POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.IV/443-18/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.02.2005, sygn. US.IV/443-18/05, Urząd Skarbowy w Ełku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 20 stycznia 2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia, iż:

  • stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 20 stycznia 2005 r. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w Ełku pisemny wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy, w trybie przepisu art. 14a Ordynacji podatkowej.

Składając przedmiotowy wniosek Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Wojewoda decyzją z dnia 10 października 2003 r. stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 27 października 2000 r. przez przedsiębiorstwo państwowe prawa użytkowania wieczystego oznaczonego gruntu stanowiącego własność Skarbu Państwa, jednocześnie ustalając opłatę roczną za użytkowanie wieczyste z ustawowym obowiązkiem uiszczania jej w terminie do dnia 31 marca każdego roku.

Następnie na podstawie umów cywilnoprawnych (aktami notarialnymi) przedsiębiorstwo państwowe zbyło prawo użytkowania wieczystego oznaczonych gruntów Skarbu Państwa na rzecz innych podmiotów prawa.

Wnioskodawca przedstawił zapytanie:

  1. Czy podlega ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obowiązek podatkowy opodatkowania opłat rocznych pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, uiszczanych przez przedsiębiorstwo państwowe w wysokości ustalonej w ww. decyzji Wojewody?
  2. Czy podlega ustawie o VAT opodatkowanie opłat rocznych uiszczanych przez następców prawnych przedsiębiorstwa państwowego, którzy aktami notarialnymi nabyli prawo użytkowania wieczystego od przedsiębiorstwa państwowego?

    Wnioskodawca przedstawił w tej sprawie własne stanowisko, iż wszystkie opłaty roczne za użytkowanie wieczyste gruntu uiszczane przez użytkowników wieczystych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (§ 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług), a zwolnione od podatku jest jedynie oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze (§ 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia).

    W powyższej sprawie, należy rozważyć dwie kwestie.
    Po pierwsze, czy oddanie gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste, które następuje z mocy prawa, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    Po drugie, czy przeniesienie tak powstałego prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa na rzecz innych podmiotów prawa, skutkuje dalszym opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług czynności oddania gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste.

    W tej pierwszej kwestii należy zbadać zarówno zakres przedmiotowy opodatkowania, jak i zakres podmiotowy opodatkowania czynności oddania gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste z mocy prawa. W przedmiotowej sprawie, oddania gruntu w użytkowanie wieczyste dokonał organ władzy publicznej w drodze ustawy, zatem była to czynność w zakresie realizowanych przez niego zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany. Jednakże czynność oddania gruntu w użytkowanie wieczyste ma charakter cywilnoprawny, zatem w przedmiotowej sprawie wyłączone jest zwolnienie o charakterze podmiotowym, o którym mowa w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przepis ten stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Fakt stwierdzenia przez Wojewodę nabycia prawa użytkowania wieczystego w drodze decyzji nie powoduje przekształcenia stosunku cywilnoprawnego łączącego strony umowy użytkowania wieczystego w stosunek administracyjnoprawny. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza, w świetle przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje między innymi wszelką działalność usługodawców. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W przedmiotowej sprawie, ponieważ obowiązek gospodarowania gruntami Skarbu Państwa, oraz obowiązek pobierania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa spoczywa na Staroście, status podatnika podatku od towarów i usług spoczywa na Staroście.

    Odnośnie zakresu przedmiotowego należy stwierdzić, iż w świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czynność oddania gruntu w użytkowanie wieczyste jest usługą, gdyż przepis ten stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W świetle art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W świetle przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują ogólnego zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności oddania gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste (zarówno gdy źródłem takiej czynności jest umowa, jak i gdy źródłem takiej czynności jest ustawa). Ponadto, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy aktów wykonawczych do tej ustawy, nie przewidują ogólnego zwolnienia od podatku takich usług, których źródło świadczenia tkwi w ustawie (zdarzeń powstałych z mocy prawa). W zakresie czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, jedynym zwolnieniem od podatku od towarów i usług przewidzianym w przepisach prawa podatkowego, jest zwolnienie o którym mowa w przepisie § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministerstwa Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którym, zwalnia się od podatku oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze.

    Oddanie gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste jest kwalifikowane w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jako usługa, a ponieważ jest czynnością odpłatną (pobierane są z tego tytułu opłaty), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że również w przedstawionym stanie faktycznym oddanie gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W kwestii, czy przeniesienie tak powstałego prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa na rzecz innych podmiotów prawa, skutkuje dalszym opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług czynności oddania gruntu Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste, należy stwierdzić, że ponieważ w dalszym ciągu wykonywana jest usługa polegająca na oddaniu gruntu w użytkowanie wieczyste, nadal podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nieistotną kwestią z punktu widzenia opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług, jest zmiana podmiotu będącego nabywcą usługi użytkowania wieczystego gruntu (zmiana użytkownika wieczystego), czynność nadal jest z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług odpłatną usługą podlegającą opodatkowaniu.

    Zgodnie z przepisem art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

    Zgodnie z przepisem art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

    Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

    Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany albo uchylenia.

    Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).

    Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).

    Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek Strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).

    Urząd Skarbowy w Ełku