Postanowienie - Interpretacja - PP.005/18/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2005, sygn. PP.005/18/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku (...) Ośrodka Sportu i Rekreacji z dnia 22.02.2005 r., uzupełnionego w dniu 22.04.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

postanawia potwierdzić prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

Uzasadnienie

Stan faktyczny wynikający z wniosku:

(...) Ośrodek Sportu i Rekreacji zawarł z Gminą Miasta (...) - Urząd Miasta (...) umowę zlecenia, na podstawie której zrealizował przedsięwzięcie polegające na organizacji w 2005 r. ferii zimowych dla dzieci i młodzieży w (...). Zawarta umowa przewidywała zorganizowanie różnych imprez w okresie ferii, w szczególności nieodpłatne udostępnienie lodowiska oraz udostępnienie krytej pływalni po obniżonej cenie biletu. Za czynności wykonane w ramach realizacji umowy Wnioskodawca otrzyma dopłatę, która nie stanowi dopłaty w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Podkreślono także, że poza okresem ferii zimowych cena biletu wstępu na krytą pływalnie jest dotowana przez Gminę Miasta (...), przy czym przekazanie dotacji następuje w ramach ogólnej dotacji przekazanej na rzecz Wnioskodawcy.

Zapytanie dotyczy, czy wszystkie usługi świadczone w ramach zawartej umowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Stanowisko Wnioskodawcy: Skoro wskazany przepis § 8 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów stanowi o zwolnieniu usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, a Urząd Miasta (...) i (...) Ośrodek Sportu i Rekreacji posiadają taki status, to wszystkie usługi świadczone na podstawie zawartej umowy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. (...) Ośrodek Sportu i Rekreacji wystawiając fakturę dla Urzędu Miasta (...) potraktował usługi świadczone na podstawie zawartej umowy jako zwolnione od podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczenie usług zdefiniowano w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy delegacji wynikającej z art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług Minister Finansów w § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usługi komunikacji miejskiej. W poz. 138 wskazanego załącznika wymieniono usługi w zakresie rozprowadzania wody, natomiast w poz. 153 wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi oraz pomiędzy jednostkami i zakładami budżetowymi (z wyjątkiem wyżej wymienionych), pod warunkiem wypełnienia znamion definicji ustawowych tych podmiotów, określonych w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (...) Ośrodek Sportu i Rekreacji wystawiając faktury dla Urzędu Miasta (...) potraktował usługi świadczone na podstawie umowy przewidującej zorganizowanie różnych imprez dla dzieci i młodzieży w okresie ferii zimowych jako zwolnione od podatku, gdyż strony tej umowy posiadają status zakładu budżetowego i jednostki budżetowej.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu należy przyjąć, że usługi świadczone na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej przez (...) Ośrodek Sporu i Rekreacji - będący zakładem budżetowym - na rzecz Urzędu Miasta (...) - będącego jednostką budżetową - podlegają zwolnieniu z opodatkowania od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko (...) Ośrodka Sportu i Rekreacji, wyrażone w ww. wniosku, uważa się za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że Naczelnik tutejszego Urzędu udzielając interpretacji oparł się na przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i nie oceniał załączonych do wniosku dokumentów.

Wskazać także należy, że jeżeli (...) Ośrodek Sportu i Rekreacji został powołany przez organ władzy samorządowej jako zakład budżetowy do realizacji określonych zadań własnych Gminy, to zakład budżetowy wykonując te zadania nie jest - na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie