POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-443-002/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2005, sygn. PP-443-002/05, Urząd Skarbowy w Tucholi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez: ... z dnia 11 stycznia 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, a dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług (nabycie pojemników na śmieci, wywóz odpadów komunalnych) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tucholi

stwierdza,

że stanowisko przedstawione przez podatnika jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Dnia 11 stycznia 2005 r. Gmina ... wystąpiła z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanego nabycia towarów (pojemników na śmieci) oraz świadczonej usługi wywozu pojemników na śmieci przez dzierżawcę. Przedstawiając stan faktyczny podatnik wskazał, iż dnia 28 grudnia 2004 r. podpisał dwie umowy dotyczące dzierżawy pojemników na śmieci (typ: KP-7) oraz dzierżawy pojemników na śmieci segregowane. Zgodnie z warunkami zawartych umów dzierżawcy będą płacić półroczny czynsz dzierżawny w wysokości 100 zł. Gmina zaś będzie zobowiązana regulować należności za wywóz pojemników typ: KP-7. Natomiast usługa wywozu śmieci segregowanych będzie świadczona przez dzierżawcę nieodpłatnie. Podatnik poddał pod wątpliwość czy w związku z powyższym będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane nabycia pojemników na śmieci typ: KP-7 i pojemników na śmieci segregowane oraz podatku wynikającego z faktur VAT potwierdzających wywóz pojemników.

Podatnik zajmując własne stanowisko w przedmiotowej sprawie stwierdził, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach potwierdzających nabycie pojemników oraz wykazanego w fakturach VAT wystawionych z tytułu wywozu pojemników z uwagi na związek tego podatku z czynnościami dającymi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Dodatkowo do przedmiotowego wniosku Strona załączyła przedmiotowe umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy nr I-7/04 została zawarta dnia 28 grudnia 2004 r. pomiędzy Gminą ... (wydzierżawiający), a Przedsiębiorstwem Komunalnym w .. sp. z o. o. (dzierżawcą). Zgodnie z warunkami tejże umowy Gmina ... oddała w dzierżawę 15 szt. pojemników KP-7. Za przyjęte w dzierżawę mienie Dzierżawca będzie płacił Wydzierżawiającemu czynsz dzierżawny płatny w odstępach półrocznych z dołu, tj. w terminie do dnia 10.07.2005 r. za pierwsze półrocze 2005 r. w kwocie 100,00 zł i w terminie do dnia 10.01.2006 r. za drugie półrocze 2005 r. w kwocie brutto 100,00 zł. Ponadto dnia 28 grudnia 2004 r. Gmina ... jako wydzierżawiający zawarła umowę nr I-7/1/04 z Zakładem Usługowo - Handlowym i Wywóz Nieczystości Płynnych i Stałych ..., .... Przedmiotem tejże umowy jest dzierżawa 70 szt. pojemników na śmieci segregowane. Za przyjęte w dzierżawę mienie dzierżawca będzie płacił wydzierżawiającemu czynsz dzierżawny w odstępach półrocznych z dołu, tj. w terminie do dnia 10.07.2005 r. za pierwsze półrocze 2005 r. w kwocie brutto 100,00 zł i w terminie do dnia 10.01.2006 r. za drugie półrocze 2005 r. w kwocie brutto 100,00 zł. Ponadto wydzierżawiający (Gmina) zlecił dzierżawcy świadczenie usług wywozu odpadów stałych (śmieci segregowanych) z pojemników na wysypisko lub bezpośrednio do uprawnionego odbiorcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tucholi, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie:

Umowa dzierżawy została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 64, poz. 16). Zgodnie z art. 693 § 1 ww. ustawy "Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz".

Natomiast na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 53 z późn. zm.) należy stwierdzić, iż katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został wymieniony w art. 5 ust. 1. Zgodnie ze wskazanym przepisem "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów".

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy pod pojęciem "towary" rozumie się m. in. rzeczy ruchome, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy "Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione (art. 7 ust. 1 pkt 2).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podstawowa podatku VAT wynosi 22%. Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 będącym wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 153 zostały wymienione usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (symbol statystyczny PKWiU 90.0).

Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".

Regulacja zawarta w wyżej powołanym przepisie wyraźnie określa, iż "odliczenie" może być zrealizowane przez podatnika wyłącznie przy nabyciu towarów i usług, które są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Tak więc ustawodawca wyłączył możliwość dokonania przez podatnika odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług służących do wytworzenia lub odsprzedaży towarów bądź świadczenia usług zwolnionych od podatku.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jako, że umowa dzierżawy pojemników na śmieci podlega na podstawie art. 41 ust.1 cyt. ustawy opodatkowaniu stawką podstawową tj. 22%. - podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT potwierdzających nabycie nowych pojemników typ: KP-7 oraz pojemników na śmieci segregowane. Gmina będzie miała również prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych z tytułu wywozu pojemników przez ich dzierżawcę, ponieważ świadczona usługa podlega na gruncie powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe zgodne jest ze stanowiskiem podatnika zaprezentowanym w złożonym wniosku z dnia 11 stycznia 2005 r.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) "Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta (...)". Stosownie natomiast do postanowienia art. 14b § 2 interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tucholi w terminie 7-miu dni od daty jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Tucholi