Postanowienie - Interpretacja - PP/443-51/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2005, sygn. PP/443-51/05, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 22.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.


Uzasadnienie


W dniu 23.02.2005 r. Spółka zwróciła się do tut. Organu podatkowego z zapytaniem w indywidualnej sprawie opisanej we wniosku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarto pytanie " czy dopłaty, jakie otrzymuje MPK Spółka z o. o. z budżetu Miasta oraz za pośrednictwem Urzędu Miasta Nowego Sącza z budżetu obsługiwanych gmin, które zawarły międzygminne porozumienie komunalne stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT".
Z treści złożonego pisma wynika, że Spółka świadczy usługi komunikacji miejskiej. W przewozach stosuje taryfę cen na bilety uchwaloną przez Radę Miasta. Ponadto zobowiązana jest do honorowania w przewozach uprawnienia pasażerów do ulgowych i bezpłatnych przejazdów. Tytułem dofinansowania nierentownych przewozów samorządy obsługiwanych gmin uchwalają dopłaty dla przewoźnika. Wysokość wnoszonych dopłat opiera się na szacunku sporządzanego przez Spółkę dot. kosztów i wpływów związanych z działalnością przewozową w danym okresie rozliczeniowym. Spółka otrzymuje miesięcznie 1/12 kwoty dopłaty zaplanowanej w budżecie na dany rok. Otrzymaną dopłatę przeznacza na finansowanie bieżącej działalności eksploatacyjnej. W związku z tym nie może przyporządkować jej do konkretnej usługi tj. konkretnemu biletowi. Dopłaty od gmin nie rekompensują w pełni utraconych wpływów z tytułu stosowanych ulg w przejazdach osób uprawnionych. Spółka uważa, że otrzymywane dopłaty są związane ze świadczonymi usługami komunikacji miejskiej, ale nie mają bezpośredniego wpływu na cenę (wartość) świadczonych usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania stanowi w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług wszystko co stanowi płatność, która za nie została otrzymana lub ma być za nią otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy łącznie z dotacjami związanymi bezpośrednio z ceną tych transakcji (np. pokrycie ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny).
Do stwierdzenia, że dana subwencja (dopłata) zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niezbędne jest ustalenie czy tego typu dofinansowanie wiąże się ściśle z ceną konkretnego świadczenia lub czy stanowi rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych. W takich bowiem przypadkach subwencja (dotacja) niewątpliwie stanowi obok ceny uzupełniający ją element i zaliczana jest do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zaś stawką właściwą dla otrzymanych subwencji (dopłat) związanych z dofinansowaniem świadczonych usług będzie stawka jaką opodatkowuje się daną usługę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że otrzymane dopłaty przez Spółkę z budżetów Miasta oraz obsługiwanych gmin związane są z konkretną usługą i ceną (dopłata dokonywana jest w związku z ulgowymi i bezpłatnymi przejazdami), dlatego też są obrotem w myśl wyżej cytowanego art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług .
Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Nowym Sączu