
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60, Dz. U. Nr 86, poz. 732) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 03.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku od towarów i usług właściwej dla usług polegających na przebudowie budynku administracyjno - biurowego (zakwalifikowanego w PKOB pod poz. Nr 1220) na budynek mieszkalny sklasyfikowany w PKOB pod poz. nr 1122,
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Dnia 03.06.2005 r. Podatnik działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60, Dz. U. Nr 86 poz. 732) wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskodawca wskazuje, iż dnia 26.04.2005 r. zawarł umowę ze spółką akcyjną na "Przebudowę budynku wraz ze zmianą sposobu użytkowania z administracyjno - biurowego na mieszkalny, wielorodzinny oraz przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej".
Podatnik wskazuje, że przebudowie podlega budynek administracyjno - biurowy, który zakwalifikowany jest w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych pod nr 1220, który po wykonaniu prac budowlanych przez Podatnika stanowić będzie budynek mieszkalny (PKOB 1122).
Podatnik podkreśla, iż na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2a oraz ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumieć zaś należy - roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Zdaniem Podatnika, przepis art. 146 ust. 2 w/cyt. ustawy upoważnia Wnioskodawcę do stosowania preferencyjnej - 7% stawki podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania robót polegających na przebudowie budynku administracyjno - biurowego wraz z istniejącą infrastrukturą towarzyszącą na budynek mieszkalny.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie po rozpatrzeniu wniosku Podatnika - zważył co następuje:
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, DZ. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do treści art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:
- robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
W myśl dyspozycji art. 146 ust. 2 ustawy - przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Z kolei infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) to:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzenia i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3)
Definicja ustawowa "obiektów budownictwa mieszkaniowego" zamieszczona została w art. 2 ust.12 ustawy, zgodnie z którą przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie ex - oznacza że dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.
Odstępstwo od opodatkowania stawką podstawową świadczonych usług ustawodawca zawarł także w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 970 ze zm.), w którym wskazał, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
W poz. 20 w/w załącznika wymienione zostały usługi: budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
- domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
- budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
Przepisy ustawy nie definiują pojęć budowa, remont i bieżąca konserwacja, dlatego należy się odwołać do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.):
- budowa - to wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;
- roboty budowlane - to budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;
- remont - to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Tut. organ podatkowy wskazuje, iż z treści powyżej przywołanych przepisów prawnych regulujących materię podatku od towarów i usług wynika, iż w okresie od dnia 01.05.2004 r. do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% m. in. w odniesieniu do robót budowlanych (polegających np. na przebudowie obiektu budowlanego) dotyczących inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, tj dotyczących:
3. budynków mieszkalnych rodzinnych stałego zamieszkania, sklasyfikowanych w PKOB: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,
4. budynków o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, sklasyfikowanych w PKOB: 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
5. budynków kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztorów, domów zakonnych, plebanii, kurii, rezydencji biskupich oraz rezydencji Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, sklasyfikowanych w PKOB: ex 113 - Budynki zbiorowego
zamieszkania.
Ponadto, preferencyjną stawką podatku od towarów i usług opodatkowane zostały - na podstawie przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy - usługi budowy, remontów i bieżącej konserwacji następujących budynków zbiorowego zamieszkania (sklasyfikowanych w PKOB pod symbolem ex 1130): domów opieki społecznej, internatów i burs szkolnych, domów studenckich, domów dziecka, domów dla bezdomnych, budynków mieszkalnych na terenie koszar, budynków mieszkalnych na terenie zakładów karnych i poprawczych oraz budynków mieszkalnych na terenie aresztów śledczych.
Podkreślić należy, iż to Podatnik w celu prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług od przeprowadzonych robót, zobligowany jest do ustalenia w jakiej grupie PKOB znajdują się obiekty, w których zamierza świadczyć określone roboty budowlane. Identyfikacji obiektów budowlanych dokonuje się natomiast na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), która stanowi załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Wskazać również należy, iż Istniejące budynki są klasyfikowane na podstawie rzeczywistego stanu faktycznego. W sytuacji zatem, gdy przeznaczenie budynku ulegnie zmianie, np. na skutek przebudowy - zmianie ulga także klasyfikacja obiektu budowlanego.
Zatem dla rozstrzygnięcia, jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla wykonywania robót budowlanych istotne jest ustalenie rzeczywistego przeznaczenie inwestycji, w której usługi mają być świadczone. W sytuacji gdy zakres wykonywanych robót obejmuje przebudowę obiektu budowlanego, prowadząc do zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego obiektu oraz zmianę jego klasyfikacji w PKOB - właściwą dla takich robót będzie stawka podatku od towarów i usług przewidziana dla obiektu docelowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku z dnia 03.06.2005 r., wynika, iż zawarł on umowę ze spółką akcyjną na przebudowę budynku administracyjno - biurowego (sklasyfikowanego w PKOB pod poz. 1220) na mieszkalny, wielorodzinny (PKOB 1122) wraz z przebudową istniejącej infrastruktury technicznej.
Przedmiotowe roboty budowlane prowadzone będą w budynku administracyjno - biurowym, sklasyfikowanym w PKOB pod symbolem 1220, jednakże ich efektem finalnym będzie budynek mieszkalny (PKOB 1122) czyli zgodnie z definicją zawartą w ustawie - obiekt budownictwa mieszkaniowego.
W świetle wyżej przedstawionego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż zgodnie z art. 146 ust. 2 świadczone przez Wnioskodawcę roboty budowlane polegające na przebudowie obiektu administracyjno - biurowego wraz z istniejącą infrastrukturą techniczną, których przeznaczenie ulegnie zmianie wraz z zrealizowaniem przedmiotowych usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.
Zatem, tut. organ podatkowy uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w piśmie z dnia 03.06.2005 r., uzupełnione pismem z dnia 16.06.2005 r.
