
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 5.07.2005 r. znak: L.dz, 133/2005 uzupełnione pismem z dnia 2.08.2005 r., znak: L.dz.169/DS./05, w sprawie możliwości otrzymania zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług wyłącznie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zarówno w ramach programu "Działaj Lokalnie IV" oraz jako partner PHARE 2002 - Aktywne Metody Zapobiegania Bezrobociu, jest prawidłowe.
W dniu 5.07.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek z tego samego dnia znak: L.dz.133/2005 złożony przez stowarzyszenie o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku Jednostka zwraca się z następującym problemem:
Stowarzyszenie realizuje w ramach prowadzonej działalności program "Działaj Lokalnie IV" oraz jako partner PHARE 2002 - Aktywne Metody Zapobiegania Bezrobociu. Realizując programy dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy. Stowarzyszenie uważa, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) powinno otrzymać zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług.
W dniu 2.08.2005 r. pismem z tego samego dnia doprecyzowano wniosek informując, że umowa o finansowaniu z programu PHARE - 2002 - Aktywne Metody Zapobiegania Bezrobociu została zawarta w dniu 18.11.2004r. między Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Polskim Komitetem Pomocy Społecznej. Beneficjent umowy jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie środki finansowe otrzymane w ramach umowy dotacji są ulokowane na specjalnie wydzielonym rachunku bankowym Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej, a następnie przekazywane stowarzyszeniu. Towary i usługi są bezpośrednio nabywane za ww. środki. W dniu 19.11.2004 r. została zawarta Umowa Współpracy Partnerskiej pomiędzy stowarzyszeniem, a Polskim Komitetem Pomocy Społecznej, która potwierdza fakt uczestnictwa stowarzyszenia w programie PHARE 2002. W dniu 17.12.2004 r. została zawarta umowa dotacji, zwana dalej Umową w ramach Programu "Działaj Lokalnie IV" pomiędzy Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce zwaną dalej Darczyńcą, działającą w imieniu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i stowarzyszeniem - zwanym dalej Dotowanym. Umowa ta ma na celu wsparcie w formie dotacji celów związanych z pomocą społeczną wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych. Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest międzynarodową organizacją udzielającą pomocy.
Organ podatkowy ustalił, że ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej wyjaśnia jak niżej.
Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 cytowanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się m.in. bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na postawie umów zawartych z nimi przed 01.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej. Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 2 ww. rozporządzenia, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24 - 27 wyżej wymienionego rozporządzenia. Między innymi, w § 24 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia wskazano, iż zwrot ten nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. W § 24 ust. 3 rozporządzenia wskazano, iż przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z kolei, zgodnie z § 25 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:
- a) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
- b) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.
535 ze zm.),
- c) w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, zaś w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
- d) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4;
- e) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1, przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przestawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.
W myśl § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia przepis § 23 ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 ww. paragrafu.
Z przedstawionego przez stowarzyszenie stanu faktycznego wynika, iż jednostka dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy jak również dokonuje bezpośrednio nabycia towarów i usług za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, tj. Polski Komitet Pomocy Społecznej. Ponadto stowarzyszenie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym jeżeli Stowarzyszenie spełni pozostałe warunki wynikające z przepisów § 23-27 ww. rozporządzenia to będzie przysługiwać mu zwrot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu zakupu towarów i usług na podstawie złożonego wniosku oraz deklaracji VAT-7. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Stowarzyszenia zajęte w przedmiotowym piśmie jest prawidłowe.
