POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-199/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2005, sygn. 1472/RPP1/443-199/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 14.03.2005 r. (uzupełnionym w dniu 16.03.2005 roku) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii określenia stawki podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania usług budowlanych dla budownictwa mieszkaniowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza rozszerzyć prowadzoną dotychczas działalność gospodarczą o wykonywanie robót budowlano-remontowych na rzecz budownictwa mieszkaniowego. Zakres planowanych robót dotyczy wykonywania robót budowlano-wykończeniowych oraz wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych w zakresie budownictwa mieszkaniowego. Wykonywanie opisanych usług odbywać się będzie w oparciu o kosztorys, określający cenę ryczałtową wykonywanej usługi w odniesieniu do całości przedmiotu umowy za wyjątkiem kosztów transportu. W zależności od zawartych z klientami umów wykonywane przez Spółkę roboty oparte będą o materiały budowlane dostarczone przez klientów bądź specjalnie w tym celu zakupione przez Spółkę, jednak pod kątem wykonania konkretnej usługi oraz w standardzie i rozmiarze określonym przez klienta. Zdaniem Spółki wykonywanie usług w zakresie robót budowlano-montażowych oraz w zakresie wykonywania pozostałych instalacji budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 7%. Jednocześnie Spółka nie ma obowiązku wyodrębniania z określonej ceny ryczałtowej kosztów zakupu materiałów budowlanych (opodatkowanych stawką 22%), koniecznych do wykonania umówionej usługi budowlanej.

Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Dodatkowo art. 41 ust. 1 tej ustawy stwierdza, że stawka podstawowa podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się, zgodnie z art. 146 ust. 2 w/w ustawy - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Zatem o tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonaniem usług i dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja.

Dlatego też mając na uwadze opisany we wniosku z dnia 16.03.2005 roku stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż Spółka nie jest producentem materiałów budowlanych, w przypadku usług wykonywanych przez Podatnika zastosowanie będzie miała w tej sytuacji stawka obniżona, w wysokości 7% zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie