POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-72-1-2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.05.2005, sygn. PP/443-72-1-2/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku strony z dnia 07.04.2005r uzupełnionego wnioskiem z dnia 19.04.2005r. - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sprzedaży samochodu osobowego nie będącego towarem używanym -stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 kwietnia 2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika uzupełniony pismem z 19.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik w dniu 30.03.2005r. kupił samochód osobowy marki Citroen na wartość netto 42.623 zł. podatek VAT 9.377 zł. Samochód został przyjęty na stan środków trwałych, a podatek VAT rozliczony w wysokości 50% tj . w kwocie 4.688 zł. Przedmiotowy samochód nie był eksploatowany.
W związku z tym, że zakupiony samochód nie spełniał roli jaką zamierzano, podatnik w dniu 06.04.2005r. sprzedał przedmiotowy samochód, w cenie nabycia tj wartość netto 42.623 zł. podatek VAT 9.377 zł.
Podatnik ma wątpliwości jak rozliczyć podatek naliczony i należny od zakupionego i po sześciu dniach sprzedanego samochodu osobowego.
Stanowisko podatnika.
Podatnik uważa, że powinien odprowadzić podatek należny w wysokości 50% tj 4.688 zł to znaczy w takiej wysokości jaką potrącił w deklaracji za marzec br. , ponieważ nie może tej sprzedaży traktować jako sprzedaży używanej w rozumieniu art. 43 ust 2 pkt 2 ustawy.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Jednostki w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ww. ustawy o VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie : DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc ( siedzeń ) łącznie z miejscem dla kierowcy - kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

W świetle powyższego podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tego samochodu zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT w wysokości 50 % kwoty podatku określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 5.000 zł.
Natomiast sprzedaż przedmiotowego samochodu osobowego nie mającego statusu towaru używanego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT określonego w § 8 ust 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, 2) eksport towarów,
3) import towarów,
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika że przedmiotowy samochód marki Citroen nie spełniał wymogów towaru używanego natomiast spełniał kryteria nowego środka transportu ponieważ nie był przez podatnika użytkowany w działalności gospodarczej.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 lit. a) ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - przez nowy środek transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów: pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 9, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Tak, więc sprzedaż przedmiotowego samochodu będzie opodatkowana na zasadach ogólnych według stawki podatku VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że podatnik jest zobowiązany odprowadzić podatek należny w pełnej wysokości wynikający z faktury sprzedaży.
Przedstawione przez podatnik stanowisko nie znajduje potwierdzenia w przepisach ww ustawy o podatku od towarów i usług jak również w przepisach wykonawczych do ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje;
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia .

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej ( art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu