Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54,... - Interpretacja - PP/448/8/2/05, PP/448/9/2/05, PP/448/10/2/05, PP/448/11/2/05, PP/448/12/2/05, PP/448/13/2/05, PP/448/8/1/05, PP/448/9/2/05, PP/448/10/1/05, PP/448/11/1/05, PP/448/13/1/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2005, sygn. PP/448/8/2/05, PP/448/9/2/05, PP/448/10/2/05, PP/448/11/2/05, PP/448/12/2/05, PP/448/13/2/05, PP/448/8/1/05, PP/448/9/2/05, PP/448/10/1/05, PP/448/11/1/05, PP/448/13/1/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 02.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W dniu 02.02.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z pisemnym wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Gmina znajduje się w fazie przygotowania wniosku o dofinansowanie inwestycji komunalnej w sektorze gospodarki wodno - ściekowej z Funduszu Spójności (Fundusz Unii Europejskiej, wdrażany w Polsce na podstawie "Strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006" przygotowanej w 2003 r. przez MGiP). W projekcie tym uczestniczy 13 innych gmin, zrzeszonych w Związku Gmin Dorzecza Wisłoki. Podstawowym założeniem instytucjonalnym związanym z fazą wdrożenia przedsięwzięcia inwestycyjnego, jest ustanowienie Gminy Beneficjentem Końcowym pomocy z Funduszu Spójności. Gmina stanie się także właścicielem nowo wybudowanego majątku. Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie zakład budżetowy (zostanie założony przed rozpoczęciem prac inwestycyjnych), który będzie odrębnym podatnikiem podatku VAT z nadanym NIP. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez Gminę przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej, tj. dzierżawy. Zakład budżetowy będzie wykorzystywał wytworzony majątek do prowadzenia działalności odpłatnej związanej ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków.

Pytanie podatnika brzmi:
Gmina, czy Urząd Gminy powinien być zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, aby skorzystać z odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych (beneficjantem końcowym będzie Gmina).
Zdaniem podatnika: Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. Jednostka Samorządu Terytorialnego - Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w myśl przepisu art. 15 ust. 6 powołanej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami statusu podatnika nie można przyznać zarówno organom gminy tj.: radzie gminy, wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi jak i urzędowi obsługującemu ten organ tj. urzędowi gminy, za wyjątkiem, gdy wykonują jakiekolwiek czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego i osoba prawna jest, więc podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie określonym w cytowanych powyżej przepisach art. 15 ust. 1 i 6 ustawy. Gmina działa, bowiem przez organy. Organami gminy, zgodnie z art. 11 a ust. 1 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta) i zgodnie z art. 11 a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 powołanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, organem wykonawczym gminy jest wójt, który zgodnie z art. 31 tej ustawy kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz. W myśl art. 33 ust. 1 cyt. ustawy wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd Gminy jest, zatem aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Z art. 2 wyżej wymienionej ustawy o samorządzie gminnym wynika, że wyłącznie gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie gmina. W przypadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przez gminę, której reprezentantem na zewnątrz jest wójt - rozliczenia tego podatku, poprzez wystawienie faktury VAT i sporządzenie deklaracji VAT - 7, winna dokonać gmina, a nie urząd gminy. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Pozostałe zagadnienia zostaną rozpatrzone w oddzielnym postanowieniu.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jaśle