
Temat interpretacji
Ze złożonego w dniu 09 maja 2005r. wniosku w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego pismem z dnia 20 maja 2005r. wynika, iż podatnik będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dla podatników z Niemiec. W związku z tym zostało sformułowane pytanie dotyczące konieczności umieszczania symbolu PKWiU i innych danych na fakturze dokumentującej dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sporządzania dodatkowej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku w sytuacji, gdy na fakturze sprzedaży zawarto dokładne ich wyszczególnienie. Zdaniem podatnika nie ma potrzeby umieszczania symbolu klasyfikacyjnego, gdyż cała dostawa opodatkowana będzie stawką 0%; można zamieszczać dodatkowe dane na fakturach dokumentujących dostawę; specyfikacja byłaby zaś tylko powtórzeniem tych samych informacji
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005r. Nr 95, poz. 798) "Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako " FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;4) nazwę towaru lub usługi;5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku ( wartość sprzedaży netto);8) stawki podatku;9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie".
Odnośnie danych, które powinny znaleźć się na fakturze należy wskazać, iż zgodnie § 9 ust. 7 cytowanego rozporządzenia "W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT (tj. 22%) oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku".
Powyższa regulacja nie ma - zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu -zastosowania w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Należy bowiem wskazać, iż w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług znowelizowanej ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 23.05.2005r. Nr 90, poz. 756) ustawodawca wyodrębnił czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem " Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2. eksport towarów;3. import towarów;4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów".
Jeżeli zatem ustawodawca w przepisie § 9 ust. 7 powołanego rozporządzenia wyszczególnił tylko przypadek dostawy towarów lub świadczenia usług należy uznać, iż przepis ten nie odnosi się do transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Ponadto stosownie do treści § 9 ust. 10 ww. rozporządzenia: "W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tą dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy (z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm., znowelizowanej dnia 21.04.2005r.) oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej".
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że ww. przepisy określają niezbędne elementy dokumentu, nie ograniczając prawa podatnika do umieszczania na dokumencie innych informacji, które uznają za istotne w przypadku konkretnej dostawy.
Natomiast w sprawie konieczności sporządzania odrębnej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, "Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że: "podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju".
W świetle art. 42 ust. 3 cytowanej ustawy "Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, ze towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),2) kopia faktury,3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku - z zastrzeżeniem ust. 4 i 5".
Stosownie do treści art. 42 ust. 4 ustawy o VAT " W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 (kopia faktury) i 3 (specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku), powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;3) określenie towarów i ich ilości;4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego".
W związku z powołanymi przepisami, faktura dokumentująca wewnątrzwspólnotową dostawę może - zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu - zastąpić dokument specyfikacji jeżeli każdy rodzaj towaru jest opisany i wymieniony w oddzielnej pozycji faktury oraz jest potwierdzona przez odbiorcę, który swym podpisem na fakturze potwierdza odbiór towaru zgodny z ilością, jakością i wartością.
Jednocześnie należy zauważyć, iż nie w każdym przypadku można uznać, że faktura spełnia wymóg "wyspecyfikowania" poszczególnych sztuk ładunku. Specyfikacja dostawy nie jest bowiem określeniem ogólnej ilości sprzedawanego towaru lecz wyszczególnieniem uwzględniającym postać towaru (np. gramaturę), formę, wielkość i ilość opakowań zbiorczych, itp.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania a traci swą ważność z dniem zmiany przepisów.
