Postanowienie - Interpretacja - 1426/PP/443/9/2005

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.03.2005, sygn. 1426/PP/443/9/2005, Urząd Skarbowy w Siedlcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie


/>

Na podstawie art. 14 a § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 17.01.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż premie pieniężne wypłacane aptece pozostają poza regulacją ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i mogą być dokumentowane w obrocie handlowym notami księgowymi za nieprawidłowe.


/>

Uzasadnienie


/>

Pismem z dnia 17.01.2005r. (data wpływu) Podatniczka zwróciła się o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w szczególności o potwierdzenie, że premie pieniężne wypłacane Aptece przez Firmę, w której Apteka dokonuje zakupów, wynikające z zawartej między stronami umowy o współpracy, pozostają poza regulacją ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i mogą być dokumentowane w obrocie handlowym notami księgowymi.

Podatniczka szczegółowo przedstawia stan faktyczny wyjaśniając m.in. że Apteka w ramach współpracy zobowiązuje się dokonywać stałych comiesięcznych zakupów towarów od Spółki za określoną minimalną kwotę oraz zapłaty w ustalonym między stronami terminie. Ponadto Podatniczka informuje, że Spółka zgodnie z zawartą między stronami umową, zobowiązuje się do wypłaty aptece miesięcznej premii pieniężnej z tytułu terminowej płatności, przy czym wysokość premii zależna jest od realizacji obrotów.

Zdaniem Podatniczki wypłata premii pieniężnej pozostaje bez wpływu na rozliczenia Spółki i jej kontrahenta z tytułu podatku VAT, gdyż premia pieniężna nie jest ani rabatem ponieważ nie dotyczy jednostkowej ceny towaru ani nie jest wynagrodzeniem za usługi. Na potwierdzenie swego stanowiska Podatniczka cytuje interpretacje urzędów skarbowych udzielone podatnikom.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Siedlcach, działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) poniżej przytacza treść wydanej przez Ministerstwo Finansów na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 cyt. ustawy interpretacji, celem zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej:

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłaceniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalone w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione jest są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczy konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535),ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żądną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacenia premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podanych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ww. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W związku z powyższym, dla celów podatkowych wypłacone premie pieniężne traktowane jak rabat lub jak zapłata za usługę.

Z uwagi jednak na różnorodny charakter wykonanych czynności lub zachowań w wyniku, których są wypłacane premie pieniężne, przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów należy mieć na uwadze określony stan faktyczny występujący u podatnika, jak zaznaczono wcześniej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w Pani wniosku stan faktyczny a mianowicie, że "każda z faktur VAT może być opłacona przez aptekę w innym terminie i dla każdej z nich jest odrębnie obliczana premia" - zdaniem tut. organu podatkowego będą miały zastosowanie cyt. wyżej przepisy art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Udzielona przez tut. organ interpretacja odnosi się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i została udzielona zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielanej odpowiedzi.

Nie podano ocenie załączników dołączonych do wniosku, z uwagi na brak takiego obowiązku.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Siedlcach