POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-7-05-2

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2005, sygn. PP/443-7-05-2, Urząd Skarbowy w Olkuszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olkuszu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 02.02.2005 r. co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


Gmina będąca płatnikiem podatku VAT zwróciła się z wnioskiem w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego następującego zapytania:
"czy podatek VAT od oddania gruntów w wieczyste użytkowanie przed 1 maja 2004 r. należy wyliczyć z kwoty opłaty przyjętej jako kwota brutto,,Strona przedstawia następujące elementy stanu faktycznego:
- z tytułu użytkowania wieczystego, ustanowionego aktami notarialnymi, użytkownicy uiszczają opłaty roczne,
- ich wysokość i terminy zapłaty zostały określone w aktach notarialnych,
- do chwili wejścia w życie ustawy o VAT, opłaty roczne nie podlegały temu opodatkowaniu,
Zdaniem Strony:
Ustaloną przed 01.05.2004 r. opłatę należy potraktować jako kwotę brutto ponieważ:
- opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego określonych na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, wynikających z umów cywilnoprawnych, nie można dowolnie zmieniać i podwyższać wg przepisów o gospodarce nieruchomościami,
- od 1 maja 2004 r. na gminie jako podatniku ciąży obowiązek podatkowy wynikający z opodatkowania podatkiem VAT opłat z tytułu użytkowania wieczystego,
- brak możliwości przerzucenia na użytkownika wieczystego, dodatkowej opłaty związanej z podatkiem VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż:
Użytkowanie wieczyste jest prawem rzeczowym pośrednim pomiędzy prawem własności a prawami rzeczowymi ograniczonymi.
Jest prawem na nieruchomości gruntowej i pozwala na korzystanie z gruntu w granicach określonych przez ustawy, zasady współżycia społecznego oraz umowę o oddaniu gruntu Skarbu Państwa lub gminy w użytkowanie wieczyste. Istotą tej formy użytkowania gruntów jest to, że właścicielem gruntu pozostaje gmina lub Skarb Państwa, natomiast budynki i urządzenia wzniesione na tym gruncie stają się własnością wieczystego użytkowania.
Do ustanowienia prawa wieczystego użytkowania konieczne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Użytkownik wieczysty uiszcza właścicielowi gruntu opłatę roczną przez cały czas trwania użytkowania.Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie daje bowiem praw do rozporządzania nieruchomościami jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród wskazanych w tym przepisie wyjątków.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostaw towarów.
Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
W świetle art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26.02.1982 r. o cenach (Dz. U Nr 27, poz. 195 ze zm.) "cena towaru lub usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług obejmuje należność wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług".
Regulacja ww. ustawy o cenach jest bardzo istotna, albowiem oznacza, że wszędzie tam gdzie strony nie określiły wprost, czy umówiona cena jest kwotą brutto czy netto, przyjmuje się, iż jest to cena brutto, a zatem cena obejmująca VAT.

Ustawa o cenach stanowi bowiem wprost, iż cena obejmuje należny podatek VAT a to oznacza, iż strony w umowie mogą ustalić wyłącznie VAT z określonej ceny (np. poprzez postanowienie, iż do ceny określonej w umowie doliczony zostanie podatek VAT wg właściwej stawki) - jeżeli jednak tego nie zrobią, wówczas cena obejmuje należność ,, wraz z kwotą należnego podatku,,.
Wobec cytowanych wyżej uregulowań prawnych, oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste od 1 maja 2004 r. jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podstawą opodatkowania jest wartość faktycznych opłat pobieranych z tego tytułu.
A to, czy ustalona wysokość odpłatności za wieczyste użytkowanie jest wartością netto czy brutto zależy od zawartej umowy oraz możliwości jej zmian, a gdy nie określono jaka to jest wartość przyjmuje się, iż jest to wartość brutto.

W przypadku, gdy wysokość opłaty pobieranej z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej została określona w oparciu o wartość rynkową ustaloną przez rzeczoznawcę, jako kwota należna z tytułu świadczenia ww. usług, to w kwocie tej zawarty jest podatek od towarów i usług, stanowiąc jej element składowy.
Tak więc ustalona opłata przez Gminę winna być traktowana jako kwota brutto z zawartym podatkiem VAT.
Zatem przedstawione stanowisko Gminy zawarte w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, iż Rozporządzeniem Ministra Finanów z dnia 28 stycznia 2005 r. (Dz. U. Nr 17 poz. 150 z 2005 r.) zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uchyla się § 3a dotyczący szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów.
Określony on był jako moment upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Na podstawie przepisu przejściowego zawartego w § 2 powyższego rozporządzenia - jedynie do opłat pobranych przed terminiem płatności w okresie od dnia 25 czerwca 2004 r. do dnia 14 lutego 2005 r. zastosowanie ma szczególny moment powstania obowiązku podatkowego przypadający z chwilą upływu terminu płatności.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika /płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Urząd Skarbowy w Olkuszu