P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - 1442/TP/443-1401/KR/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.07.2005, sygn. 1442/TP/443-1401/KR/05, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e


Na podstawie art. 14 a, art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z poz. 60 z dnia 4 stycznia 2005r), w związku z pismem z dnia 07.07.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu 08.07.2005 roku) w sprawie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie motocykla, oraz paliwa wykorzystywanego do napędu tego motocykla, na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego


p o s t a n a w i a


- uznać Pana stanowisko za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


1. Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:


W dniu 09.06.2005 roku został zakupiony motocykl.


Pytanie podatnika:


Czy zakup motocykla uprawnia do pełnego odliczenia VAT?
Czy zakup paliwa do motocykla pozwala na odliczenie podatku naliczonego?


2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:


W Pana przekonaniu zakup motocykla pozwala na pełne odliczenie podatku VAT, jak również zakup paliwa do motocykla także pozwala na odliczanie podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa, gdyż ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 3 ustawy od podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), w którym użyto sformułowania "samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe" dotyczy samochodów osobowych oraz innych samochodów (innych niż osobowe).

Przemawia za tym konstrukcja odesłań zastosowana w art.86 ust. 4, 6-7 ustawy o VAT. Art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż "przepis ust. 3 nie dotyczy przypadków, gdy odsprzedaż lub oddanie w odpłatne użytkowanie na podstawie leasingu tych samochodów (pojazdów) stanowi przedmiot działalności podatnika". Należy zaznaczyć, że w przepisie tym nie jest mowa ani o "tych pojazdach" (na gruncie prawa o ruchu drogowym pojazd jest pojęciem nadrzędnym zarówno w stosunku do samochodu osobowego jak i pojazdu samochodowego), ani o "tych samochodach i pojazdach", co mogłoby wskazywać na odrębność obydwu pojęć i przemawiać za przyjęciem definicji pojazdu samochodowego występującego na gruncie przepisów o ruchu drogowym. Posłużono się natomiast frazą "tych samochodów (pojazdów)". Wprowadzając równoważnościową definicję nawiasową, ustawodawca postawił znak równości pomiędzy pojęciem samochodu a pojęciem pojazdu (w domyśle samochodowego), zaś poprzez użycie zaimka wskazującego "tych" zawęził Pana zdaniem pojęcie "innych pojazdów samochodowych", występujące w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT tylko do tych pojazdów, które można uznać za samochody.

W odesłaniach zawartych w art.86 ust.6 i 7 ustawy o VAT stanowi się o "samochodach, o których mowa w ust. 3 i 5". Jedynymi zaś samochodami wymienionymi wprost w art.86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT są samochody osobowe i zrównane z nimi pojazdy, które nie mają określonej ładowności lub ilości miejsc. To musiałoby prowadzić do absurdalnego, z punktu widzenia celu omawianej regulacji, wniosku, że przy imporcie i leasingu samochodów ciężarowych niezależnie od ich ładowności żadne ograniczenia podatku naliczonego nie występują, jakkolwiek ograniczenia takie dotyczyłyby motocykli zrównanych pojęciowo z samochodami osobowymi. Dlatego też zdaniem Pana również te przepisy przemawiają za uznaniem, iż ustawodawca ograniczył pojęcie pojazdu samochodowego z art. 86 ust.3 ustawy o VAT tylko do samochodów. W związku z tym stanowiąc w art. 86 ust. 6 i 7 ustawy o VAT o "samochodach, o których mowa w ust. 3 i 5", ustawodawca miał na myśli samochody osobowe, samochody ciężarowe i samochody, które zostały zrównane z samochodami osobowymi.

Odwołanie do przepisów o ruchu drogowym występuje w kompleksie przepisów art.86 ust. 3 - 7 ustawy o VAT wskazuje jedynie jakiego rodzaju dokumenty, wydawane na podstawie tych przepisów, są miarodajne dla określenia typu pojazdu, jego dopuszczalnej ładowności oraz ilości miejsc. W żaden natomiast sposób nie jest to jednoznaczne z faktem, aby celem ustawodawcy było nadanie pojęciu "pojazd samochodowy" znaczenia tożsamego z występującym na gruncie przepisów o ruchu drogowym. Mimo że ustawodawca posługuje się pojęciami występującymi w przepisach o ruchu drogowym (samochód osobowy, pojazd samochodowy, pojazd specjalny), to jednak nie czyni tego konsekwentnie - przykładem czego jest występujące w art. 86 ust.4 pkt 3 ustawy o VAT pojęcie "pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą" odpowiadające zakresowo pojęciu "autobus" występującego w przepisach o ruchu drogowym.

Z uwagi na autonomiczność prawa podatkowego nie można mechanicznie przenosić na jego grunt definicji występujących w innych gałęziach prawa bez dostatecznych podstaw i bez sprawdzenia czy nie sprzeciwia się to celowi danej regulacji.


3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie wyjaśnia , iż zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wzorem
Dł = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:
Dł - oznacza dopuszczalną ładowność
n - oznacza ilość miejsc /siedzeń/ łącznie z miejscem dla kierowcy podatnik ma prawo do odliczenia 50 % kwoty podatku naliczonego związanego z tym nabyciem nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego, jednakże w art. 86 ust. 4 ustawodawca określając pojazdy specjalne - stwierdza, że zarówno świadectwo homologacji jak i decyzja zwalniająca z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji winny być zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym. Oznacza to, iż dla potrzeb prawa podatkowego nie mogą być formułowane odrębne definicje, jeżeli uprzednio zostały zdefiniowane w innych ustawach właściwych dla tego rodzaju zagadnień, co świadczy również o spójności tworzonego prawa. W związku z powyższym należy posłużyć się definicją określoną w art.2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 58 poz.515 z 2003 r z późn. zm.). Zgodnie z pkt 33 tego artykułu pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczająca 25 km/h. Natomiast pkt 45 tegoż artykułu stanowi, że motocykl to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy, zatem pojęcie samochodu osobowego i motocykla zawiera się w definicji pojazdu samochodowego. Dokonując literackiej wykładni przepisów dotyczących ograniczeń wynikających z art. 86 ust. 3 i 5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o podatku VAT (samochody osobowe i inne pojazdy samochodowe) należy uznać, że ograniczenia te dotyczą również motocykli.

Reasumując: podatnikom przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 5.000 zł. Podatek ten w w/w wysokości można odliczyć, w takim zakresie, w jakim motocykl ten jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, o czym stanowi art.86 ust.1 ustawy o VAT. Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 3 obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. W konsekwencji powyższego zapisu brak jest możliwości odliczania podatku naliczonego przy nabywaniu paliwa donapędu motocykla.

P o u c z e n i e

1.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

2.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. Ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

3.Na powyższe postanowienie na mocy art. 14 a § 4 powołanej wyżej ustawy przysługujezażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu skarbowego.

Urząd Skarbowy w Wołominie