę 3 dokumentu SAD otrzymanego od eksportera towarów, z którego wynika, że towar opuścił terytorium Unii Europejskiej. Na odwrotnej stronie ww. karty 3 dokumentu SAD widnieje adnotacja Urzędu Celnego w Gdyni, że procedura wywozu została zakończona ( PWZ, nr urzędu celnego wywozu, kolejny numer ewidencyjny). Na stronie tej umieszczona została okrągła pieczęć z napisem: "Export - PL" wskazująca datę i nazwę urzędu celnego - O.C. "Baza Kontenerowa".
Numery ładownych kontenerów przewożonych do portu polskiego umieszczone są na ww. dokumentach, tj. konosamencie, FCR - spedytorskim potwierdzeniu odbioru towarów, karcie 3 dokumentu SAD, krajowym liście przewozowym.
Organizując przewóz ładownych kontenerów do portu polskiego na zlecenie spedytora jako podwykonawca, na wystawianych fakturach Spółka wpisuje w nazwie usługi - organizacja przewozu i relację jakiej dotyczy przewóz.
W świetle powyższego - zdaniem podatnika - przewóz ładownych kontenerów do portu polskiego za krajowym listem przewozowym PKP celem dalszego wywozu morzem do kraju trzeciego można opodatkować 0% stawką VAT, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia.
Stanowisko tutejszego Organu:
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 - zgodnie z ust. 3 ww. art. 83 ustawy - rozumie się m.in.:
- przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu ( przeznaczenia ) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 - w myśl ust. 5 pkt 1 ww. art. 83 ustawy - są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski ( kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika ( spedytora).
W związku z powyższym - zdaniem tutejszego Organu - wykonywane przez Spółkę usługi polegające na przewozie ładownych kontenerów od eksportera do portu polskiego, w celu dalszego przemieszczania towarów do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty, stanowią część usługi transportu międzynarodowego, o którym stanowi § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.
Zgodnie z ww. przepisem § 7 ust. 1 pkt 1 - obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.
Przepis ust. 1 pkt 1 - zgodnie z ust. 2 ww. § 7 rozporządzenia - stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.
Zdaniem tutejszego Organu dokumenty przedstawione i załączone przez Spółkę do wniosku są dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia ww. usług transportu towarów, a zatem stanowią podstawę do stosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług.
Ponadto tutejszy Organ informuje, że nazwa świadczonych usług wskazana na fakturze winna być tożsama z nazwą faktycznie wykonywanych usług, określonych w ww. przepisach.
