
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60),
- art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Spółki, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, wynika, iż Wnioskująca w ramach swojej działalności świadczy usługi przyłączenia podmiotów do sieci gazowych. Opłaty za przyłączenie do sieci pobierane są w wysokości określonej Taryfą dla gazu ziemnego wysokometanowego, ustaloną w sposób określony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Podatnik zwrócił się z następującymi pytaniami:
1) Czy Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu zgadza się z interpretacją prawa podatkowego Ministra Finansów zawartą w piśmie z dnia 28 czerwca 2004r. (PP1-811/508/PELM-283/2004/LJ), a tym samym uznaje, że przyłączenia podmiotów do sieci jest świadczeniem usług, które podlegają opodatkowaniu według stawki 22% ?
2) Jeśli Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu uzna przyłączanie podmiotów do sieci za świadczenie usług, to czy w takiej sytuacji przedsiębiorstwo energetyczne świadczące takie usługi ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących ?
W ocenie Spółki, przyłączenie podmiotu do sieci nie jest odrębną usługą, a jedynie czynnością, która technicznie umożliwia dostawy gazu do odbiorcy. Przyłącze jest bowiem odcinkiem sieci służącym do połączenia instalacji odbiorcy z siecią gazową, należącym jednak do przedsiębiorstw energetycznych. Opłata przyłączeniowa nie jest zdaniem Spółki związana z dostawą lub świadczeniem usług, jej celem jest dofinansowanie działalności przedsiębiorstwa energetycznego. Na poparcie swego stanowiska, Wnioskująca powołuje się na Uchwałę Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 grudnia 1991r. W. 4/91 (OTK 1991, poz. 22), w której stwierdza się, że odbiorca zawierając umowę o przyłączenie godzi się z góry na to, że po przyłączeniu do sieci przedsiębiorstwa staną się własnością tego ostatniego, jednocześnie godząc się na poniesienie części jego kosztów.
Wnioskująca powołuje się również na pismo Ministra Finansów z dnia 20.08.1999r. nr PP1-7204/47/99/KSz, w którym uznano iż opłaty za przyłączenie do sieci nie kwalifikują się do czynności objętych opodatkowaniem. Jednak w świetle nowej ustawy, obowiązującej od dnia 1 maja 2004r., Spółka ma wątpliwości, czy powyższa interpretacja jest nadal aktualna, czy może wobec nowego zdefiniowania usług straciła aktualność i należy się stosować się do interpretacji prawa podatkowego dokonaną przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 28 czerwca 2004r. (PP1-811/508/PELM-283/2004/LJ).
Jednocześnie Podatnik podnosi, iż zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących, z obowiązku ewidencjonowania zwolnieni są podatnicy sprzedający towary lub usługi wymienione w poz. 1 - 46 załącznika nr 1 do rozporządzenia. Wśród wymienionych tam czynności znajduje się świadczenie usług opisanych jako energia elektryczna, gaz, para wodna (PKWiU 40). Polska Klasyfikacja Działalności wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług i stosowana obecnie do m.in. celów podatku od towarów i usług (na mocy § 2 Rozporządzenia Rady w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) wprost zalicza do tego działu jedynie usługi w zakresie rozprowadzania paliw (PKWiU 40.20.02). Zdaniem Spółki przyłączanie do sieci gazowych nie jest odrębną usługą a jedynie czynnością, która technicznie umożliwia dostawy gazu do odbiorcy. W związku z tym nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, o jakim mowa w w/w rozporządzeniu.
Ponadto Wnioskująca podnosi, iż jeżeli Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uznaje, że w/w czynność stanowi świadczenie usług, to jej zdaniem zalicza się ono do usług w zakresie rozprowadzania paliw.
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu uprzejmie informuje, iż zgodnie z art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności jego interpretacji, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Stosownie natomiast do przepisów art. 14 § 2 przywoływanej ustawy, interpretacjami, o których mowa w § 1 pkt 2, są wszelkie wyjaśnienia treści obowiązującego prawa podatkowego, kierowane do organów podatkowych i organów kontroli skarbowej, dotyczące problemów prawa podatkowego, z zastrzeżeniem § 4. Interpretacje, w tym także ich zmiany są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
Interpretację prawa podatkowego dokonywaną przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych należy rozumieć jako jego działanie mające zapewnić jednolitość stosowania prawa przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Zapewniając zasady równości i powszechności opodatkowania stanowi ona swojego rodzaju pomoc prawną, której minister udziela organom podatkowym w procesie stosowania skomplikowanych przepisów prawa podatkowego.
Pismo, na które powołuje się Podatnik nie dotyczy interpretacji prawa podatkowego skierowanej do organów podatkowych - jest to odpowiedź Ministra Finansów skierowana do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Jednakże odnosząc się do kwestii dotyczącej opodatkowania usług polegających na przyłączaniu podmiotów do sieci, tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje;
Stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z regulacją art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W związku z powyższym, wobec obowiązujących od 1 maja 2004r. przepisów w/w ustawy, przyłączenie do sieci elektroenergetycznych, gazowych, i ciepłowniczych, stanowi w myśl w/w przepisów ustawy, świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy podatkowej według stawki 22%.
W odniesieniu natomiast do kwestii dotyczącej obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego informuje, iż obowiązek ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z przepisów art. 111 ust. 1 przywoływanej ustawy podatkowej. Stosownie do wskazanego wyżej przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas fiskalnych (Dz.U. z 2002r. Nr 234, poz. 1971), do dnia 31 grudnia 2004r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 - 46 załącznika nr 1 do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu działalności wymienionej w art. 29 ust. 1 ustawy był większy niż 70%.
Jednocześnie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas fiskalnych (Dz.U. Nr 273, poz. 2706), do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1 - 39 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy był większy niż 70%.
W poz. 2 w/w załącznika do rozporządzenia (zarówno obowiązującego w 2004r. jak i obecnie) wymienione są: energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda (PKWiU 40). Aby zatem stwierdzić czy usługi przyłączania do sieci gazowych mieszczą się w tym grupowaniu, a tym samym podlegają zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania, podatnik winien dokonać klasyfikacji statystycznej usługi. Odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa wyłącznie na Podatniku. Opinie interpretacyjne w przedmiocie kwalifikacji statystycznej towaru czy usługi wydaje z upoważnienia Prezes GUS - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
