
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 17.05.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 18.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 17.05.2005r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż uzyskał dotację ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, program PHARE. Pieniądze zostały przekazane na odrębny rachunek. Podatnik twierdzi, iż spełnia warunki wymienione w § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawyo podatku od towarów i usług tzn:złożył zgłoszenie rejestracyjne i posiada numer identyfikacji podatkowej,prowadzi eweidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy,w całości zapłacił należność obejmujacą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiada oryginał fakury,posiada rachunek bankowy na którym są wyodrębnione środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o którym mowa w § 6 ust. 3 i 4,przedstawi zaświadczenie z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, gdy naczelnik US zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji środków.
Zdaniem Podatnika zgodnie z § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r., posiada prawo do zwrotu podatku bez względu na to czy dana faktura została opłacona przelewem z rachunku dla danego projektu, gotówką czy przelewem z innego rachunku.
Zgodnie § 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:1) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;2) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;3) w całości zapłacili należność obejmującą podatek, naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłaę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;4) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;5) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4.
Biorąc pod uwagę powyższe a w szczególności brzmienie ust. 2 w/cytowanego § 25 rozporządzenia z którego wynika, iż zwrot podatku przysługuje również wtedy gdy kwotę podatku naliczonego zapłacono z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy stwierdzić, iż podatnikowi spełniającemu wymogi § 25 rozprządzenia przysługuje prawo do zwrotu bez względu na to "czy dana faktura została opłacona przelewem z rachunku dla danego projektu, gotówką czy przelewem z innego rachunku". W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez mwnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
