
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (teksy jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki w zakresie opodatkowania nabytych usług jako import usług przedstawione w piśmie z dnia 17 lutego 2005r. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 17 lutego 2005r. (data złożenia w tut. Urzędzie 10 marca 2005r.) Spółka zwróciła się
do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Spółka podpisała w 2005r. umowy przedstawicielskie z firmami - osobami prawnymi mającymi siedzibę w Rosji i Estonii. W zakres usług świadczonych przez te firmy na rynku Rosji i Estonii na rzecz Spółki wchodzą następujące czynności:
- akwizycja klientów,
- współpraca z architektami, instalatorami oraz firmami budowlanymi i instalacyjnymi,
- organizacja i przeprowadzanie szkoleń z zakresu asortymentu wyrobów Spółki,
- koordynacja działań związanych z serwisem gwarancyjnym,
- przekazywanie bieżących i okresowych informacji o rynkach sanitarnych na terenie działania przedstawiciela,
- nadzór i kontrola nad terminowym realizowaniem zobowiązań płatniczych przez klientów.
Wynagrodzenie ustalono jako określoną kwotę w euro lub określony procent (%) od zrealizowanych obrotów. Ponadto Spółka zobowiązała się do pokrywania kosztów ponoszonych przez przedstawiciela, związanych z wykonywaniem powierzonych funkcji, tj. np.: kosztów biletów, noclegów, telefonów, poczęstunków z przedstawicielami kontrahentów, upominków dla kontrahentów itp. Wypłata wynagrodzenia oraz zwrot kosztów następuje na podstawie wystawionego rachunku przez przedstawiciela - firmę, z którą podpisano umowę.
Spółka ma wątpliwości czy ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako import usług.
Zdaniem Spółki import usług wystąpi w przypadku usług świadczonych przez kontrahenta z Estonii, ponieważ posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty Europejskiej, a
nie wystąpi w przypadku usług świadczonych przez kontrahenta z Rosji.
Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej - "ustawą" przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Podatnikiem tym jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony
przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Powyższe oznacza, iż pojęcie importu usług dotyczy nie tylko transakcji przeprowadzanymi z kontrahentami w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych, ale również usług nabywanych od kontrahentów spoza krajów Unii Europejskiej.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz art. 8 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Biorąc powyższe pod uwagę, nabytą usługę traktuje się jako import usług, gdy spełnione są następujące warunki:
- miejscem opodatkowania usługi jest terytorium kraju,
- podmiot świadczący usługę posiada siedzibę poza terytorium kraju,
- usługodawca nie rozliczył podatku należnego w Polsce.
W opinii tut. organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym zostaną spełnione warunki wymienione w pkt 1 i 2, bowiem w myśl art. 27 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy usługi niematerialne są świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług
jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, czyli terytorium kraju, a także świadczący usługi posiadają siedzibę poza terytorium kraju.
Natomiast w przypadku usług określonych w art. 27 ust. 3 ustawy nie znajduje zastosowanie artykuł wyłączający import usług w sytuacji, gdy podatek z tytułu danej usługi rozliczył usługodawca. W przypadku ww. usług, nawet gdy podmiot zagraniczny świadczący usługę jest zarejestrowanym podatnikiem w Polsce, nie on będzie rozliczał podatek, lecz nabywca tych usług (vide art. 17 ust. 2 ustawy).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nabyte usługi spełniają warunki klasyfikujące je jako import usług. Bowiem miejscem opodatkowania usługi jest terytorium kraju, gdyż nabywca usługi - Spółka posiada siedzibę na terytorium kraju, a także
świadczący usługę posiadają siedzibę poza terytorium kraju (Rosja i Estonia).
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółkę pytania i w obowiązującym na dzień złożenia wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.
