
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu stwierdza, że stanowisko strony - przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 15.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku VAT jest:
- w części dot. okresu za jaki winna być wyliczona proporcja - prawidłowe
- w części dot. uwzględnienia w proporcji obrotu nie podlegającego opodatkowaniu - nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z informacją zawartą w zapytaniu podatnik prowadzi działalność ustawową w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami higieny środowiska, higieny w zakładach pracy, higieny w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych i ośrodkach wypoczynkowych oraz nad warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpływem czynników szkodliwych lub uciążliwych, a w szczególności w celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych i zawodowych.
Oprócz działalności ustawowej podatnik świadczy w ramach środków specjalnych usługi na zlecenie osób fizycznych, osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej polegające na wykonywaniu badań laboratoryjnych. Część tych usług obejmująca badania diagnostyczne tj. bakteriologiczne, serologiczne, wirusologiczne i parazytologiczne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 85.14.16-00.00 jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Pozostałe usługi obejmujące badania laboratoryjne, analizy i pomiary dotyczące wody, powietrza i żywności mieszczą się zgodnie z PKWiU w grupowaniu 74.30.11-00.00 i są opodatkowane wg stawki 22%.
Zapytanie Jednostki dotyczy wyliczenia proporcji za 2004 r., o której mowa w art.90 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z powyższej regulacji wynika, że podatnik ma obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego, który związany jest z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Tylko podatek wynikający z tych transakcji będzie podlegał w całości odliczeniu. Natomiast ustalenie proporcji ma zastosowanie do zakupów związanych jednocześnie z dostawą towarów i świadczeniem usług opodatkowanych i zwolnionych.
Art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Wobec powyższego w liczniku ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, tzn. wartości transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w mianowniku uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę licznika) oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługiwało takie prawo. Ustalony w ten sposób obrót pomniejsza się o wartości obrotu z tytułu dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, sporadycznych transakcji dotyczącyc nieruchomości oraz sporadycznych usług wymienionych w załączniku Nr 4 w poz. 3 ustawy o VAT, czyli usług pośrednictwa finansowego - art. 90 ust. 5 i 6.
Elementem, który nie występuje w deklaracji VAT, ale "psuje" strukturę są dotacje. Licząc strukturę, należy wziąć pod uwagę również czynności, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium innego kraju (mogą one zarówno polepszyć jak i pogorszyć strukturę). W obrocie krajowym nie ma natomiast czynności, które psułyby strukturę, a nie ma ich w deklaracji VAT. Zatem przy wyliczaniu proporcji nie uwzględnia się obrotu z czynności nie podlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 163 ust. 2 ustawy o VAT korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach składane za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 PLN i po 0,50 PLN na każdy załącznik.
