Zbycie poszczególnych składników majątku nie stanowi dostawy zcp - Interpretacja - 1061-IPTPP2.4512.241.2016.2.KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2016, sygn. 1061-IPTPP2.4512.241.2016.2.KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Zbycie poszczególnych składników majątku nie stanowi dostawy zcp

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
  • stawki podatku dla dostawy składników majątku.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Prowadzi tylko działalność opodatkowaną, tj. roboty budowlano-montażowe i usługi w zakresie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Z uwagi na niewielkie rozmiary usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków działalność ta nie jest w pełni wyodrębniona organizacyjnie, a co za tym idzie również finansowo. Wyodrębnienie dotyczy bowiem przychodów oraz kosztów materialnych bezpośrednio związanych z tymi przychodami, tj. amortyzacji, podatków i opłat, zużycia materiałów i usług obcych. Koszty osobowe nie są wyodrębnione z uwagi na to, że pracownicy zajmujący się obsługą procesu świadczenia tychże usług wykonują równocześnie czynności związane z robotami i usługami instalacyjnymi.

Aktualnie rozważana jest możliwość sprzedaży majątku trwałego wykorzystywanego do świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Majątek ten służy do świadczenia usług firmom mających swoje siedziby w obiektach zakupionych bądź wynajmowanych od Masy Upadłości Sp. z o.o., od której w 2011 r. i w 2013 r. został on zakupiony. Należy przy tym dodać, że nabycie od Masy Upadłości Sp. z o.o. dotyczyło poszczególnych składników majątku trwałego nie zaś zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W skład nabytego majątku trwałego wchodziły:

  1. prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych zakup 30.09.2011 r. ze stawką zwolnione (podstawa zwolnienia od podatku VAT ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min. Fin. z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust. 1 pkt 11) Faktura VAT Nr: (załącznik nr 1 do wniosku),
  2. zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej zakup 31.07.2013 r. ze stawką zwolnione (podstawa zwolnienia od podatku VAT ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min. Fin. z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust. 1 pkt 11) zał. Nr 1 do faktury VAT Nr: ,

- specjalistyczne urządzenia, tj. linie komputerowe do pomiaru ścieków, kocioł elektryczny, przemiennik częstotliwości, pompa, elektrowciągi zakup 31.07.2013 ze stawką 23% - zał. Nr 2 do faktury VAT Nr: (załącznik nr 2 do wniosku).

W okresie posiadania wyżej wymienionego majątku nie były ponoszone żadne nakłady na jego ulepszenie a jedynie nakłady na remonty i konserwacje.

Planowana sprzedaż dotyczyłaby wyżej wymienionych składników majątku trwałego oraz dodatkowo pompy nabytej w 2014 r.

Transakcji sprzedaży majątku rzeczowego nie towarzyszyłoby przejęcie należności i zobowiązań, w tym umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, jak również pracowników zajmujących się obsługą procesu świadczenia usług. Transakcja nie obejmowałaby także innych składników niematerialnych, mogących świadczyć o sprzedaży wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa., np. oznaczenie przedsiębiorstwa, koncesje i zezwolenia, prawa autorskie, księgi, dokumenty i tajemnice związane z prowadzona działalnością.

Nabywcą byłoby Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w , wyspecjalizowane w świadczeniu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, będące głównym usługodawcą na terenie miasta. Zakupiony majątek posłużyłby nabywcy do zwiększenia rozmiarów świadczonych dotychczas usług poprzez poszerzenie terenu działania w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa.

W tej sytuacji, Spółka rozważa sprzedaż poszczególnych składników majątku trwałego, odstępując tym samym od uznania transakcji za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które nie podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka zamierza zastosować następujące stawki podatku VAT:

  • prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych zwolnione,
  • zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej (budowle) zwolnione,
  • specjalistyczne urządzenia ruchome (grupy 3,4,6 KŚT) 23%.

Pismem z dnia 14 lipca 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując: Po zbyciu składników majątku, o których mowa we wniosku ORD-IN Wnioskodawca zamierza nadal prowadzić działalność polegającą na sprzedaży robót budowlano-montażowych i usług w zakresie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz w niewielkim zakresie na sprzedaży towarów w wyżej wymienionych branż. Nie będzie zaś świadczył usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

  1. Działka nr 1/133, obr. ., ark. .. (Identyfikator-)

Budynki (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Budynek Warsztatowy, wg PKOB 1251
  2. Budynek chlorowni, wg PKOB 1251
  3. Budynek pompowni wody, wg PKOB 1251

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 7, wg PKOB 2212
  2. Linia kablowa RNN6 do studni głębinowej nr 9, wg PKOB 2224
  3. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212 oraz 2222
  4. Zewnętrzna sieć kanalizacji sanitarnej do kolektora nr 1, wg PKOB 2223
  5. Zbiornik wody, wg PKOB 1252
  6. Droga wraz z instalacją oświetleniową, wg PKOB 2112
  1. Działka nr 1/22, obr. ., ark. . (Identyfikator-)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 9, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212
  1. Działka nr 1/24, obr. , ark.. (Identyfikator -)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane):

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 10, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212
  1. Działka nr 1/75 obr. ., ark.. (ldentyfikator-)

Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane)

  1. Studnia głębinowa ujęcia wody nr 8, wg PKOB 2212
  2. Zewnętrzna sieć wodociągowa, wg PKOB 2212

Ponadto poza działkami, do których Wnioskodawca posiada prawo użytkowania wieczystego znajdują się: Budowle (wg Ustawy Prawo budowlane)

  1. Sieć kanalizacji sanitarnej do kolektora nr 5, wg PKOB 2223
  2. Sieć wod.-kanaliz. sanitarna do kolektora nr 4, wg PKOB 2223

Dostęp do tych budowli na podstawie przysługującego prawa służebności gruntowej.

Z tytułu nabycia wyżej wymienionych budynków i budowli wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, bowiem zakupione towary były wykorzystywane do świadczenia usług opodatkowanych i Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże skorzystanie z tegoż prawa nie było możliwe bowiem zakupu prawa wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych dokonano ze stawką zwolnione. Podstawa zwolnienia z VAT z faktury nabycia - ustawa o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz Rozp. Min Fin z dnia 04.04.2011 r. par. 13 ust 1 pkt 11.

Budynki i budowle są trwale związane z gruntem

Z tytułu nabycia urządzeń specjalistycznych tj. linii komputerowych do pomiaru ścieków, kotła elektrycznego, przemiennika częstotliwości, pompy, elektrowciągów - nabytych w 2013 r. oraz pompy nabytej w 2014 r. przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca skorzystał z tegoż prawa - zakup ze stawką podstawową, tj. 23%.

Wyżej wymienione urządzenia specjalistyczne nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, bowiem Wnioskodawca prowadził i prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest założenie, że zbywane składniki majątkowe nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa i ich sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy zbywane składniki majątku nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa i ich sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Zaś art. 2 pkt 27e ustawy o VAT określa, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Spółka jest zdania, że działalność ta nie jest w pełni wyodrębniona organizacyjnie, a co za tym idzie również finansowo, głównie z uwagi na równoczesne zaangażowanie tych samych pracowników zarówno do obsługi procesu świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków jak i do czynności związanych z robotami i usługami instalacyjnymi.

Ponadto, transakcji sprzedaży majątku trwałego nie będzie towarzyszyło przejęcie należności i zobowiązań, w tym umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków oraz pracowników zajmujących się obsługą procesu świadczenia usług i innych składników niematerialnych, mogących świadczyć o sprzedaży wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa, np. oznaczenie przedsiębiorstwa, koncesje i zezwolenia, prawa autorskie, księgi, dokumenty i tajemnice związane z prowadzoną działalnością.

Nabywcą majątku będzie bowiem przedsiębiorstwo miejskie wyspecjalizowane w świadczeniu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, będące głównym usługodawcą na terenie miasta, któremu zakupiony majątek pozwoli na zwiększenie rozmiarów świadczonych dotychczas usług poprzez poszerzenie terenu działania w ramach już funkcjonującego przedsiębiorstwa.

Z uwagi na nie spełnienie wymagań jakie stawia art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zbywane składniki majątku nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa i ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi na stosowne wyłączenie, czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów, czy też odpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W świetle powyższych rozważań należy uznać, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia na mocy art. 6 ustawy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie miały zastosowania do zbywanego mienia musi ono obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi tylko działalność opodatkowaną, tj. roboty budowlano-montażowe i usługi w zakresie instalacji sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży majątku trwałego wykorzystywanego do świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Majątek ten służy do świadczenia usług firmom mających swoje siedziby w obiektach zakupionych od Masy Upadłości Sp. z o.o., w 2011 r. i w 2013 r. Nabycie od Masy Upadłości Sp. z o.o., udokumentowane fakturami VAT, dotyczyło poszczególnych składników majątku trwałego nie zaś zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W skład nabytego majątku trwałego wchodziły:

  • prawo wieczystego użytkowania działek wraz z własnością budynków i budowli na nich położonych,
  • zewnętrzna sieć wodociągowa i kanalizacji sanitarnej,
  • specjalistyczne urządzenia, tj. linie komputerowe do pomiaru ścieków, kocioł elektryczny, przemiennik częstotliwości, pompa, elektrowciągi.

Planowana sprzedaż dotyczyłaby wyżej wymienionych składników majątku trwałego oraz dodatkowo pompy nabytej w 2014 r.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zaznaczyć należy, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W okolicznościach niniejszej sprawy, jak wskazał Wnioskodawca, z uwagi na niewielkie rozmiary usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków działalność ta nie jest w pełni wyodrębniona organizacyjnie, a co za tym idzie również finansowo. Wyodrębnienie dotyczy bowiem przychodów oraz kosztów materialnych bezpośrednio związanych z tymi przychodami, tj. amortyzacji, podatków i opłat, zużycia materiałów i usług obcych. Koszty osobowe nie są wyodrębnione z uwagi na to, że pracownicy zajmujący się obsługą procesu świadczenia tychże usług wykonują równocześnie czynności związane z robotami i usługami instalacyjnymi. Ponadto transakcji sprzedaży majątku rzeczowego nie będzie towarzyszyło przejęcie należności i zobowiązań, w tym umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, jak również pracowników zajmujących się obsługą procesu świadczenia usług. Transakcja nie będzie obejmowała także innych składników niematerialnych, mogących świadczyć o sprzedaży wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części przedsiębiorstwa.

W świetle powyższych okoliczności należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowana transakcja nie będzie stanowiła dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiot transakcji bowiem nie spełnia ustawowych przesłanek zawartych w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tj. nie stanowi masy majątkowej (zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań) wydzielonej, organizacyjnie i funkcjonalnie.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że planowane przez Wnioskodawcę zbycie wyżej opisanych składników majątku nie będzie stanowiło dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy wyłączonej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Tym samym przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej nieuznania zbycia składników majątku za dostawę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast w zakresie stawki podatku dla dostawy składników majątku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Nr 1061-IPTPP2.4512.242.2016.2.KK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi