POSTANOWIENIE - Interpretacja - NV/440-9/01/05/TS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.01.2005, sygn. NV/440-9/01/05/TS, Urząd Skarbowy w Pucku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z 1997r. z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 12 stycznia 2005 (data wpływu do tut. organu podatkowego 14.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia, czy przysługuje prawo odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktury VAT dotyczącej zakupu samochodu do przewozu osób niepełnosprawnych

stwierdza że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Ze złożonego wniosku wynika następujący stan faktyczny:

W dniu 11 sierpnia 2004r. została zawarta umowa na realizację przez beneficjenta - Gminę "Programu wyrównywania różnic między regionami" pomiędzy Powiatem a Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W ramach przedmiotowej umowy została zawarta umowa pomiędzy Powiatem a Gminą, której przedmiotem jest zrealizowanie przez beneficjenta projektu pn. "Zakup samochodu osobowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych z terenu Gminy".

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia VAT, gdyż zakup samochodu osobowego do przewozu osób niepełnosprawnych jest przedsięwzięciem realizowanym w ramach zadań własnych Gminy, tj. dotyczy czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego. Czynności te zaś z wyłączeniem czynności wykonywanych na postawie umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza poprawność stanowiska Wnoszącego zapytanie.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r.) zwanej dalej ustawą nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, korzystają ze zwolnienia na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zatem podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. zadań nie podlega odliczeniu, ani zwrotowi na zasadach określonych w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług. Stosownie bowiem do art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym przypadku, jak wskazał Wnioskodawca, brak jest związku zakupu samochodu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Pucku