POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP2/443-53/05/KD/12675

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.03.2005, sygn. PP2/443-53/05/KD/12675, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w odpowiedzi nawnioski Strony: GS-03.MS.72220-16/05 z dnia 28.01.2005 r. (uzupełniony w dniu 18.02.2005 r.)oraz GS-03.MS.72220-12/05 z dnia 07.02.2005 r. w części dotyczącej zapytania nr 1 w zakresupodatku od towarów i usług

potwierdza stanowisko przedstawione w zapytaniu

UZASADNIENIE

Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości w oparciu o umowę z podmiotem gospodarczym. Nieruchomości będące przedmiotem zamiany obejmują zarówno nieruchomości gruntowe, budowle, budynki, infrastrukturę techniczną. Czynność zamiany ww. towarów obliguje obie strony transakcji do rozliczenia podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Transakcja ma nastąpić bez rozliczeń finansowych mimo wystąpienia różnic wartości nieruchomości objętych zamianą. Przedmiot zapytania Wnioskodawcy sprowadza się do ustalenia, wg jakiej zasady należy określić podstawę opodatkowania z tytułu planowanej zamiany. W ocenie Gminy istnieje podstawa do skorzystania z regulacji art. 29 ust. 3 powołanej ustawy przewidującego obliczenie wartości świadczenia na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.

Gmina, korzystając z powyższej zasady określenia podstawy opodatkowania uważa, iż wartość nieruchomości objętych zamianą może być określona na podstawie operatów szacunkowych.

Tut. Urząd potwierdza stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do przyjętej zasady określenia podstawy opodatkowania. W omawianym przypadku nie dochodzi do sprzedaży nieruchomości (dostawa w zamian za świadczenie pieniężne), lecz do zamiany bez regulowania różnic wynikających z wartości przedmiotu zamiany.
Nie istnieje zatem przeszkoda prawna do szacunkowego określenia - zgodnie z dyspozycjąart. 29 ust. 3 ustawy - podstawy opodatkowania przy określeniu wartości nieruchomościbędących przedmiotem zamiany. Jeżeli przyjęta metoda odpowiada przeciętnej cenie rynkowej nieruchomości należy orzec, iż metoda przyjęta przez Wnioskodawcę jest prawidłowa.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Nadmienia się, że interpretacja niniejsza jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do organu wyższego stopnia - Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu - w terminie 7 dni, licząc od dnia doręczenia postanowienia - zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 i 239 ustawy Ordynacja podatkowa.

Małopolski Urząd Skarbowy