Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie ? działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.... - Interpretacja - IUSII/443/99/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.11.2005, sygn. IUSII/443/99/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie ? działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 1, i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), - art. 43 ust. 1 pkt 3,ust. 3, 4, 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20.09.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 7.10.2005 r., w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej obowiązku rejestracji i rozliczania podatku VAT oraz wystawiania rachunków ? postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe - jednak z powodów innych niż wskazanych w jego uzasadnieniu.

Wnioskiem z dnia 20.09.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 7.10.2005 r., Podatnik wystąpił do tut. organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest rolnikiem i płaci podatek rolny. Posiada gospodarstwo rolne o pow. 6,94 ha ziemi V i VI klasy, w tym 5,00 ha zalesionej oraz stawy o pow. 0,15 ha. Nie prowadzi żadnej księgowości, a jego produkt to narybek pstrąga, który sprzedaje na zarybienie rzek i potoków górskich ? raz w roku. Ponadto podatnik oświadczył (pismo z dnia 7.10.2005 r.) że w sprawie której dotyczy złożony wniosek nie toczy się żadne postępowanie kontrolne, postępowanie podatkowe ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedmiotem zapytania Podatnika jest:

  1. kiedy hodowca ryb o tak małej powierzchni i produkcji rocznej podlega podatkowi VAT?
  2. czy ma prawo wystawiać rachunek oczywiście zwykły bez naliczania VAT-u?

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy tut. organ podatkowy stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. / zwanej dalej ustawą o VAT) rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości, Dz. U. Nr 76 poz. 694 ze zm.). Wynika z tego, że w ustawie o VAT rolników podzielono na dwie grupy:

    1) rolników ryczałtowych, którzy nie są podatnikami VAT i korzystają przy sprzedaży swoich produktów rolnych oraz usług rolniczych ze zwolnienia od VAT, a mimo to mają możliwość częściowego, ryczałtowego otrzymywania zwrotu podatku naliczonego w dokonywanych przez nich zakupach.
  1. rolników rozliczających się na zasadach ogólnych, którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT, mającymi możliwość odzyskiwania całości podatku naliczonego VAT w dokonanych przez nich zakupach towarów i usłu

Ustawa o VAT, oprócz definicji rolnika ryczałtowego, zawiera także wyjaśnienie pojęcia gospodarstwa rybackiego. Stosownie do art. 2 pkt 18 przez gospodarstwo rybackie rozumie się prowadzenie działalności w zakresie chowu i hodowli ryb oraz innych organizmów żyjących w wodzie. Ponadto przez działalność rolniczą rozumie się między innymi: ?...chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie...?(art. 2 pkt. 15). Mając na uwadze, iż w art. 15 ust. 1 wskazano, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, która zgodnie z ust. 2 ww.. artykułu, obejmuje m.in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, należy stwierdzić, iż czynności wykonywane przez rolników stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o VAT. W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne naczelnikowi urzędu skarbowego (art. 15 ust. 4). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 3 zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Mając na uwadze powyższy stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, należy stwierdzić, iż jako rolnik ryczałtowy niezarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, nie jest Pan podatnikiem podatku VAT. Jednak może Pan zrezygnować ze zwolnienia i należeć do grupy rolników rozliczających się na zasadach ogólnych, którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT, mającymi możliwość odzyskiwania całości podatku naliczonego VAT w dokonanych przez nich zakupach towarów i usług, jeżeli spełni Pan warunki, o których mowa w art. 43 ut. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o VAT ? rezygnacja rolnika ryczałtowego ze zwolnienia od VAT przy sprzedaży produktów rolnych i świadczeniu usług, a tym samym przejście na ogólne zasady opodatkowania VAT, może nastąpić jedynie wówczas, kiedy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki:

  1. dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł, oraz
  2. dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa wart. 96 ust. 1, 2 i oraz
  3. rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży i zakupów towarów i usług umożliwiającą sporządzenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 109 ust. 3, oraz
  4. przez okres co najmniej trzech kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia, będzie prowadził ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 1.

Stosownie do pkt. 1, na rolniku ciąży obowiązek wykazania, że w poprzednim roku podatkowym dokonał sprzedaży produktów rolnych oraz świadczenia usług o wartości przekraczającej 20.000 zł. Odnosząc się do wymogu określonego w pkt.2, rolnik ryczałtowy rezygnuje ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt. 3 poprzez zarejestrowanie się jako podatnik. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złożyła zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Przed przejściem na ogólne zasady opodatkowania rolnik obowiązany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej trzech kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia (art. 43 ust. 4) Ponadto w myśl art. 43 ust. 5 podatnicy, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku VAT, mogą dopiero po upływie 3 lat od daty tej rezygnacji ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt. 3. Oznacza to, że podjęcie decyzji o rezygnacji ze zwolnienia i statusu rolnika ryczałtowego powoduje, że rolnik przez co najmniej 3 lata musi być podatnikiem opodatkowanym na zasadach ogólnych. Ponowne zwolnienie od podatku obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, od którego podatnik ponownie chce skorzystać ze zwolnienia. Zgodnie z powyższym, rolnik ryczałtowy powinien udokumentować sprzedaż poprzez wystawienie faktury lub rachunku na podstawie art. 87 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 - poz. 60 ze zm.). Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie informuje, iż w sprawie zapytania Podatnika zawartego w piśmie z dnia 7.10.2005 r., dotyczącego prawa do rozliczania podatku naliczonego, zostanie wydane odrębne postanowienie.

Niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, zmiana którego może spowodować, iż stanie się ona nieaktualna. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie