
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Spółki z dnia 11.05.2005 r., sygn. IRF6-311/81/2005 (data wpływu do Urzędu 13.05.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w zakresie przepisów o podatku od towarów i usług
uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka dofinansowuje w ramach działalności Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych usługi wypoczynkowe takie jak wczasy, wycieczki, kolonie, imprezy kulturalne oraz udziela pracownikom oprocentowanych pożyczek mieszkaniowych, które to czynności wg Spółki nie podlegają opodatkowaniu.
Swoje stanowisko Spółka argumentuje faktem, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 wyklucza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w odniesieniu do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Spółka na podstawie faktu, że nie przysługuje Jej prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług finansowanym z ZFŚS uważa, iż przekazywanie tych towarów lub usług pracownikom nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.
W odniesieniu do udzielanych pracownikom pożyczek mieszkaniowych Spółka uważa, że odsetki od tych pożyczek nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ czynność ta nie jest usługą finansową.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że na podstawie art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), nieodpłatne przekazanie towarów i usług na rzecz pracowników, byłych pracowników oraz ich domowników podlega opodatkowaniu, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu tych towarów lub usług. Wobec powyższego, nabycie towarów i usług przez Podatnika, oraz ich nieodpłatne przekazanie jest podstawą do opodatkowania czynności świadczonych w ramach ZFŚS w takim zakresie, w jakim podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług. Czynność świadczona częściowo odpłatnie w tej części podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Jeżeli czynności, o których mowa, podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, to zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 nie ma zastosowania ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 2, na które powołuje się Spółka.
Ponadto w art. 88 ust. 1 pkt 2 użyto trybu przypuszczającego: "towarów i usług jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (...)". Tak więc przepisu tego nie można stosować w sytuacji, gdy u Podatnika pewne wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodu tylko z powodu bezpośredniego finansowania z ZFŚS, natomiast mogłyby nimi być w przypadku finansowania z innego źródła. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy ma zastosowanie w przypadkach, gdy wydatków co do zasady nie można uznać za koszt uzyskania przychodów z danego źródła w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
W odniesieniu do pożyczek mieszkaniowych udzielanych przez Spółkę, decydujące będzie w tym przypadku dokonanie odpowiedniej klasyfikacji usługi wg nr PKWiU - do czego Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest uprawniony. Natomiast co do zasady przy usługach pośrednictwa finansowego (nr PKWiU 65) obrót, będący kwotą uzyskanych odsetek, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie zapisów w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe ograny podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia albo zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego.
