
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Z 1997r Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 04.02.2004r. (wpływ do tut. Urzędu 04.02.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 21.03.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego 22.03.2005r.) oraz pismem z dnia 31.03.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego
01.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
postanawia
- uznać za prawidłowe stanowisko Strony zawarte w piśmie z dnia 04.02.2004r. w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia aportu niepieniężnego do spółki cywilnej.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że prowadzi sklep na podstawie wpisu do Rejestru Działalności Gospodarczej. Podatnik zamierza cały majątek sklepu (towar i środki trwałe) wnieść aportem do spółki cywilnej, w której będzie miał udziały w wysokości 90%, zaś pozostałe 10% udziałów wniesie do spółki córka. Powstała w ten sposób spółka będzie prowadzić taką samą działalność w tym samym miejscu. Aport zostanie wniesiony do spółki cywilnej przed likwidacją działalności gospodarczej.
Zdaniem Podatnika, zgodnie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma on obowiązku płacić VAT od aportu niepieniężnego wniesionego do spółki cywilnej.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970), zgodnie z którym zwalnia się od podatku wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego;art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę
należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Zgodnie z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym, zamierza on wnieść aportem do spółki cywilnej całość majątku prowadzonego przez siebie sklepu, czyli towar i środki trwałe przed zakończeniem działalności gospodarczej i zgłoszeniem tego faktu do naczelnika urzędu skarbowego. Zgodnie z w/w § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. wkłady niepienieżne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko Strony w zakresie pyt. 1 jest zatem prawidłowe. Ponadto podkreślić należy, iż aport niepięniężny wniesiony do spółki prawa cywilnego powinien być udokumentowany fakturą zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zaś zgodnie z § 12 ust. 7 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz.U. Nr 97, poz. 971), na fakturze takiej należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie).
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Odpowiedzialnym za właściwe klasyfikowanie towarów i wykonywanych usług jest Podatnik.
Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub
ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
