
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 7 ust. 2, art. 29 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.01.2005 r., znak L.Dz.10/01/2005 (data wpływu 2.02.2005 r.) z uzupełnieniem z dnia 29.03.2005 r., znak L.Dz. 22/03/2005 (data wpływu 30.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym w ww. piśmie stanie faktycznym stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
W dniu 2.02.2005 r. Spółka złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przedstawiając następujący stan faktyczny:
Podatnik w ramach działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych dokonuje zakupu m. in. imprez turystycznych, biletów na koncerty, basen itp. Od obcego podmiotu, udokumentowanych fakturami VAT. Wydatki te w całości lub części są finansowane ze środków funduszu. W przypadku zakupu imprez turystycznych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych finansowana jest część kosztów, pozostałą część w zależności od sytuacji materialnej dopłacają pracownicy.
Podatnik w swoim wniosku przedstawił następujące stanowisko: Świadczenia dokonywane na rzecz pracowników, byłych pracowników, których charakter mieści się w pojęciu działalności socjalnej i których źródłem finansowana jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym w momencie dokonania zakupu usługi bądź towary. Kosztem jest jedynie sam odpis na ZFŚS. W związku z tym naliczony podatek od tych zakupów nie może podlegać odliczeniu, a co za tym idzie nie ma obowiązku podatkowego po stronie podatku należnego. Jednak zdaniem Podatnika w tym przypadku wartość tych świadczeń Spółka powinna wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji dostawa towarów oraz świadczenie usług zwolniona od podatku.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70 z 1996 r., poz. 335 ze zm.) działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Przekazanie towarów oraz usług na potrzeby pracowników, o których mowa w piśmie Podatnika mieści się zatem w zakresie definicji działalności socjalnej sformułowanej w cytowanym wyżej przepisie.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, dostawą towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- 1) przekazanie lub zużycie towarów
na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
? jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Natomiast przepis art. 8 ust. 2 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste m.in. pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się zgodnie z art. 88 ust 1 pkt 2 do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Świadczenie dokonane na rzecz pracownika, którego charakter mieści się w pojęciu działalności socjalnej i którego źródłem finansowania jest zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, ponieważ tym kosztem są dokonywane odpisy.
Zatem zgodnie z cytowanym przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatek od towarów i usług z tytułu dokonanych zakupów ze środków funduszu nie będzie podlegał odliczeniu. Z kolei brak prawa do odliczenia podatku naliczonego oznacza, że takie przekazanie towarów oraz świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli jednak w myśl przepisu art. 88 ust. 3 pkt 3 Podatnik skorzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów dotyczących przedmiotowych świadczeń, czynności związane z nieodpłatnym przekazaniem towarów i usług realizowane z ZFŚS podlegać będą opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawek obowiązujących dla danej dostawy lub świadczenia usług.
